شهردار تهران:
شهرداری ۲۵۰۰ میلیارد تومان به بنیاد تعاون ناجا بدهکار است/ تهران به خوابگاه بزرگی تبدیل شده است
شهردار تهران با بیان اینکه تا کنون حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بدهیهای شهرداری شناسایی شده است از کشف موارد جدید بدهی خبر داد و گفت: چند روز پیش بنیاد تعاون ناجا صورت جلسه ای را به ما ارایه کرد که براساس این صورت جلسه شهرداری تهران مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان به بنیاد تعاون ناجا بدهکار است
به گزارش ایلنا، محمدعلی نجفی عصر روز گذشته با حضور در جلسه کمیسیون عمران مجلس اسلامی، این کمیسیون را اصلیترین مرجع ارتباطی شهرداریهای سراسر کشور با مجلس بیان کرد و گفت: از اینکه فرصتی برای ارایه مسایل و برنامههای شهر تهران فراهم شد بسیار خوشحال هستم و در آینده نیز برقراری هرچه بیشتر این ارتباطات میتواند به نفع شهر و شهروندان تهرانی و کل کشور باشد.
اشتغال ۶۸ هزار نفر در شهرداری
وی به تشریح وضعیت کلی شهرداری تهران پرداخت و اظهار داشت: در زمینه منابع انسانی، هم اکنون در مجموع ۶۸ هزار و ۱۳۶ نفر در شهرداری تهران به شکل قراردادی، پیمانی و رسمی خدمت میکنند. علاوه بر این بیش از ۵۰ هزار نفر کارمند و کارگران شرکتهای پیمانکاری نیز هستند که فعالیت جاری شهرداری تهران مثل رفت و روب خیابانها را انجام می دهند.
شهردار تهران این تعداد نیروی انسانی را به نسبت نمونههای مشابه بینالمللی بسیار زیاد توصیف و تصریح کرد: اخیرا سفری به سئول داشتم، شهری با جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفر و مساحتی تقریبا برابر با مساحت شهر تهران اما در آنجا، ۴۰ هزار نفر کارمند در شهرداری فعالیت میکنند. شهر شیکاگو با جمعیت و وسعت بیشتر از تهران حدود ۳۸ هزار کارمند و شهر لندن با جمعیتی تقریبا برابر با تهران و خدماتی بیشتر از تهران، حدود ۱۵ هزار نفر کارمند دارد.
بودجه شهرداری تهران ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است
نجفی با بیان اینکه فعالیت ۶۸ هزار کارمند باعث شده است تا بارسنگینی از نظر نیروی انسانی و مالی به شهرداری تهران تحمیل شود، خاطرنشان کرد: در کنار این در شورای شهر نیز تعداد کارمندان، کارشناسان، مشاوران کمیسیونها و... تعداد زیادی از افراد مشغول فعالیت هستند.
وی بودجه شهرداری را ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ابراز داشت: ۳۹ درصد بودجه شهرداری تهران هزینهای است؛ البته بخشی از بودجه تملک دارایی و سرمایهای نیز از جنس بودجه هزینهای است از اینرو، حدود ۴۰ درصد بودجه شهرداری هزینهای است که این رقم برای شهرداریها زیاد است چراکه اساس کار شهرداری تهران باید عمران شهری باشد اما بخشی از بودجه به پرداخت حقوق تعداد زیادی از نیروی انسانی تخصیص پیدا می کند.
شهردار تهران افزود: ۱۷ درصد از بودجه شهرداری تملک دارایی مالی و ۴۴ درصد بودجه شهرداری نیز بودجه سرمایه را تشکیل می دهد.
کاهش ۲۲ درصدی قدرت خرید شهرداری طی شش سال اخیر
نجفی با اشاره به موضوع درآمدهای شهرداری بیان کرد: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ بودجه شهرداری به قیمت جاری رشد داشته است؛ اما مقایسه بودجه به قیمت ثابت نشان میدهد که قدرت خرید شهرداری در سال جاری به نسبت سال ۹۰ حدود ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده است. به این معنی که در سال ۹۰ بودجه شهرداری هشت هزار و ۴۶۱ میلیارد بوده است اما در سال جاری به قیمت ثابت سال ۹۰ بودجه شهرداری ۶ هزار و ۵۸۱ میلیارد تومان است. این امر نشان میدهد قدرت خرید شهرداری از نظر بودجه حدود ۲۲ درصد پائین تر از سال ۹۰ است.
وی عملکرد شش ماهه نخست شهرداری تهران در سال ۱۳۹۶ را تشریح کرد و یادآور شد: ۷۲ درصد از بودجهای که پیشبینی میشده است در شش ماه محقق شده است که این امر نشان میدهد شهرداری از نظر تحقق درآمدها با مشکل جدی مواجه شده است. علاوه بر این بودجهای که پیشبینی شده بود به صورت دقیق نبوده است.
شهردار تهران ادامه داد: از نظر نقدی عملکرد بودجه سال جاری در شش ماهه نخست ۴۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که بیش از ۸۲ درصد از این رقم به پرداخت حقوق و هزینههای جاری اختصاص یافته و مقدار کمی از آن صرف دیگر فعالیتهای شهرداری شده است.
۲۹ درصد بافت فرسوده کلانشهرها در تهران است/ پنج درصد کل مساحت تهران بافت فرسوده است
شهردار تهران به وضعیت بافت فرسوده در تهران و کل کشور اشاره و عنوان کرد: در ۴۸۹ شهر کشور بیش از ۷۵ هزار هکتار بافت فرسوده داریم که این رقم در هفت کلانشهر اصلی به ۱۳ هزار هکتار میرسد. همچنین در شهر تهران سه هزار و ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده وجود دارد؛ این نشان میدهد ۲۹ درصد بافت فرسوده کلانشهرها در تهران وجود دارد.
نجفی با بیان اینکه تراکم جمعیت در شهر تهران به صورت متوسط ۱۳۷ نفر در هر هکتار است، گفت: این در حالی است که در بافت فرسوده تراکم جمعیت به ۳۵۲ نفر میرسد. از این رو تقریبا میتوان گفت تراکم جمعیت در بافت فرسوده سه برابر تراکم متوسط شهر تهران است.
وی اضافه کرد: بافت فرسوده غیر از اینکه از نظر فضا، امکانات و ساختمان در شرایط بسیار بدی به سر میبرد، تراکم جمعیت بالاتری هم دارد چراکه خانههای کوچک در بافتهای ریزدانه وجود دارند.
شهردار تهران با بیان اینکه پنج درصد کل مساحت شهر تهران بافت فرسوده است، اظهار داشت: در حالی که ۱۱ درصد کل واحدهای مسکونی در بافت فرسوده وجود دارد. این نشان میدهد واحدهای مسکونی در بافت فرسوده به نسبت متوسط شهر تهران از متراژهای کمتری برخوردار هستند.
نجفی ادامه داد: ۱۵ درصد جمعیت شهر تهران در بافت فرسوده زندگی میکنند و این نشان میدهد تراکم جمعیت در بافت فرسوده سه برابر متوسط تراکم جمعیت در شهر تهران است.
سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی به میزان زیادی پرداخت نشده است
وی به موضوع مطالبات شهرداری تهران از دولت نیز اشاره و تصریح کرد: از تاریخ اول فروردین ماه ۱۳۸۵ تا شهریور ۱۳۹۴ مجموع مطالبات شهرداری تهران براساس آنچه که قانون معین کرده ۱۴ هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان است که تاکنون پرداخت نشده است. البته این رقم تا شهریور ۱۳۹۴ احصا شده و مابقی مطالبات شهرداری تهران از شهریور ۱۳۹۴ در حال بررسی است تا اطلاعات دقیق مربوط به این مطالبات احصا شود.
شهردار تهران با بیان اینکه بر اساس قانون ۶۰ درصد از تخلفات راهنمایی و رانندگی باید به شهرداریها پرداخت شود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که سهم شهرداری تهران از جرایم راهنمایی و رانندگی به میزان زیادی پرداخت نشده است. همچنین در زمینه یارانه بلیط مترو دولت باید یک سوم از بلیط مترو را پرداخت کند اما به دلیل اینکه دولت در سالهای گذشته سهم خود را پرداخت نکرد، شهرداری تهران این رقم را پرداخت کرده و به حساب مطالبات خود از دولت گذاشته است.
نجفی چهار چالش اصلی شهر تهران را تشریح کرد و ابراز داشت: به واسطه این چالشها باید تغییراتی در رویکرد خود نسبت به اداره شهر، به خصوص کلانشهرها داشته باشیم.
تاکید بر ضرورت استقلال شهرداری از بودجه دولت
وی بر ضرورت استقلال شهرداری از بودجه دولت تاکید و بیان کرد: از سال ۷۳ شهرداری به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی موظف شده است که مستقل از دولت بتواند درآمد و هزینههای خود را تامین کند اما در سال جاری با مشکل جدی در این زمینه مواجه هستیم.
شهردار تهران از ناکارآمدی مدیریت و نگهداری دولتی به عنوان یکی دیگر از چالشهای پیش رو یاد کرد و یادآور شد: متاسفانه بهرهوری بسیار پائین و هزینه بسیار بالا است به همین منظور در بخش مدیریت منابع و هزینه نیز با مشکلات جدی مواجه هستیم. همچنانکه موارد متعددی وجود دارد که هزینه تمام شده پروژهها توسط شهرداری بیش از دو تا سه برابر هزینه واقعی پروژه است که توسط بخش خصوصی انجام میشود.
نجفی از رکود و اشباع بازار سنتی ساختمان به عنوان یکی دیگر از چالشها یاد و بیان کرد: براساس اعلام وزیر مسکن و کارشناسان مشکل خانه«های خالی و مسکن مازاد در تهران یکی از مسایل اصلی است. بخشی از این مسئله به نبود قدرت خرید در مردم برمیگردد و بعد دیگر آن به صدور مجوزهای ساخت و ساز بیحساب کتاب در بعضی از مناطق تهران مرتبط است.
وی با اشاره به وجود انبوه واحدهای تجاری در پایتخت گفت: محاسبات اولیه نشان میدهد که بیش از ۱.۶ برابر واحدهای تجاری مورد نیاز در تهران ساخته شده است. از اینرو در شمال و جنوب شهر بسیاری از صاحبان واحدهای تجاری به شدت از وضعیت بازار و ورشکستگی گلهمند هستند.
تبدیل اقتصاد شهری به اقتصاد مردمی از ضرورتهای پیشروی ما است
شهردار تهران تاکید کرد: بارگذاری در شهر تهران و به خصوص در بخش تجاری بیش از طرح جامع و تفصیلی انجام شده و علت آن نیز وجود درآمدهای کلان در بخش تجاری برای صدور مجوز است.
نجفی بر ضرورت شفافیت و پاسخگویی در مسایل اقتصادی تاکید کرد و اظهار داشت: تبدیل کردن اقتصاد شهری تهران به اقتصاد مردمی از ضرورتهای پیشروی ما است.
وی با تاکید بر استقلال شهرداری از بودجه دولت تصریح کرد: با هزینههای شهر تهران، اگر بخواهیم از دولت بودجهای دریافت نکنیم باید سراغ اقلام دیگری برای تامین بودجه برویم. بخش عمدهای از این اقلام نیز به خود شهروندان برمیگردد تا آنها بخش عمدهای از هزههای اداره شهر را تامین کنند. البته ما در شهرداری تهران نیز باید سعی کنیم با مدیریت هزینه در شهر، هزینهها را کاهش دهیم.
شهردار تهران یادآور شد: در مقایسه با شهرهای بزرگ دنیا درمییابیم که عوارض مستقیمی که به صورت سالیانه از مردم دریافت میکنیم، بسیار کم است. به عنوان نمونه، یک واحد ۱۵۰ متری در شمال شهر تهران دو و نیم میلیارد تومان قیمت دارد، در بسیاری از موارد در ساختمانهای بلند مرتبه ماهیانه یک میلیون تومان هزینه شارژ ساختمان را پرداخت میکنند اما در کل سال کمتر از ۲۰۰ هزار تومان عوارض به شهرداری داده میشود. حتی این عوارض هم به سیستم درستی دریافت نمیشود بلکه افراد در زمان فروش ملک خود عوارض را پرداخت میکنند.
نجفی اضافه کرد: در محور بالای انقلاب شاهد هستیم از هر چند ماشین، یک خودرو بالای ۱۵۰ میلیون تومان قیمت دارد این در حالی است که ما هیچ عوارضی از اتومبیلهای گرانقیمت دریافت نمیکنیم این در حالی است که ترافیک و بسیاری از مسایلی که به مردم تحمیل میشود ناشی از رفت و آمد خودروهای شخصی است.
بخشی از ساخت و سازها مربوط به پیشفروش تراکم و هولگرام است
وی به مسئله رکود و اشباع بازار سنتی ساختمان در شهر تهران نیز اشاره و خاطرنشان کرد: بخش عمدهای از ساخت و سازهایی که در تهران انجام میشود، عوارضی به شهرداری پرداخت نمیکنند چراکه حجم زیادی از ساخت و سازها در بافت فرسوده قرار دارد و بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران عوارضی از واحدهای واقع در بافت فرسوده دریافت نمیشود. البته مردم در بافت فرسوده نیز عمدتا مستضعف هستند و تصمیم درست همین است که به این افراد کمک کنیم.
شهردار تهران ادامه داد: بخش دوم ساخت و سازها مربوط به پیشفروش تراکمها و هولوگرامها است. بنابراین افرادی که برای ساخت و ساز جدید و دریافت پروانه به شهرداری مراجعه میکنند و به جای اینکه به شهرداری پول پرداخت کنند از هولگرامها با تخفیف زیاد خریداری کرده و به شهرداری هولوگرامها را میدهند. در نتیجه حتی اگر رونقی در ساخت و ساز شهر تهران ایجاد کنیم مقدار زیادی از این ساخت و سازها عایدی مالی را نصیب شهر تهران نخواهد کرد.
۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری به بانک شهر/ کشف موارد جدید بدهیهای شهرداری
نجفی به بدهیهای شهرداری تهران اشاره کرد و ابراز داشت: تاکنون حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهیهای شهرداری تهران شناسایی شده است. در این زمینه شهرداری تهران ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی بانکی دارد که از این رقم ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به بدهی شهرداری تهران به بانک شهر است. همچنین ۹ هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکارانی وجود دارد که کار خود را انجام دادهاند و صورت وضعیت شده است اما پول آنها پرداخت نشده است. حدود سه هزار میلیارد تومان نیز مطالبات جسته و گریختهای است که تاکنون شناسایی شده و احتمال افزایش این رقم وجود دارد.
وی افزود: چند روز پیش بنیاد تعاون ناجا صورت جلسهای را به ما ارایه کرد که براساس این صورت جلسه شهرداری تهران مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان به بنیاد تعاون ناجا بدهکار است. از اینرو موارد کشف شده جدیدی نیز درباره بدهیهای شهرداری تهران وجود دارد .
شهردار تهران مبالغ مورد نیاز برای تکمیل پروژههای نیمه تمام شهرداری به قیمت سال ۹۶ را برابر با ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برشمرد و بیان کرد: با احتساب پروژههای نیمه تمام و بدهی ۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی میتوان گفت شهرداری تهران ۵۳ هزار میلیارد تومان بدهی قطعی و پروژه نیمهتمام دارد که این رقم بیش از سه برابر بودجه یک سال شهرداری را شامل میشود.
۷۸ درصد درآمدهای شهرداری مربوط به عوارض ساخت و ساز است
نجفی تاکید کرد: با شفافیت و پاسخگویی باید به سمت اقتصاد مردمی در شهر تهران حرکت کنیم، لازمه این موضوع نیز زیرساختهای لازم از نظر فناوری اطلاعات است.
به گفته شهردار تهران حدود ۷۸ درصد درآمدهای شهرداری تهران ناپایدار و مربوط به عوارض ساخت و ساز است، همچنین حدود ۲۲ درصد از درآمدهای شهرداری از درآمد پایدار تامین میشود از اینرو ضروری است که عوارض متناسب با هزینه خدمات، افزایش پیدا کند.
وی یادآور شد: برای اصلاح عوارض در حال بررسی هستیم تا از طریق فرمولی به اقشار ضعیف و ساکنان مناطق محروم هیچ فشاری وارد نشود تا ساکنان مناطق برخوردار عوارض پسماند، عوارض خودروی شخصی و عوارض سالانه بیشتری دریافت کنند.
ضرورت وجود سهم عادلانه از مالیات بر ارزش افزوده
نجفی در تشریح دیگر منابع پایدار شهر تهران بر ضرورت وجود سهم عادلانه از مالیات بر ارزش افزوده تاکید کرد و گفت: در جریان تصویب قانون بودجه مادهای توسط مجلس شورای اسلامی گنجانده شد که بر اساس آن سهم شهرها از محل مالیات بر ارزش افزوده کاهش پیدا کرد. به دنبال تصویب این ماده حدود دو هزار میلیارد تومان از سهم شهرداری تهران از مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری کاهش پیدا کرده است این در حالی است که این فرمول غیر عادلانه است.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبه مجلس مالیات بر ارزش افزوده به صورت ۳۰ به ۷۰ بین روستاها و شهرها توزیع خواهد شد این در حالی است که در شهر تهران تنها شش درصد روستایی داریم، به این ترتیب به شش درصد جمعیت حدود ۳۰ درصد از درآمد را تخصیص میدهیم. این در حالی است که ممکن است حتی در بسیاری از روستاها طرحی نباشد که مطابق با این درآمد انبوه نیاز به اجرایی شدن آن وجود داشته باشد.
شهردار تهران افزود: در مقابل این اقدام فشار عجیبی به شهر تهران وارد کرده است چراکه از یک سو تنها ۷۲ درصد از درآمدهای شهرداری در نیمه نخست سال جاری تحقق پیدا کرده و از دیگر سو، سهم شهرداری تهران از مالیات بر ارزش افزوده کاهش پیدا کرده است. البته تمامی کلانشهرها و بسیاری از شهرهای بزرگ با این مشکل روبرو هستند.
نجفی از برگزاری جلسه شهرداران کلانشهرها در مشهد مقدس خبر داد تا برای گذران امور مالی شهرها در سال جاری تدابیر لازم اتخاذ شود.
وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت فعلی دولت ما درخواست دریافت کمک از دولت برای اداره کلانشهرها را نداریم بلکه ضروری است ردیفهایی که در قانون برای شهرداری در نظر گرفته شده و حق شهرداریها محسوب میشود، پرداخت شود.
در سال ۹۶ برای هر شهروند دو میلیون تومان هزینه میکنیم
شهردار تهران بر ضرورت استفاده بهینه از امکانات در شهرداری تهران تاکید و اظهار داشت: در شهرداری مجتمعها، اماکن، سراها و مراکز مختلف زیادی دارد که از محل این امکانات میتواند کسب درآمد کند اما در اکثر موارد تخفیفها و واگذاریهای فراوانی وجود دارد که باید برای این امر برنامهریزی شود.
نجفی اضافه کرد: در زمینه پروژههای نیمهتمام نیز بر اساس قانون امکان واگذاری پروژهها وجود دارد بنابراین تیمی را مامور کردهایم تا پروژهها براساس سیستم مشارکت عمومی و خصوصی، به بخش خصوصی واگذار شود.
وی به تشریح سرانه هزینه شهروندان تهرانی پرداخت و تصریح کرد: ما در سال ۹۶ برای هر شهروند در شهر تهران حدود دو میلیون تومان و برای هر خانوار حدود شش میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه میکنیم اما در مقابل رقمی که از درآمدهای پایدار کسب میکنیم با این هزینهها اختلاف زیادی دارد چراکه براساس بودجه سال ۹۵ و با احتساب رقم مالیات بر ارزش افزوده سهم هر شهروند از درآمد پایدار شهرداری ۵۹۲ هزار تومان بوده است که این رقم در سال ۹۶ و با کاهش سهم شهرداری تهران از مالیات بر ارزش افزوده به ۴۲۵ هزار تومان به ازای هر شهروند رسیده است.
یارانههای ورزشی شهرداری باید عادلانه و هدفمند باشد
شهردار تهران به پیشنهاد سازوکارهایی برای اصلاح مشکلات موجود پرداخت و خاطرنشان کرد: در اماکن ورزشی شهرداری یارانههایی به افراد خاصی پرداخت میشود که این یارانهها باید عادلانه و هدفمند شود. همچنین ضروری است در زمینه هدایت تقاضای سفر به سمت حمل و نقل عمومی اقدام کنیم چراکه ترافیک و آلودگی هوا دو مشکل اصلی تهران به شمار میرود و راه حل آن نیز ایجاد تحول در حمل و نقل عمومی است.
نجفی با بیان اینکه شهر تهران از نظر شهرسازی به صورت شهر بدقوارهای درآمده است که هیچ فرمولی بر آن حاکم نیست، ابراز داشت: همچنین جایگاه انسان در این شهر مشخص نشده است، همچنان که نمیتوان پیادهرویی را پیدا کرد که بتوان ۱۵ دقیقه بدون وجود مانع، پله و... در آن پیادهروی کرد چراکه نگاه در شهر از ابتدا انسانمحور نبوده است.
وی ادامه داد: بخشی از پیشنهادات شهرداری برای اصلاح عوارض باید در شورای شهر تصویب شود و قسمتهایی نیز باید از سوی مجلس دنبال شود. به عنوان نمونه یکی از سازوکارهای موجود اخذ عوارض از بزرگراهها و تونلهای شهری است. در حال حاضر در ساعات پیک ترافیک شاهد شرایط وخیم بزرگراهها هستیم این در حالی است که افرادی که از بزرگراهها استفاده میکنند باید دسترسی راحتتری داشته باشند و بخشی از هزینهها را از آنها دریافت کنیم.
پیشنهاد برداشت دو میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه حمل و نقل عمومی
شهردار تهران به تبیین برنامه خود برای مشارکت مردم و استفاده از سرمایههای خارجی پرداخت و بیان کرد: در سفری که اخیرا به کره جنوبی داشتم، جلسه با مدیران شرکتهای بزرگ این کشور داشتیم و پروژههای آماده سرمایهگذاری را ارائه کردیم تا به صورت BOT، سرمایهگذاری مستقیم و... در شهر تهران حضور داشته باشند چراکه اگر میخواهیم با سرعتی بیشتر به شهری در شان امالقرای جهان اسلام برسیم، باید از سرمایهگذاریهای خارجی و داخلی استفاده کنیم.
نجفی به بیان انتظارات خود از مجلس شورای اسلامی پرداخت و یادآور شد: در حال حاضر ضروری است برای سهم کلانشهرها از مالیات بر ارزش افزوده بررسی مجددی صورت گیرد، در کنار آن مجلس شورای اسلامی موضوع برداشت دو میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی را به تصویب رساند که هماکنون پیشنهاد میکنیم در بودجه سال ۱۳۹۷ احیا شود.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیتهای ماده ۱۲ قانون حمایت از تولید داخلی عنوان کرد: تاکنون به دستگاهها در زمینه بهینهسازی مصرف انرژی کمک نشده اما شهرداری تهران چند طرح بسیار خوب را تهیه کرده است تا از ماده ۱۲ قانون حمایت از تولید داخلی با کمک مجلس استفاده کنیم.
بخش عمدهای از مطالبات شهرداری از دولت عوارض دستگاههای دولتی است
شهردار تهران از لوایح منابع پایدار درآمد شهرداریها، مدیریت یکپارچه شهری و تدوین طرح تجمیع قبوض دریافت بهاء خدمات شهری به عنوان دیگر زمینههای همکاری مشترک با مجلس یاد کرد و گفت: در حال حاضر بخش عمدهای از مطالبات شهرداری تهران از دولت مربوط به عوارض دستگاههای دولتی است که در این زمینه باید مکانیزمی طراحی شود تا در قانون بودجه سال ۹۷، عوارض دستگاهها به شهرداری تهران به نحو درستی پرداخت شود.
نجفی در بخش پایانی این جلسه به سوالات اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پیرامون موضوعات شهر تهران پاسخ گفت.
وی از ادامه بررسی لایحه درآمد های پایدار شهری در دولت خبر داد و اظهار داشت: یکی از مواردی که در دستورکار اجلاس شهرداران کلانشهرها وجود دارد، پیگیری و جمعبندی نهایی این لایحه است تا بتوانیم به درآمدهای پایدار در شهرها برسیم.
شهردار تهران افزود: تهران از جهات مختلفی شهر زندگی نیست، بلکه به خوابگاه بزرگی تبدیل شده و حتی بخشی از مسایل اجتماعی منفی که در تهران اتفاق میافتد نیز ناشی از مسایل فیزیکی و شهرسازی است چراکه روی رفتار و ارتباطات مردم اثر دارد.
نجفی با اشاره به ضوابط بلند مرتبهسازی در شهر تهران تصریح کرد: در زمینه بلند مرتبهسازی اختلافی بین وزارت مسکن و شهرداری تهران وجود داشت که به نتیجه نرسید اما در حال حاضر همکاری و هماهنگی خوبی با وزیر مسکن و شهرسازی وجود دارد و کارگروه مشترکی در این زمینه تعیین شده است.
ضروری است اصلاحات لازم در طرح تفصیلی را به تصویب برسانیم
وی به پایان دوره طرح تفصیلی در سال ۱۳۹۶ نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ضروری است اصلاحات لازم در طرح تفصیلی را به تصویب برسانیم؛ از جمله اصلاحات طرح تفصیلی، ضوابط بلند مرتبهسازی خواهد بود که این موضوع مورد بررسی و تصویب قرار میگیرد.
شهردار تهران با بیان اینکه در شهر تهران آیندهفروشی و ظلم بزرگی به نسلهای آینده صورت گرفته است، ابراز داشت: حتی در مدتی به دلیل اینکه درآمدهای شهرداری افزایش پیدا کرده بود، حاتمبخشیهای زیادی هم صورت گرفته که در ماموریتهای شهرداری قرار نداشته است.
نجفی تاکید کرد: در کل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، زحمات و کارهای بسیار زیادی صورت گرفته است ولی در بعضی از زمینهها به اهداف مدنظر خود نرسیدهایم که یکی از این زمینهها مسایل مربوط به شهرها است. از این منظر ضروری است آسایش و آرامش مردم را از جهات مختلف فراهم کنیم و امیدوار هستیم در چهار سال آینده وضعیت بهتری در شهر داشته باشیم.