زهرا احمدیپور:
حضور هنرمندان سرمایهای برای برگزاری مردمی رویداد «تبریز ۲۰۱۸» است
نشست هماندیشی رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری با اصحاب هنر و فرهنگ با موضوع رویداد جهانی «تبریز ۲۰۱۸»، امروز در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.
به گزارش ایلنا، زهرا احمدیپور در این نشست گفت: همه ما میدانیم که ایران بهلحاظ جاذبههای تاریخی، فرهنگی و طبیعی جزو کشورهای بینظیر در دنیاست و وجود این جاذبههای تمدنی، فرهنگی و طبیعی، ایران را به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.
او ادامه داد: اما سؤال اینجاست که با وجود این جاذبههای متنوع و متفاوت، چرا گردشگری به مطالبه عمومی تبدیل نشده و درآمد حاصل از گردشگری در کشور ما به حد قابلقبولی نرسیده است؟ این در حالی است که فعالیت در حوزه گردشگری بسیار کمهزینهتر از فعالیت در سایر حوزههاست و افراد با کمترین هزینه میتوانند در عرصههای مختلف صنعت گردشگری مشغول به کار شوند.
ظرفیت گردشگری میتواند اقتصاد کشور را متحول کند
معاون رئیسجمهور یادآور شد: گردشگری صنعتی است که در آن میتوان با کمترین هزینه شغلهای پایدار ایجاد کرد، اما متأسفانه این صنعت هنوز در ارکان اقتصاد کشور ما جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است.
احمدیپور با اشاره به اینکه دیدگاههای متفاوتی در جامعه ما در مورد حوزه گردشگری وجود دارد، تصریح کرد: باید ظرفیتهای گردشگری را که بر پایههای تمدنی، فرهنگی، طبیعی و تاریخی کشور استوار شده، به فرصتهایی برای توسعه کشور تبدیل کنیم. برای دستیابی به این هدف برنامهها و فعالیتهای بسیار زیادی در طول سالهای گذشته انجام شده است.
ضرورت تبدیل «تبریز ۲۰۱۸» به رویدادی مردمی و اجتماعی
او به برگزاری رویداد «تبریز ۲۰۱۸» بهعنوان فرصتی برای توسعه گردشگری کشور اشاره کرد و گفت: با برگزاری این رویداد باید این پیام را به مردم جهان اعلام کنیم که ایران یک مقصد جذاب و بینظیر برای گردشگری است و برای رسیدن به این هدف مهم بهکمک شما هنرمندان و مشارکت مردمی نیاز داریم.
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری با تأکید بر انتخاب یک شعار مناسب در حوزه گردشگری، اظهار داشت: دولتی کردن رویداد «تبریز ۲۰۱۸» آفت است. این رویداد باید به رویدادی ملی تبدیل شود و ایران باید برای میزبانی از «تبریز ۲۰۱۸» آمده شود.
احمدیپور افزود: اگر رویداد «تبریز ۲۰۱۸» مردمی شود میتوانیم از ثمرات و نتایج مطلوب آن بهرهمند شویم.
او با اشاره به اینکه تاکنون پنج جلسه ستاد ملی و استانی «تبریز۲۰۱۸» برگزار شده است، یادآور شد: «حضور و مشارکت هنرمندان در برگزاری این رویداد یک ضرورت و سرمایه است، چراکه بهلحاظ اجتماعی، مردم به هنرمندان خود رجوع میکنند.»
معاون رئیسجمهور با بیان اینکه انتخاب شعار گردشگری برای کشور از رویداد «تبریز ۲۰۱۸» آغاز میشود، تصریح کرد: این اقدام در سالهای بعد هم ادامه پیدا میکند تا به یک شعار واحد و جامع برای گردشگری کشور دست پیدا کنیم.
کل ایران باید از طریق «تبریز۲۰۱۸» ظرفیتهای خود را به جهانیان معرفی کند
احمدیپور افزود: «این رویداد فقط مخصوص شهر تبریز نیست، بلکه جاذبههای تمام کشور به جهانیان معرفی میشود. «تبریز۲۰۱۸» دریچهای بهروی دنیا باز میکند که باید از آن برای معرفی و نشان دادن جاذبههای ایران استفاده کرد.
او ادامه داد: تبریز دو قرن پایتخت ایران بوده و این کهنشهر بهواسطه تاریخ، تمدن، فرهنگ و اصالتی که دارد موفق شده میزبانی این رویداد را کسب کند. تمام کشور باید از مزایا و ظرفیتهای این میزبانی بهرهمند شود. باید از طریق این رویداد این پیام به جهانیان منتقل شود که ایران مقصدی امن و یک قطب گردشگری بینظیر است.
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری افزود: متأسفانه در معرفی ایران به جامعه بینالمللی موفق نبودهایم که باید با اجماع فعالیتها و با استفاده از تمام ظرفیتها، چهره و تصویر واقعی کشورمان را به مردم جهان نشان دهیم. برای تغییر دادن و خنثی کردن تصورات اشتباهی که در اذهان مردم جهان در مورد ایران وجود دارد باید تصویرهای واقعی و خوب از کشورمان ارائه کنیم.
احمدیپور اضافه کرد: در ارائه این تصویرهای درست و خوب از ایران هنرمندان میتوانند تأثیر و جایگاه ویژهای داشته باشند.»
رویداد «تبریز۲۰۱۸» فرصتی بسیار مناسب برای ایجاد اشتغال
او تاکید کردد: رویداد «تبریز ۲۰۱۸» یک فرصت بسیار مناسب برای ایجاد اشتغال است که باید از آن بهره گرفت.
معاون رئیسجمهور با اشاره به اینکه تعریف مقاصد متفاوت و متنوع کشور باید بهطور جدی دنبال شود، یادآور شد: جاذبههای متنوع تمام کشور باید به گردشگران داخلی و خارجی معرفی شوند. روستاهای بسیار زیادی در کشورمان و در شهرهای مختلف وجود دارند که هر کدام دارای ظرفیتهای خاص و منحصربهفردی هستند و باید معرفی و شناسایی شوند.
احمدیپور افزود: رویداد «تبریز ۲۰۱۸» میتواند مسیر رسیدن به درآمد پایدار را در حوزه گردشگری هموار کند.