خبرگزاری کار ایران

ترک‌نژاد در گفت‌وگو با ایلنا:

قرار نیست هر شهرداری، رییس‌جمهور شود/ ۹ نماینده شورای شهر برای حضور در شهرداری تهران از من دعوت کردند

قرار نیست هر شهرداری، رییس‌جمهور شود/ ۹ نماینده شورای شهر برای حضور در شهرداری تهران از من دعوت کردند
کد خبر : ۵۱۱۹۸۵

یک نامزد شهرداری تهران گفت: برای این که شهری مانند تهران را اداره کنیم باید بدانیم کجا قرار داریم، مقصد چیست و به هدفی می‌خواهیم برسیم.

احمد ترک‌نژاد در دو دولت سازندگی و اصلاحات حضور داشته در یکی معاون وزیر بوده و در دیگری استان‌دار استان پر چالشی مانند کرمانشاه بوده است و در این دوره به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران مطرح است.
گفت‌وگوی ترک‌نژاد با ایلنا را در ذیل بخوانید:

شما در دولت اصلاحات استاندار کرمانشاه بودید، چرا این سمت را پذیرفتید؟

وزارت کشور در دوم دولت آقای خاتمی تصمیم گرفت که استانداران را تغییر دهد و افرادی را جایگزین اشخاص قبلی کند،‌‌ همان نیز  زمان رئیس دولت اصلاحات سفری به استان کرمانشاه داشتند ایشان مشکلات و معضلات این استان را از نزدیک مشاهده کردند و تصمیم جدی برای رفع آن‌ها داشتند. کرمانشاه یکی از پر چالش‌ترین استان‌های کشور بود و با نرخ بیکاری در این استان ۵/ ۲۵  دست و پنجه نرم می‌کرد و مردمش از این وضعیت شاکی بودند.

چرا باتوجه به این‌که می‌دانستید کرمانشاه مشکلات فراوانی دارد آن را انتخاب کردید؟

وزارت کشور ۶ استان را به من پیشنهاد داد؛ کرمانشاه را علی‌رغم اینکه شهر پرچالش و حاشیه‌ای بود برای تصدی سمت استان‌داری انتخاب کردم. جالب است بدانید که جریانات مهم در آن استان دوست داشتند که یک شخص بومی زمام را به دست بگیرد و من با علم به اینکه شاید معضلاتی داشته باشم کرمانشاه را انتخاب کردم.

آدمی هستم که از چالش استقبال می‌کنم و برطرف کردن آن حس مثبتی را در من ایجاد می‌کند، هیچ چیز برای یک انسان با ارزش‌تر از این نیست که گره‌ای را باز کند. در مدت زمانی که من در استان‌دار کرمانشاه بودم نرخ بی‌کاری از ۵/ ۲۵ به متوسط ۱۱ درصد  در کشور رسید.

معتقدم برای هر کاری که انجام می‌دهیم باید استراتژی و برنامه وجود داشته باشد،  من و همکاران مشخص کردیم در ۴ سالی که پیش رو داریم چه مسیری باید طی شود و به چه اهدافی می‌خواهیم برسیم؛ روی مدیریت تئوری تمرکز پیدا کردیم و اصلی‌ترین چالش‌ها و فرصت‌ها را مشخص کردیم.

این توسعه را با کمک دولت انجام دادید و یا بخش خصوصی؟

ما در کرمانشاه پتروشیمی ایجاد کردیم، کشاورزی را توسعه دادیم،  معادل ۵ میلیارد دلار که به ارزش امروز حدود بیش از ۲۰ میلیارد تومان می‌شود زیر ساخت‌ها را توسعه دادیم؛ بخشی از زیر ساخت‌های اقتصادی و پروژه‌های عمرانی را به کمک دولت و سایر موارد دیگر را بخش خصوصی به سرانجام رساندیم.اتفاقا تجربیات خوبی در پروژه‌های با رویکرد اقتصاد اجتماعی مثلا «اورا آمونیاک» عمده سهام‌داران از خود شهر کرمانشاه بود به دست آوردیم.

خدمات ما به قدری در استان گسترده بود هنگامی که می‌خواستیم  در ۲ آذر سال ۸۴ به تهران بازگردیم با بدرقه‌ای با شکوهی  روبه رو شدیم.

بر خلاف بعضی‌ها که استان‌دار را مقام سیاسی می‌دانند من این مقام را توسعه دهنده استان می‌دانم، استان‌دار هیچ محدودیتی ندارد مگر اینکه خودش برای خودش محدودیت ایجاد کند. هنگامی که من در استان کرمانشاه بودم به دلیل آن‌که پروژه‌های هدفمند بود مورد حمایت دولت و اعتماد جامعه قرار گرفتیم. تلاش بی‌وقفه و شبانه روزی تمام مدیران استان حاصلش یک اتفاق بزرگ برای استان کرمانشاه بود.

وجود شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان چه قدر توانست در هم افزایی و نتیجه‌ای که برای شورای شهر  تهران رقم خورد، اثرگذار باشد؟

شورای عالی سیاست گذاری بر اساس  یک مبنای علمی طراحی شد،  برای اینکه بتواند ۲۱ نفر را انتخاب کند تا گام بلندی برداشته شود یک فرآیند مشخصی را تعریف کردند و براساس آن افراد حاضر در لیست انتخاب شدند.

ساز و کار درست فرصتی پیش آورد که ۷۰۰ نفر در شهر تهران اعلام آمادگی کنند و مورد ارزیابی قرار گیرند. وقتی می‌گویم اصلاح‌طلب هستیم یعنی در پی ایجاد رفرم هستیم و مرحله به مرحله عمل می‌کنیم.

‌این ۲۱ نفر در یک فرآیند انتخاب شدند و توسط هبران اصلاحات مورد حمایت قرار گرفتند. باید از پیگیری  عارف نیز تشکر کرد به خصوص زمانی که دست نویس اسم اشخاص را ارائه کرد.

مردم به رهبران اصلاحات اعتماد کردند و حالا نوبت ما است که در بالا‌ترین سطح به  تعهد خود عمل کنیم. باید بدانیم مدیریت شهری یک مدیریت بسیار پیشرفته است، ما قصد داریم چهره جدیدی با حضور اصلاح‌طلبان به جامعه ارائه دهیم این حق مردم است که یک شهر نوین و پیشرفته داشته باشند.

انتقاداتی به انتخاب افراد حاضر در لیست وجود دارد، مبنی بر این‌که چرا افراد شناخته شده در شورا حضور ندارند، چه شاخصه‌های وجود داشت تا این ۲۱ نفر برگزیده شوند؟

نقش‌های کهنه سرزمین‌های نو نمی‌سازند، چرا فکر می‌کنیم چهره‌های شناخته شده اثربخشی و کارآمدی بیشتری خواهند داشت؟ هر لیست دیگری غیر از این لیست ارائه می‌شد نقدهایی که در حال حاضر گفته می‌شود به آن نیز  گرفته می‌شد، ولی باید یادمان باشد که ۲۱ نفر ظرفیت‌های جدید و نویی دارند که در کنار هم یک ائتلاف قوی را به وجود خواهند آورد.

از نظر شما شهردار تهران چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

شهردار تهران باید تئوری در مدیریت داشته باشد، کسی که مسئولیت کلان شهری مانند تهران را می‌پذیرد باید قابلیت ۱۶ ساعت کار شبانه‌روزی را داشته باشد، او دانش و تجربه کافی را باید داشته باشد که چگونه با بحران مقابله کند.

شهردار تهران باید مدیریت درآمد و بدهی بداند. یعنی هم توانایی خلق درآمد داشته باشد و هم بداند که چگونه از پس هزینه بربیاید. اکنون شهرداری تهران ۱۵ هزار میلیارد تومان به در حوزه وام به بانک‌ها دارد که روزانه ۱۵ میلیارد تومان هزینه در بردارد و معنا و مفهومش آن است که در پایان یک سال ۲۰ هزار و در پایان شورا ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی خواهد داشت.

نکته دیگر این که شهردار تهران باید سیاست‌وزر باشد نه اینکه سیاسی باشد، خیر  منظور این است که علم سیاست بداند اما آدم سیاسی نباشد. من نمی‌دانم کجای دنیا مد است که هر شخصی شهردار می‌شود باید رییس‌جمهور آن کشور نیز شود؟ شهرداری و ریاست جمهوری دو مقوله متفاوت و جدا از هم هستند.

آیا تاکنون دیداری با اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری و سید محمد خاتمی برای ارائه برنامه داشته‌اید؟

فرآیند ارائه برنامه به این صورت است پس از اینکه افراد انتخاب شدند برنامه خود را به شواری منتخب ارائه کنند تا از میان آن‌ها بهترین افراد گزینش شوند. مهم نیست چه کسی شهردار شود مهم این است که بهترین‌ها انتخاب شود. من نیز با بزرگان و اعضای شورای شهر نیز مشورت‌هایی را انجام داده‌ام، نظام تعامل شهرداری با شوراها این است که افراد شایسته انتخاب شوند.

نامزد شدن برای شهرداری را خودتان مطرح کردید یا از شما دعوت شد؟

۹ نفر از نمایندگان دعوت کردند که در فرآیند انتخابات حضور داشته باشم من نیز اعلام آمادگی کردم و برنامه‌ دادم.

چرا با وجود اینکه شهرداری تهران کار سختی است برای پذیرفتن آن اعلام آمادگی کردید؟

 قطعا اگر کار سختی نبود آن را نمی‌پذیرفتم گفتم که از چالش و سختی استقبال می‌کنم،‌ اعتقادی هم به نمی‌گذارند و نمی‌شود، ندارم. معتقدم تمام ذی نفعان در نظام جمهوری اسلامی علاقمند به پیشرفت هستند پس اگر فردی باشد که به دور از هرگونه سیاسی کاری بخواهد برای پیشرفت کشور کار کند می‌تواند کار انجام دهد؛ اصلا رهبری و مدیریت برای همین کار است اگر قرار بود که کار‌ها به خودی خود حل شود چه نیازی به رییس بود؟

اگر به شما انتقاد شود که تاکنون مدیریت شهری انجام نداده‌اید چه پاسخی برای منتقدان خود دارید؟

من استان دار بودم که یک بخش آن مدیریت شهری و تغییر دادن چهره شهر‌ستان‌های استان کرمانشاه  بود و این کار را انجام دادم. باید یادآوری کنم استاندار رییس کمیسیون ماده ۵ است پس بیگانه با مدیریت شهری نیست. هر مدیری در حال حاضر اگر می‌خواهد موفق باشد باید سه تجربه را داشته باشد، او باید تجاربی در بخش مدیریتی، اجتماعی و خصوصی را بداند امروز عصر مدیریت استراتژیک است.

در دولت آقای هاشمی معاون وزیر جهاد کشاورزی و طرح و برنامه بوده‌اید، در آن زمان کشور چه ویژگی داشت؟

در زمان دولت آیت‌الله هاشمی به دلیل شرایط خاصی که کشور داشت یک اراده فوق‌العاده برای پیشرفت وجود داشت، ‌سن مدیریتی ۲۰ سال جوان‌تر بودند و از همه مهم‌تر توقع کمی داشتند در آن زمان احساس می‌شد که کشور باید ساخته شود.

درخشان‌ترین دوران کشور برنامه سوم توسعه در دوران اصلاحات بود که اتفاقات بزرگی برای کشور رقم خورد و یک ارتقاء جدی صورت گرفت‌‌ همان چیزی که در دوران احمدی‌نژاد صد سال به عقب رانده شد.

شما چه برنامه‌ای برای اداره تهران دارید؟

معتقدم تئوری در مدیریت نداشتیم ، مقصد تهران را مشخص نکردیم و ریل‌گذاری درستی صورت نگرفته است. برنامه‌ای که من در پیش خواهم گرفت این است که با کمک اساتید دانشگاهی و مردم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنم.

آیا از جوانان و زنان برای پست‌های مدیریتی استفاده می کنید؟

قطعا از ظرفیت زنان و جوانان که ۵۰ درصد منابع انسانی کشور را تشکیل می‌دهند استفاده خواهم کرد و فارغ از نگاه جنسیتی افراد شایسته باید در پست‌های مهم مدیریتی قرار بگیرند.

شورای شهری مانند تهران چه تعاملی با دولت باید داشته باشد؟

اعتقاد دارم دولت ذی نفع اصلی در ارتباط با شورای هماهنگ با خودش است قطعا تعامل را برقرار خواهیم کرد تا بسیاری از برنامه‌ها که در نظر داریم، انجام شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز