مولاوردی در دانشگاه کیوتو ژاپن:
بسترهای لازم را برای ایفای نقشآفرینی زنان فراهم کردیم
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: اراده و فضای مثبتی برای استفاده از توان واقعی زنان و دختران ایرانی وجود دارد که طی سال های گذشته در دانشگاه ها و مراکز آموزشی، سطح معلومات دانش و مهارت های خود را ارتقاء داده اند و پیشرفت های زیادی در رشته های مختلف علمی کسب کرده اند و بیش از پیش آماده ورود به بازار کار و تجارت و انجام همکاری های سازنده با شرکتهای سرمایه گذار در ایران هستند.
به گزارش ایلنا، شهیندخت مولاوردی در سمیناری در دانشگاه کیوتو ژاپن در سخنرانی تحت عنوان «تغییرات و تحولات جمهوری اسلامی ایران پس از توافق برجام؛ با تاکید بر وضعیت زنان» گفت: ایران از دیرباز کانون فرهنگ و تمدنی اصیل بوده که آثار باشکوه آن امروز نیزهویدا است و مورد ستایش جهانیان است.
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری، افزود: مردم پاک اندیش ایران از روزگاران کهن تا امروز فراز و نشیب بسیار دیدهاند و همواره با استواری، گاه از راه صلح و آشتی و گاه دفاع از سرزمین خود بر سختی ها چیره شده و از استقلال خویش پاسداری کرده اند.
مولاوردی با اشاره به گذشت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند ملت ایران برای تحقق آزادی،استقلال و تغییر اساسی در سرنوشت ملت ، اظهارداشت: مهمترین آرمان های انقلاب اسلامی پایان دادن به نابرابری ها و بی عدالتی های حاکم بود. در این میان نقش و تاثیر فوق العاده و ممتاز زنان ایرانی در برهه های مختلف قبل و بعد از انقلاب غیرقابل انکار است. زنان آگاهانه و با کمال میل پذیرای مسئولیت های خطیری طی 4 دهه گذشته شده اند.
وی تصریح کرد: نگاهی به روند تحولات جامعه ایرانی طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی مؤید این واقعیت است که هر چند در طول 38 سال گذشته ایران به واسطه بروز مسایل گوناگون از جمله جنگ و تحریم های اقتصادی فلج کننده با چالش های متعددی روبرو بوده است، اما ارتقای جایگاه زنان و بهبود شاخص های توسعه انسانی مبتنی بر جنسیت در برنامه های توسعه بویژه از برنامه سوم توسعه به بعد مورد توجه بوده و کلیه دستگاههای دولتی مکلف گردیده اند تا با همکاری و مشارکت زمینه بهبود موقعیت زنان را در تمامی عرصه ها فراهم آورند.
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری خاطرنشان کرد: حاصل این توجه، رشد چشمگیر شاخص آموزش زنان، دستیابی به برابری جنسیتی در آموزش ابتدایی و پیشی گرفتن دختران از پسران در ورود به دانشگاهها در دهه سوم انقلاب اسلامی است که نه تنها دستاوردی مهم در حوزه آموزش محسوب میشود، بلکه زمینه ساز مشارکت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بهتر و بیشتر زنان در سالهای آتی خواهد بود.
مولاوردی گفت: زنان به عنوان بخش عمده ای از جمعیت کشورها، نه تنها در تولید، توزیع، انتشار دانش و فناوری نقش بسزایی دارند، بلکه با توجه به نقش تربیتی در پرورش افراد جامعه و نسل آینده، توجه به توانمندی آنان در عرصه های علم و فناوری اعم از آموزش، پژوهش و نیز امور اجرایی از مهمترین ارکان برنامه توسعه در جوامع محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۵۷ که مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، ۶۹ درصد از دانشجویان دانشگاههای ایران را مردان و ۳۱ درصد را زنان تشکیل می دادند، اضافه کرد، تلاش رهبران سیاسی و مسئولان بر گسترش آموزش عمومی و ایجاد نهادهای مختلف همچون تاسیس نهضت سوادآموزی و در پی آن تاسیس گسترده مدارس در سراسر کشور، تاکید برنامه های توسعه بر گسترش عدالت اجتماعی به موازات تحولات آموزش عالی منجر به تحرک و افزایش دسترسی بخش مهمی از جمعیت کشور به ویژه زنان به عرصه های علم آموزی و تحصیلات عالی شدهاست.
مولاوردی اظهارداشت: این اقدامات فرصتهای وسیعی را برای آموزش عمومی دختران در دهه های ۶۰ و ۷۰ فراهم کرد و نتیجه آن افزایش تقاضای دختران برای دستیابی به آموزش عالی در دهه های ۷۰ و ۸۰ و کاهش شکاف جنسیتی بود. گسترش شهرنشینی و تحولات فرهنگی و اجتماعی ناشی از توسعه و گسترش هنجارهای عدالت اجتماعی در میان بخشهایی از خانواده ایرانی، مسیر را برای دستیابی زنان به آموزش عالی هموار کرده است.