انتشار کتب درسی به صورت تلفیقی/ اعتراض برخی از والدین به ارزشیابی توصیفی
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به الکترونیکی شدن محتوای آموزشی گفت: هر چند انتشار محتوای کتب درسی به صورت الکترونیکی علاوه بر سرعت در فرآیند تعلیم وتربیت، ما را به تحقق عدالت آموزشی نزدیکتر میکند، اما در این خصوص باید به صورت تلفیقی عمل کنیم و توزیع کتب درسی از طریق کتاب فروشیها نیز ادامه یابد.
به گزارش ایلنا، فخرالدین دانش آشتیانی در هجدهمین جلسه هیئت امنای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد؛ با اشاره به بازدید اخیر از مناطق محروم دو زبانه کشور اظهارکرد: وجود دانش آموزان دو زبانه در برخی مناطق محروم، ضرورت ایجاد مراکز پیش دبستانی در این مناطق را مضاعف میکند، که در این باره کارگروهی برای بررسی و پی گیری موضوع تشکیل شده است.
وی افزود: تغییر سیاست تألیف کتب درسی از تک تألیفی به چند تألیفی، نیازمند تدوین آیین نامه و شیوه نامهای است که در دستورکار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی قرار دارد.
وی با اشاره به دشواریهای اعزام معلم زن به مناطق دور افتاده و صعب العبورکشور تصریح کرد: در بررسیهای به عمل آمده؛ به دلیل فرهنگ غالب بر بعضی از روستاهای محروم، والدین از تحصیل فرزندان دختر خود در کلاسهایی که معلم مرد وجود دارد، جلوگیری میکنند و این امر باعث ترک تحصیل برخی از دختران دانش آموز شده است.
وزیرآموزش وپرورش خاطرنشان کرد: سلطه آموزش بر پرورش، نظام تعلیم و تربیت کشور را با مشکل روبرو ساخته و دروسی مانند ادبیات، انشاء، املا، جغرافیا، تاریخ و علوم اجتماعی کمتر موردتوجه دانش آموزان واقع شده است، زیرا محتوای آزمونهایی که برای ورود دانش آموزان به مدارس استعدادهای درخشان و نمونه برگزار میشود اغلب تکیهاش بر دروس پایه است.
وی با اشاره به ورود کتابهای کمک درسی به دوره ابتدایی و اعتراض برخی از والدین به ارزشیابی توصیفی به دلیل برگزاری آزمونهای مختلف ادامه داد: وقتی دانش آموز برای یک آزمون باید چندین کتاب را مطالعه کند، مسلما زمانی برای مطالعه کتب غیردرسی نخواهد داشت و این امر به تضعیف فرهنگ مطالعه کمک خواهد کرد.