شرایط و ساز و کار بیمه اتباع خارجی در ایران
مدیرکل اتباع تامیناجتماعی شرایط و سازوکار بیمه اتباع خارجی در داخل کشور را تشریح کرد.
به گزارش ایلنا، حسین جودکی در مراسم رونمایی از سامانههای اداره کل اتباع سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه این اداره کل براساس مصوبه هیات امنای سازمان در سال گذشته شکل گرفت، اظهار کرد: دو ماموریت اساسی این اداره کل پوشش بیمهای اتباع خارجی مقیم ایران و ایرانیان مقیم خارج از کشور است.
وی افزود: درباره پوشش بیمهای اتباع خارجی داخل کشور اولین اقدام پس از شروع به کار رسمی این اداره کل، تعامل با دستگاههای متولی امور اتباع بود. این کار صورت گرفت و امروز پس از یکسال این تعامل در اوج خود قرار دارد و تفاهم نامههایی با وزارت رفاه و سایر دستگاههای متولی منعقد شده است.
مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی جامعه هدف بیمه اتباع خارجی را اتباع دارای مجوز اشتغال و اقامت دانست و گفت : علاوه بر این اتباعی که در کشور خود بیمه هستند و یا در مناطق آزاد تجاری اشتغال دارند نیز در این زمره قرار می گیرند.
وی افزود: تسهیل قواعد بیمهای را پیگیری کردیم و در همین راستا بخشنامهای تهیه و به استانها ابلاغ شد تا اتباع خارجی بتوانند به صورت خویش فرما نیز بیمه شوند.
جودکی به طراحی سامانه مربوطه و آغاز نامنویسی در شعب تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت : با ورود شماره اختصاصی مندرج در کارت اقامت و اشتغال اتباع در سیستم، اطلاعات هویتی فرد نمایش داده می شود.
وی درباره بیمه ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: در خارج از کشور متقاضیانی برای بیمه ایرانیان مقیم خارج از کشور داشتیم که با پیگیری های لازم در دستورکار قرار گرفت و کشورهایی که بیشترین ایرانیان را داشتند در اولویت قرار گرفتند و سامانه ای طراحی شد تا هموطنان ما به آسانترین شکل ممکن بیمه شوند.
مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه شعبهای در تهران مشخص شده و متناسب با سامانه، ارتباط با خارج از کشور برقرار شده، اظهار کرد: پایلوت طرح در قطر و کویت انجام شد و اکنون این امر قابل انجام است.