رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران اعلام کرد:
ال آر تی در برخی نقاط جایگزین بی آر تی میشود
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با بیان اینکه قصد داریم راهاندازی ال آر تی را در طرح جامع بیاوریم، گفت: بر اساس این طرح خطوط ال آر تی در برخی نقاط جایگزین بی آر تی میشود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن سرخو در نشست خبری امروز خود ضمن گرامیداشت روز خبرنگار گفت: طرح جامع حمل و نقل و ترافیک به عنوان سند بالادستی در مدیریت شهری تکلیف حمل و نقل را تا سال 1404 در شهر تهران روشن کرده و مصوبه شورای عالی ترافیک را دارد.
وی ادامه داد: از آنجا که در تدوین برنامه 5 ساله سالهای 93 تا 97 مشاهده شد که ناچاریم از برخی حدود این طرح جامع عبور کنیمT لذا بخشی از برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران را دوباره نوشته و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک مورد بازنگری قرار گرفت و قرار شد، این بخش پس از تصویب شورای شهر، به شورای عالی ترافیک برود تا بتوانیم برنامه 5 ساله را به عنوان جزئی از طرح جامع تلقی کنیم و کاستیهای مربوط به سال قبل را در طرح جامع رفع کنیم.
سرخو با تاکید بر اینکه در حال حاضر طرح جامع کامل شده و شهرداری پیشنهادات خود را مطرح کرده و قرار است؛ این پیشنهادات به صحن شورا برود، عنوان کرد: در خصوص پیشنهادات جدید کمیته حمل و نقل بررسیهای لازم را انجام داده و قرار است؛ ریز مطالب مورد بحث کارشناسی قرار گیرد.
رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با بیان اینکه در تهران چند مد حمل و نقلی وجود دارد، که در قانون برنامه 5 ساله شهرداری قوانین مجلس و طرح جامع دیده شده است، اظهار کرد: یکی از این مدها مترو است که به عنوان مد انبوهبر حمل و نقلی با آلایندگی صفر مطرح است.
وی افزود: مترو هزینه بالاتری دارد و زمانبر است، اما بهترین مد حمل و نقل برای شهر تهران است.
سرخو با بیان اینکه هر کیلومتر خط مترو به یک سال نیاز دارد و به ازای هر کیلومتر باید یک رام قطار شامل 7 واگن اختصاص یابد، خاطرنشان کرد: اگر هزینه حفر تونل، ریلگذاری، احداث ایستگاه و یک رام قطار و ... را محاسبه کنیم هر کیلومتر مترو 170 تا 180 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.
رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای شهر با تاکید بر اینکه در حال حاضر با حداقل تعداد قطار خطوط را به بهرهبرداری میرسانیم، تاکید کرد: عجله داریم؛ هر چه سریعتر این حمل و نقل خاص را در اختیار شهروندان قرار دهیم.
وی با یادآوری اینکه بر اساس برنامه باید سال گذشته خط هفت مترو و در سال جاری خط 6 مترو را به بهرهبرداری میرساندیم ، گفت: به دلیل کمبود اعتبارات از برنامه عقب هستیم، اما قرار است شهرداری با کمک بانک شهر خط 6 و هفت مترو را به پیش ببرند تا جایی که بر اساس پیشبینیها اواخر سال جاری خط 7 مترو و اوایل سال آینده خط 6 به بهرهبرداری خواهد رسید.
سرخو عنوان کرد: به شهرداری مجوز دادیم تا از پیمانکارانی که آمادگی سرمایهگذاری در زمینه مترو را دارند به صورت قرارداد بی او تی دعوت به همکاری کنند.
سرخو با بیان اینکه از این روش برای تامین ناوگان اتوبوسرانی استفاده میکنیم، اظهار کرد: در ابتدای برنامه 5 ساله 6 هزار و 500 دستگاه اتوبوس داشتیم که 2 هزار دستگاه آن فرسوده بود و پیش بینی شده تا پایان برنامه 9 هزار اتوبوس را به سیستم ناوگان اتوبوسی شهر که هیچ یک فرسوده نباشند، اضافه کنیم این در حالی است که در این باره عقب هستیم.
سرخو با تصریح بر اینکه راهکار ما در بحث مترو و اتوبوسرانی استفاده از سیستم بانکی و بی او تی است، عنوان کرد: با همکاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شرکتها اتوبوسهای نو یا اتوبوسهای برقی با آلایندگی پایین را در خصوص اتوبوسرانی راهاندازی خواهند کرد.
وی با اشاره به کمبود خطوط مترو و اتوبوس در نواحی شرق و غرب تهران گفت: در نواحی غربی به صورت گسترده ساختمانسازی صورت گرفته و مراکز تجاری راهاندازی شده است که هیچ یک پیوست حمل و نقل ندارد.
این عضو شورای شهر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توجه شورای شهر به مساله آلودگی هوای تهران و با اشاره به چند مصوبه دو فوریتی در این باره اظهار کرد: یکی از راهکارهایی که برای مقابله با آلودگی هوا در نظر گرفتیم فیلترگذاری سیستمهای دیزلی است که در حال حاضر این طرح در حال اجرا بوده و تمامی کامیونها ، قطارها و ... که به تهران تردد دارند باید فیلترگذاری شود.
وی با اشاره به موضوع کاهش آلایندگی تاکسیها از طریق جایگزینی تاکسیهای نو با تاکسیهای فرسوده گفت: برخی از این تاکسیهای فرسوده روزانه 40 لیتر بنزین میسوزانند و هوای تهران را آلوده میکنند و قرار شده از تاکسیهای هیبریدی یا گازسوز که آلایندگی کمتری داشته باشند؛ استفاده شود.
سرخو با بیان اینکه متخصصان تاکید کردند که آلایندگی خودروهای دیزلی به مراتب بیش از خودروهای بنزینی است ، اظهار کرد: مصوبهای داشتیم مبنی بر آنکه موتورهای برقی طی برنامه 5 ساله جایگزین موتورسیکلتهای معمولی شود، ابتدا پیشنهاد شد موتورهایی با باطری نو و با قدرت 3 هزار وات مورد استفاده قرار بگیرند که با توجه به قیمت بالای آن مورد استقبال قرار نگرفت.
وی ادامه داد: در جلساتی در کمیسیونهای حمل و نقل و عمران داشتیم نهایتا به این نتیجه رسیدیم که نباید برای مردم تعیین تکلیف کنیم که از چه موتور و با چه ظرفیتی استفاده کنند بلکه باید روی پاک بودن این وسیله تاکید داشته باشیم.
رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک اظهار کرد: در ابتدای سال 93 از 22 میلیون جابجایی در شهر تهران 11 میلیون توسط خودروهای شخصی انجام میشد و قرار شد در پایان برنامه 5 ساله شرایط به گونهای باشد که در انتهای برنامه 5 ساله سهم حمل و نقل عمومی از جابجایی مسافران از 50 درصد به 75 درصد برسد.
وی در ادامه با بیان اینکه قصد داریم طرح ال آر تی را به عنوان یکی از مدهای حمل و نقل عمومی در طرح جامع پیشبینی کنیم، گفت: این موضوع در برنامه 5 ساله به صورت محدود پیشبینی شده اما در طرح جامع این بحث را نداشتیم و قصد داریم در اصلاحیه طرح جامع این موضوع را وارد کنیم.
سرخو با اشاره به اینکه طی این طرح در برخی نقاط تهران خطوط ال آر تی جایگزین خطوط بی آر تی میکنیم، اظهار کرد: در این صورت بی آر تی را به مناطقی از تهران منقل میکنیم که به لحاظ شبکه اتوبوسرانی ضعیف هستند.
رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک با تاکید بر اینکه این طرح در حال کارشناسی است، عنوان کرد: در حال حاضر مسیرهای خیابان انقلاب حدفاصل میدان آزادی تا میدان امام حسین و خیابان ولیعصر حد فاصل میدان راه آهن تا میدان تجریش برای اجرای طرح ال آر تی در نظر گرفته شدهاند.
وی با بیان اینکه این طرح هیچ الایندگی و خطری ندارد، افزود: این طرح در هر رام سه واگن داشته و 2 و نیم برابر بی آر تی ظرفیت مسافر خواهد داشت.
سرخو تاکید کرد: هزینه این طرح از مترو پایینتر است، اما اجرای آن به قراردادهای بی او تی نیاز دارد و شهرداری نمیتواند با بودجه خود آن را تامین کند.
رئیس کمیته حمل و نقل ترافیک خاطرنشان کرد: برداشت ما آن است که با راهاندازی این خطوط میزان آلایندگی در مناطق مرکزی شهر تهران کاهش یافته و با توجه به آرامش مسافران ، شهروندان رغبت بیشتری در استفاده از آن خواهند داشت.
وی اظهار امیدواری کرد: با فرصت به دست آمده از بحث برجام شهر تهران بتواند از این فرصت استفاده کرده و سرمایهگذاران خارجی را از طریق قرارداد بی او تی تشویق به سرمایهگذاری کنیم.
سرخو در پایان با اشاره به مصوبات شورای شهر در خصوص موضوع کودکان گفت: انتظار داریم در حوزه کودکان قوانین ما محکمتر از قوانین دیگران باشد و به هیچ کس اجازه ندهیم کودکان را وسیله تکدیگری یا وسیله فروش ابزار ارزانقیمت در خیابانها قرار دهند، زیرا این کودک در زمان بزرگسالی خواهد پرسید جامعه و مسئولان برای من چه کردهاند؟