چالش های پیش روی آموزش و پرورش در اجرای متوازن سند تحول بنیادین
وزیر آموزش و پرورش چالش های پیش روی این وزارتخانه را در اجرای متوازن سند تحول بنیادین برشمرد.
به گزارش ایلنا، علی اصغر فانی در گردهمایی شورای معاونین وزارتخانه و مدیران کل آموزش و پرورش استان های سراسر کشور و مدیران کل حوزه ستادی با اشاره به شعار سال با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، اظهارکرد: با توجه به مشکلات اعتباری و مالی، آموزش و پرورش در دو سال و نیم گذشته توفیقات خوبی داشته است.
وی با اشاره به آماده سازی ارکان آموزش وپرورش در بحث غنی سازی اوقات فراغت و فعالیت های تابستانی، تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین کار آموزش وپرورش، استقرار کامل پایه دهم و توسعه متوازن شاخه ها و رشته ها در بحث هدایت تحصیلی است و مدیران کل آموزش وپرورش استان ها و مناطق باید تدابیری بیندیشند تا اولیا و دانش آموزان در تابستان با حداقل سختی فرآیند ثبت نام و هدایت تحصیلی آنان سامان دهی شود.
وی با اشاره به تحصیل ۱۲ میلیون دانش آموز در سال تحصیلی گذشته در آموزش و پرورش افزود: تاکنون قریب به ۳ میلیون ثبت نام در سامانه سناد ثبت شده و باید در مدت باقی مانده از تابستان شرایط ثبت نام حدود ۱۰ میلیون دانش آموز دیگر تسریع شود.
فانی با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین مبنای اقدامات آموزش وپرورش در برنامه ششم توسعه است، تأکید کرد: این سند دارای شش زیرنظام «:برنامه درسی»، «فضا وتجهیزات»، «پژوهش و ارزشیابی»،«منابع مالی»،«مدیریت » و «منابع انسانی» است که تاکنون دو زیرنظام «برنامه درسی» و «فضا وتجهیزات»، در شورای عالی به تصویب رسیده و زیرنظام پژوهش و ارزشیابی نیز در دستور کار شورا قرار دارد.
وی با بیان اینکه تصویب زیرنظام «مدیریت» بخش مهمی از راهکارهای اجرای سند تحول بنیادین را به خود اختصاص می دهد، خاطرنشان کرد: آموزش وپرورش زیرساخت منابع انسانی جامعه را تشکیل می دهد و هر چقدر آموزش و پرورش مجهزتر باشد قطعا می تواند در ارتقای کیفیت آموزش بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز کشور تأثیر به سزایی بگذارد و از این نظر باید به امروز آموزش و پرورش توجه کرد تا آینده خوبی را برای کشور متصور شویم.
وزیرآموزش و پرورش «تعریف قلمرو»، «وظایف»، «رویکردها» و «اصول» را چهار جزء اصلی زیرنظام مدیریت برشمرد و گفت: «مدیریت براساس سند تحول بنیادین به نظامی گفته می شود که جامع، چابک در سطوح مختلف و برخوردار از ویژگی های سازمان یادگیرنده است و می تواند با هوشمندی از همه نیروها به طور هماهنگ در راستای اثربخشی و تحقق اهداف تربیتی – مربیان استفاده کند به گونه ای که بهره وری آموزشی را به حداکثر برساند.
وزیر آموزش و پرورش اجرای هماهنگ و متوازن زیرنظام ها را عامل مهم در ارتقای اثربخشی عملکردها عنوان کرد و افزود: لازمه تحول در هر سازمانی، تحول در منابع انسانی سازمان است که در کنار آن باید به عواملی همچون منابع مالی، اطلاعاتی و فرآیندهای مدیریت توجه کرد و در این راستا آموزش معلمان در تدوین کتب جدیدالتألیف بخشی از این تغییر در منابع خواهد بود.
فانی ادامه داد: تضمین کارآمدی واثربخشی؛ راهبری عوامل برای دستیابی به اهداف، توسعه مشارکت میان افراد و سازمان دهی براساس هویت اسلامی، نظارت و توسعه خلاقیت از عوامل مؤثر در بخش وظایف زیرنظام مدیریت است که در آن استفاده بهینه از امکانات و دستیابی به اهداف، پاسخ گویی و تفویض اختیار به زیرمجموعه، نظارت بر منابع مختلف سازمانی و نظارت بر هزینه ها و سطوح مدیریتی، تأکید بر هماهنگی مؤثر درون و برون سازمانی در راستای تحقق اهداف نظام تربیت رسمی و مشارکت تأثیر کارکنان و کارگزاران بر باروری فکر و اندیشه و زمینه سازی و احیای مشارکت های بیرونی بخشی از وظایف این زیرنظام است.
وی اضافه کرد: برگزاری انسجام، تعامل و هم افزایی مردمی، بهبود و ارتقای فرهنگ سازمانی از طریق تغییر در الگوهای رفتاری و معیار اسلامی و توسعه خلاقیت فردی و سازمانی، استفاده از عوامل سازمان یادگیرنده هوشمند مبنی بر توسعه ارزش های اسلامی ایرانی بین کارکنان از دیگر وظایف مدیران است.
فانی «رویکرد» را سومین جزء زیرنظام مدیریت عنوان کرد و افزود: برنامه ریزی راهبردی فرآیند و فرآیندمداری و پیامدمحوری و توجه به خروجی ها، مخاطب محوری و مشتری مداری، مدرسه محوری، عدالت محوری و افزایش بهره وری و استفاده دریافته های پژوهشی از عوامل مؤثر در اجرای این بخش زیرنظام مدیریت است.
عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: نگاه آینده پژوهانه همراه با مدیریت تغییرات برای دستیابی سطح قابل قبولی از حیات طیبه، تبدیل تهدیدها به فرصت ها، شکار و کشف فرصت ها، تبدیل ضعف ها به قوت، نگاه سیستمی به فرآیندها و توجه به خروجی ها به جای درون دادها با هدف ارتقای مستمر کیفیت جامع، بهسازی روش ها، هم افزایی منابع و امکانات، اطمینان در کسب رضایت متربیان، مربیان، والدین و اهتمام در برنامه ریزی ها برای پاسخ گویی به نیازهای مخاطبین، اخذ تصمیمات لازم در مدرسه و واگذاری اختیارات و قدرت در تصمیم گیری به مدرسه، همگانی شدن تربیت رسمی و عمومی در عین توجه به تفاوت های فردی و جنسیتی و استفاده از یافته های علمی و پژوهشی بخشی از راهکارهای لازم دراین سند برای اجرای زیرنظام مدیریت است.
وزیر آموزش وپرورش افزود: دین محوری و بسط عدالت تربیتی، مسئولیت پذیری و پاسخ گویی، شایسته سالاری در مناصب دولتی، مشارکت جویی، پژوهش محوری، همه جانبه گری، شفافیت در امور و استمرار و پیوستگی در سطوح مختلف مدیریتی عوامل مؤثر در بخش اصول حاکم در زیرنظام مدیریت است که باید به آن پرداخته شود.
فانی با اشاره به چالش های پیش رو در اجرای سند تحول بنیادین، گفت: مقاومت برابر تغییر، تأکید بر مدیریت فرآیندها را تمرکزگرایی در اندیشه مدیران و تلاش برای جایگزینی اندیشه مشارکت جویی و تفویض امور، عدم اهتمام کافی در نظارت مدیریتی برای توسعه مشارکت، لزوم درک و توجه به داشته ها، ضرورت شکستن عادت ها، چارچوب ها مقابل خوگرفتن به وضعیت موجود و پایین آمدن آستانه تحمل مدیران از روش ها و تفکر انتقادی و لزوم توجه روزافزون آنان به انتقادات سازنده بخشی از چالش های پیش روی آموزش وپرورش در اجرای متوازن سند تحول بنیادین است.