خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران:

بخش خصوصی به کمک اتوبوسرانی بیاید

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: باید به بخش خصوصی اجازه دهیم؛ خطوط مورد نیاز خود را انتخاب کرده و به شکلی که می‌خواهد؛ مورد بهره‌برداری قرار دهد و ما نیز مابه‌التفاوت هزینه را به بخش خصوصی بپردازیم.

اقبال شاکری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت اتوبوسرانی شهر تهران با اشاره به اظهارات چندی پیش رییس جمهور مبنی بر اینکه ایرانیان مستحق ناوگان ریلی و زمینی و هوایی کهنه و فرسوده نیستند، گفت: این جمله بسیار خوب و درست است، اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد و ما اقدام عملی و جامع را در این زمینه مشاهده نمی‌کنیم.

وی با یادآوری اینکه بیش از ۷ سال است که دولت گذشته و فعلی به تعهدات خود در زمینه حمل ونقل عمومی عمل نکرده‌اند، اظهار کرد: تمام بار مالی تامین حمل ونقل عمومی برعهده شهرداری قرار گرفته، این درحالی است که شهرداری نمی‌تواند؛ بیش از ۳۵ درصد از بودجه خود را به حمل ونقل عمومی اختصاص دهد.

شاکری با بیان اینکه هر ساله حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد بودجه شهرداری را به حمل ونقل عمومی اختصاص می‌دهیم، گفت: عقب افتادگی حمل ونقل عمومی، تاریخی است و با این برنامه‌ها نمی‌توانیم؛ حمل ونقل شایسته شهروندان را فراهم کنیم.

رییس کمیته عمران با اشاره به اینکه خطوطی که در اطراف شهر تردد می‌کنند نه تنها شایستگی نگهداری ندارند بلکه شایستگی جابجایی شهروندان را نیز ندارند؛ بیان کرد: تا زمانی که دولت به اندازه شهرداری برای حمل‌ونقل عمومی بودجه در نظر نگیرد و بخش خصوصی را به این عرصه دعوت نکند؛ نمی‌توانیم؛ حمل‌ونقل عمومی تهران و کلانشهری را به سطح مطلوب برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۱۱ هزار اتوبوس برای شهر تهران نیازداریم؛ ادامه داد: در حال حاضر تنها ۷ هزار دستگاه اتوبوس وجود دارد که سه هزار دستگاه آن فرسوده است و اتوبوس‌های ما وضعیت مناسبی ندارد.

شاکری با تاکید بر اینکه بهبود وضعیت اتوبوسرانی شهر تهران با آرزو و آمال حل نمی‌شود و اقدام عملی می‌طلبد، تاکید کرد: البته اگر دولت بدهی خود را نیز بپردازد، اتفاق خاصی نمی‌افتد و تنها سال‌های گذشته را جبران کرده است.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: تنها راه‌حل این مساله جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در وهله اول داخلی و در وهله دوم خارجی است.

وی گفت: باید به بخش خصوصی اجازه دهیم؛ خطوط مورد نیاز خود را انتخاب کرده و به شکلی که می‌خواهد، مورد بهره‌برداری قرار دهد و ما نیز مابه‌التفاوت هزینه را به بخش خصوصی بپردازیم.

شاکری  ادامه داد: همچنین باید به بخش خصوصی تضمین دهیم که سرمایه‌اش بازگشته و در صورت قصور شهرداری مساله را جبران خواهیم کرد. بدینوسیله می‌توانیم بخش خصوصی را مجاب کنیم که وارد چرخه اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی شود.

رییس کمیته عمران تاکید کرد: باید به بخش خصوصی اجازه دهیم که سرمایه آورده شده را مدیریت کند تا بتوانیم حمل ونقل عمومی و علی الخصوص ناوگان اتوبوسی مناسب شهروندان داشته باشیم.

کد خبر : ۳۵۳۰۴۷