جذب سرمایه خارجی، بزرگترین چالش دولت در حوزه گردشگری است
رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی عدم موفقیت در جذب سرمایههای خارجی را یکی از بزرگترین چالشهای دولت در حوزه گردشگری دانست و گفت: از دست دادن زمان برای جذب سرمایههای خارجی مشکلات مختلفی را در زمینه توسعه و بهبود زیرساختهای گردشگری ایجاد میکند.
مسعود عبداللهی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در مورد مهمترین چالشهای دولت برای رسیدن به جایگاه مورد نظر در حوزه گردشگری گفت: یکی از بزرگترین چالشهای دولت جذب سرمایههای خارجی است و به نظر میآید که در این زمینه ناموفق بودهایم.
وی ادامه داد: ما زمان را از دست دادهایم و باید سریعتر در مورد جذب سرمایههای خارجی اقدام میکردیم، زیرا سرمایه گذاری بر روی زیرساختها تاثیر میگذارد و کار در حوزه زیرساختها نیز بسیار زمانبر است. هرچند که دولت در این زمینه تلاشهایی را کرده٬ اما به دلیل مسائل سیاسی و طولانی شدن زمان رسیدن به توافق هستهای مشکلاتی به وجود آمده است.
عبداللهی با اشار به اینکه پرورش نیروی انسانی متناسب با نیازهای حوزه گردشگری نیز یکی دیگر از چالشهای این حوزه است، افزود: البته دولت تلاش خود برای رفع این مشکلات آغاز کرده و با تشکلها نیز همکاری داشته است، تشکلها نیز باید با یکدیگر و دولت هماهنگ باشند تا هرچه زودتر به مقاصد مورد نظر در حوزه گردشگری برسیم.
رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در ارتباط با راهکار جذب گردشگران روس پس از چالشهای به وجود آمده میان دو کشور روسیه و ترکیه اظهار کرد: تسهیل فرآیند گرفتن ویزا حرکتی اولیه و مهم در این زمینه است ٬ اما مهمتر از آن باید برنامههای دولت در انجام تبلیغات و معرفی ایران در خارج از کشور از طریق ارتباط با رسانههای معتبر روسیه باشد. همچنین حضور فعال در نمایشگاههای گردشگری بینالمللی و ارتباط با آژانسهای مسافرتی روسی نیز میتواند؛ بر این امر بسیار تاثیرگذار باشد.
وی اظهار کرد: همچنین مشارکت با شرکتهای روسی برای ساخت هتل در کشور نیز میتواند؛ اقدام بعدی ایران برای جذب گردشگران روس باشد، زیرا اگر شرکتهای روسی در سرمایهگذاری ذینفع باشند، مطمئنا در فرستادن گردشگر به ایران نیز اقدامات جدیتری انجام خواهند داد.
عبداللهی در پاسخ به اینکه با توجه به هدف متفاوت گردشگران از سفر به ایران و سفر به ترکیه تا چه میزان میتوانیم؛ مقصد گردشگران روس را از سمت ترکیه به ایران تغییر دهیم؟ گفت: قطعا ما بخش محدودی از این گردشگران را میتوانیم؛ جذب کنیم، اما مطمئنا جذب همه این گروه از گردشگران در کوتاه مدت ممکن نیست، اما با تبلیغات بیشتر میتوانیم، بخشی از آنها را به واسطه آب و هوای مناسب ایران جذب کنیم، همچنین اگر در قشم و کیش سرمایه گذاری مشترک میان دو کشور صورت بگیرد، میتواند؛ در این امر بسیار تاثیرگذار باشد و جذب سرمایهگذاران دیگر کشورها را نیز در پی داشته باشد، در غیر این صورت دبی میتواند یک رقیب جدی برای جذب گردشگران روس باشد، زیرا هم هتلهای مناسب و هم امکانات تفریحی بیشتری دارد و روسها نیز در چند سال اخیر استقبال خوبی نسبت به سفر به دبی داشتهاند.