معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد؛
لزوم ترجمان برنامههای تحول و نوآوری در دانشگاههای علوم پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به نقش اعضای هیأت علمی علوم پزشکی در توسعه آموزش نظام سلامت کشور گفت: با توجه به بستری که برای تحول در آموزش علوم پزشکی کشور فراهم شده انتظار می رود ترجمان بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در کلیه رشته های علوم پزشکی کشور تدوین شده و به عنوان نقشه راهی روشن برای این رشته ها ملاک عمل قرار گیرد.
به گزارش ایلنا، باقر لاریجانی در نشست شورای داروسازی و تخصصی ، اظهار داشت: در حال حاضر 25 دانشکده داروسازی در کشور داریم و سالانه حدود 1200 دانشجوی داروسازی وارد این دوره می شوند که تقریبا 200 نفر از آنها در مقطع دکترای تخصصی و 120 نفر در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته می شوند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به پیشرفت های آموزش علوم پزشکی طی چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: اکنون 65 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور وجود دارد که حدود 190 هزار نفر دانشجو در مقاطع مختلف در این دانشکده ها مشغول به تحصیل هستند و 18 هزار عضو هیات علمی و بیش از 180 انجمن علمی گروه پزشکی در سطح کشور داریم، که می توان از هر یک از این بسترها برای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بهره برداری نمود.
لاریجانی به برنامه جامع آموزش عالی سلامت کشور اشاره نمود و گفت: این برنامه با بهره گیری از کلیه اسناد بالادستی آموزش عالی سلامت در ابتدای سال جاری تدوین و اهداف عالی آن در قالب 12 سیاست تبیین شد. وی نهادینه سازی رویکرد آموزش پاسخگو در نظام سلامت، گسترش عدالت در آموزش عالی سلامت، توسعه دانش های نوین با تاکید بر حیطه های میان رشته ای و تمرکز بر علوم و فناوری های نوین، حضور در عرصه های آموزشی منطقه ای و جهانی، شبکه سازی در نظام آموزش عالی سلامت و نهادینه سازی اخلاق حرفه ای را از جمله سرفصل های سیاستی این برنامه ذکر کرد و افزود: همچنین در این برنامه به بهره مندی از فناوری های نوین در آموزش عالی سلامت، ارتقای منابع انسانی بخش آموزش عالی سلامت، تمرکز زدایی در نظام آموزش عالی سلامت، خلق ثروت دانش بنیان در عرصه آموزش عالی سلامت و تولید و بومی سازی شواهد معتبر علمی برای ارتقای آموزش عالی سلامت نیز توجه ویژه ای شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان روند تدوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اضافه کرد این بسته ها در راستای تحقق سیاست های برنامه جامع حوزه آموزش تدوین شد و اجرای آن با احصاء مامورریت های روشن در قالب تفاهم نامه هایی به مناطق آمایشی ده گانه کشور واگذار گردید.
لاریجانی به برخی بسترهای ایجاد شده در معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای تحقق بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: به منظور تقویت بسترهای قانونی لازم برای تحقق بهینه بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تلاش شد موضوع این بسته ها در قالب بندهای قانونی مناسب در برنامه ششم توسعه گنجانده شود.
معاون آموزشی به تشکیل شورای مشاوران حوزه آموزش با هدف تلاش برای بازنگری و اصلاح برنامه ها، سیاست ها و آیین نامه های حوزه آموزش از دیدگاه فنی اشاره کرد و افزود: ارتقای کیفی متغیرهای حوزه معاونت آموزشی با تاکید بر رویکرد مبتنی بر شواهد و ایجاد بستر مناسب همکاری با اساتید دانشگاه های علوم پزشکی در تدوین، ارزیابی و اصلاح برنامه ها و سیاستها از اهداف تشکیل این شورا است.
لاریجانی گفت: شورای فناوری اطلاعات معاونت آموزشی به منظور ایجاد تحول در بکارگیری فناوری اطلاعات حوزه معاونت و در راستای تحقق عدالت محوری، حفظ محرمانگی و امنیت اطلاعات، یکپارچه سازی اطلاعات آموزش علوم پزشکی ، ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی، توزیع عادلانه منابع و بهینه سازی مصرف منابع و اصلاح مدیریت نظام آموزش علوم پزشکی کشور و در حوزه معاونت آموزشی تشکیل شده و تاکنون بیش از 10 جلسه آن برگزار شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به برخی دستاوردهای علمی کشور طی دهه های گذشته گفت: این شواهد نشان می دهد بسترهای مناسبی برای دستیابی کشور به مرجعیت علمی در منطقه و جهان در برخی حوزه ها وجود دارد و لازم است با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص کسب مرجعیت علمی در حیطه های مختلف دانش نقشه راه روشن و آینده نگارانه ای در مسیر کسب مرجعیت طراحی شود.
وی با بیان اینکه برنامه های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی کشور باتوجه به همین رویکرد ترسیم شده گفت: در این راستا اقداماتی نیز در حوره معاونت آموزشی در دست پیگیری است که از آن جمله می توان به راه اندازی مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی به منظور رصد آینده نگارانه وضعیت آموزش علوم پزشکی کشور در راستای کسب مرجعیت علمی اشاره نمود.
لاریجانی بهره مندی از دانش بومی برای دستیابی به مرجعیت علمی را یکی از نکات مهم ذکر کرد و گفت: تدوین کتب مرجع در علوم پزشکی از جمله برنامه هایی است که در این راستا تدوین شده و کتب مرجع ملی دندانپزشکی با همکاری اعضای بورد های تخصصی دندانپزشکی و اساتید دانشگاه ها به عنوان اولین قدم در این خصوص تدوین و تاکنون 14 جلد از این کتب آماده شده 6 جلد آن را چاپ و توزیع نموده اند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم توجه به عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت، بار بیماری ها وتغییرات هرم جمعیتی در آموزش علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: در راستای توسعه آموزش پاسخگو می بایست دانشجویان علوم پزشکی سریعتر به عرصه های بالینی جامعه نگر ورود نمایند و با نگاه واقعی به مسائل نظام سلامت کشور تربیت شوند. وی طرح تربیت پرستار در بیمارستان ها و تربیت نیروهای حدواسط را نیز از جمله برنامه های وزارت بهداشت در همین راستا ذکر کرد.
لاریجانی به راه اندازی تخصص پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: رشته تخصصی پزشک خانواده در 8 دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور از سال جاری با 70 نفر پذیرش دستیار آغاز به کار خواهد کرد.
وی یکی از ابعاد آموزش پاسخگو در نظام سلامت را تلاش برای تامین نیازهای کشور به منابع انسانی کارآمد ذکر کرد و افزود: با توجه به کمبود پرستار، توسعه آموزش پرستاری به عنوان یکی از اولویت های مهم وزارت بهداشت در نظر گرفته شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت استفاده از ظرفیت بیمارستان ها برای تربیت نیروی پرستار، تنوع بخشی به رشته مقاطع علوم پرستاری، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پرستاری، توسعه مقاطع تحصیلات تکمیلی از جمله دکترای تخصصی پرستاری، تدوین آیین نامه هیات علمی بالینی پرستاری، تقویت انجمن های علمی مرتبط با پرستاری و گسترش آموزش های مهارتی در این حیطه را از اجزای مختلف برنامه توسعه آموزش پرستاری کشور بیان کرد.
لاریجانی به نخبگان و استعدادهای درخشان به عنوان سرمایه های آینده نظام سلامت اشاره کرد و گفت: این افراد می توانند تاثیر بسزایی در آینده نظام سلامت کشور و تحولات این حوزه داشته باشند. وی افزود: توجه به استعدادهای درخشان از ابعاد مهم تحول و نوآوری در آموزش پزشکی است که در این راستا شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت بهداشت و کمیسیون های ویژه حمایت از استعدادهای درخشان دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور تشکیل شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بازنگری کوریکولوم های آموزشی را از جمله زمینه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: لازم است در بازنگری این برنامه ها به نیازهای روز و بهره مندی از فناوریهای نوین توجه ویژه ای شود.
لاریجانی همچنین بر لزوم ترجمان برنامه های تحول و نوآوری در دانشگاه های علوم پزشکی کشور تاکید کرد و گفت: این امر باید در رشته های مختلف نیز صورت گیرد و باتوجه به نقش برجسته اعضای هیأت علمی و هیأت های ممتحنه در آموزش علوم پزشکی کشور از کلیه عزیزان انتظار می رود با همکاری دبیرخانه مربوطه نسبت به ترجمان برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در رشته های مختلف اقدام نمایند.