رئیس مرکز استعدادهای درخشان آموزش و پرورش:
معیار جداسازی دانشآموزان تیزهوش در سالهای اخیر درست نبود
رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با اشاره به اینکه حداکثر نسبت جداسازی که حاضریم آن را اجرا کنیم 22 تا 23 نفر در هر هزار دانش آموز است, گفت: در سالهای گذشته این رویه و معیار به درستی اجرا نشد.
به گزارش ایلنا، حسین شجاعی رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان وزارت اموزش و پرورش امروز در نشست تربیت مدرسان طرح شهاب، با اشاره به اینکه طرح شهاب که مربوط به شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است در سال 86 آغاز شد، گفت: طرح شهاب در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موجودیت پیدا کرد و از سال 90 این موضوع به مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان سپرده شد.
وی ادامه داد: یک منطقه در هر استان درگیر طرح شهاب شد و براین اساس مناطق بسیار کوچک تا مناطقی با دانش آموزان زیاد تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و در نهایت 128 هزار دانشاموز مستعد در پایه چهارم دبستان شناسایی شدند.
شجاعی با بیان این مطلب که طرح شهاب امسال با توسعه منطقی و نه چندان زیاد در دو پایه تحصیلی دیگر توسعه مییابد، تصریح کرد: طرح شهاب در پایه چهارم ادامه و همچنین در پایه پنجم اجرا خواهد شد.
وی در ادامه یادآور شد که هدف ما تحت پوشش قراردادن تمام دانش آموزان دارای استعدادهای برتر در تمام مدارس و تمام پایههای تحصیلی است و از سوی دیگر نیز تقویت باورهای دینی، دلبستگی به فرهنگ و ارزشهای انقلابی و ایرانی یک اصل محوری در آموزش و پرورش استعدادهای برتر است.
رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان اضافه کرد: اولویتهای علم و فناوری در نقشه جامع علمی کشور باید به عنوان فرآیند هدایت تحصیلی صاحبان استعدادهای برتر مورد توجه قرار گیرد؛ یعنی نیازهای کشور مورد ملاحظه قرار گرفته و براساس آن هدایت تحصیلی ساماندهی شود.
شجاعی با بیان اینکه رویکرد اصلی در آموزش و پرورش استعدادهای درخشان تلفیقی و بدون جداسازی است، عنوان کرد: با توجه به شرایط کنونی استمرار روش تفکیکی با رعایت اصل جداسازی حداقلی مورد تأکید است، اما اعلام میکنیم که روش تلفیقی وظیفه آموزش و پرورش است و باید آن را در تمام مدارس کشور اجرایی کند.
رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان تصریح کرد: حداکثر نسبت جداسازی که حاضریم آن را اجرا کنیم 22 تا 23 نفر در هر هزار دانش آموز است که در سالهای گذشته این رویه و معیار به درستی اجرا نشد. در تمام مناطقی که مدارس استعدادهای درخشان وجود دارد با شیب منطقی به سمت این هدف حرکت میکنیم.