شناسایی هویت اجساد آغاز شد/قصور سازمانهای ذیربط در اطلاعرسانی به هموطنان
بسیاری از تهرانیها و آنها که در مسیر جادههای شمالی کشور گرفتار توفان شدند؛ از خود پرسیدند چرا توفان پیشبینی نشده بود و اگر پیشبینی شده بود؛ چرا رسانهی ملی خبرهای دقیقی از آن منتشر نکرده بود؟
توفان شب گذشته چگونه آغاز شد؛ چقدر تلفات به دنبال داشت و چه میزان خسارت برجای گذاشت؟ در جریان این توفان و بارش شدید باران در مناطق مختلف کشور بهویژه استانهای تهران، البرز، مازندران و گیلان شماری از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و دهها نفر زخمی شدند. این حادثه با طغیان رودخانه کرج - چالوس به علت بارندگی شدید همراه بود که موجب شد تنها در کیلومتر 18 جاده کرج ـ چالوس در محدوده جاده خور – ابهرک؛ سیل بیش از 50 خودرو را با خود ببرد.
بسیاری از تهرانیها و آنها که در مسیر جادههای شمالی کشور گرفتار توفان شدند؛ از خود پرسیدند چرا توفان پیشبینی نشده بود و اگر پیشبینی شد؛ چرا رسانهی ملی خبرهای دقیقی از آن منتشر نکرد؟ در این میان؛ کارشناسان سازمان هواشناسی با اطمینان میگویند: پیشبینی وزش باد شدید در تهران طی 3 اطلاعیه به دستگاههای مربوطه اعلام شده بود.
کبری رفیعی به خبرنگار ایلنا گفته است: آنچه در روز گذشته رخ داد، توفان نبوده بلکه تنها وزش باد شدید بود که سرعت آن حدود 50 کیلومتر بر ساعت بوده است. سازمان هواشناسی نیز وزش شدید باد را پیشبینی و اعلام کرده بود، اما از آنجا که شدت آن را ـ به دلیل اینکه در لحظه تعیین میشود ـ نمیتوان بهصورت دقیق از قبل پیشبینی کرد؛ شدت این حادثه نیز پیشبینی نشده بود.
به گفته رفیعی؛ از روز 24 تیرماه ابتدا اطلاعیهای ویژه عیدفطر صادر شد و در روزهای بعد در 3 اطلاعیهی وضعیت آبوهوا، وزش شدید باد، رگبار و رعد وبرق برای دستگاههای مربوطه همچون شهرداریها، سازمان مدیریت بحران، راهداریها و... اعلام شده بود.
آمار چه میگویند؟
با گذشت نزدیک به یک روز از توفان روز گذشته؛ آمار؛ تصویری ناخوشایند از آخرین تعطیلات شهروندان مناطق مختلف کشور بدست میدهند: تعداد کشتههای سیل و طوفان به 14 نفر (مرگ 8 نفر در منطقه کن و سولقان و 6 نفر در توابع آسارای استان البرز) رسیده است.
براساس گفتههای مصطفی محمدنجار به خبرنگار ما؛ بارندگی شدید شب گذشته؛ حوادثی در بعضی از استانها دربرداشته که یکی از حوادث در کردستان و شهر سقز واقع شده و این نواحی دچار سیلگرفتگی شدند و در پی آن؛ خانههای مسکونی و تجاری آسیب دیده و به بازار سقز خسارت وارد شده است.
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به اینکه از ساعت اولیه علاوه بر تشکیل جلسات ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان همکاران ما کار امداد و نجات را آغاز کردند و درحال حاضر به دنبال برآورد خسارت هستند، گفته است: حادثهای در منطقه اورنگه کرج (روستای سیرجان) هم داشتهایم. این منطقه تفرجگاهی بوده که مردم برای گذران تعطیلات خود به این منطقه رفته بودند اما با آغاز بارندگی شدید و سیل؛ قریب به 40 تا 50 خودرو گرفتار سیلاب میشوند.
نجار با بیان اینکه در این منطقه 5 نفر از هموطنان ما جان خودشان را از دست دادهاند، خبر را چنین کامل کرده است: از این پنج نفر، سه نفر اجسادشان پیدا شده و همکاران ما به دنبال دو جسد دیگر هستند. و هنوز احتمال افزایش تلفات در این منطقه وجود دارد.
معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه 40،50 خودرو دچار خسارت شد؛ اما آسیبی به سرنشینان آن نرسید، گفت: در منطقه کنِ تهران نیز پروژه راهسازی تونل درحال انجام بوده که این منطقه هم دچار سیل گرفتگی میشود و درپی آن 6 نفر تا الان جان خود را از دست دادهاند که یک تبعه چینی، یک تبعه افغان و 4 نفر ایرانی بودهاند.
در منطقه سوادکوه نیز دو نفر بر اثر سیل زخمی شدهاند. معاون وزیر کشور گفته است: شمال استان سمنان دچار سیل گرفتگی و ریزش کوه و به دنبال آن نیز جاده مسدود شد. منطقه پرور در شمال استان سمنان قرار دارد که به محض حادثه در ساعت اولیه همکاران ما به کار امداد و نجات پرداختند.
شبی پرهزینه برای تهرانیها
در این حادثه؛ شهروندان تهرانی گرچه گرفتار سیل نشدند اما همانند موقعیتهای مشابه یعنی وزش بادهای شدید و توفانهای پرسرعت و بارش باران شدید؛ حوادثی چون سقوط داربست و خسارت مالی فراوان به خودروهای پارک شده و ساختمانهای خود را تجربه کردند.
پایگاه خبری 125 شب گذشته در پی تماس مکرر شهروندان؛ خبرهایی از سقوط داربستهای ساختمانی و بهدنبال آن احتمال بروز خطر برای شهروندان دریافت کرد که بلافاصله ستاد فرماندهی آتشنشانی تهران؛ نیروهای عملیات منطقه 3 آتش نشانی را به مکانهای اطلاعرسانی شده توسط شهروندان اعزام میکند.
مرتضی بهروز (معاون منطقه سه عملیات) درباره ابعاد توفان شب گذشته در تهران به ایلنا گفته است: بر اثر شدت تندباد، داربستهای ساختمانهای درحال ساخت به معابر سقوط کرده یا در حال سقوط و واژگونی بود و هر لحظه احتمال بروز حادثهای تلخ را برای شهروندان داشت که آتشنشانان با رعایت موارد ایمنی و محصور کردن محلهای حادثه با استفاده از تجهیزات مخصوص موفق شدند داربستهای سقوط کرده در نقاط مختلف شمال و شرق تهران ازجمله ولنجک، خیابان هنگام، شهرک حکیمیه، تهرانپارس را مهار کرده و به حالت اولیه درآورند.
بحران به فرودگاهها هم رسید
بسیاری از مسافران و عوامل پروازی شرکتهای فرودگاه کشور شب گذشته را با غافلگیری پشت سر گذاشتند. بهنظر میرسید توفان به این زودی امکان هیچ پروازی را فراهم نکند و این موضوع البته؛ امری عادی درمیان بهانههای مختلفی که هر ساعت و هر دقیقه برای تاخیر در پروازهای روزانه مطرح میشود؛ به حساب میآمد. اما اینبار اعلام شد پروازها کمترین توقف را داشتهاند. معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاههای کشور با قطعیت خبر داد اخلال در پروازها جدی نبوده است.
ابراهیم شوشتری به خبرنگار ما گفته است: اختلال پیش آمده در برنامه پروازها پس از وقوع توفان به سرعت کنترل شد. تنها 2 پرواز داخلی که قرار بود در مهرآباد فرود آیند؛ در فرودگاه حضرت امام(ره) نشستند و دو پرواز هم که مقصدشان فرودگاه مهرآباد بود؛ در فرودگاه اصفهان فرود آمدند.
او در توصیف شدت توفان و وضعیت دید پروازی شب گذشته گفته است: دید خلبانها در این شرایط کمتر از 50 متر بود و سرعت باد 80 کیلومتر در ساعت. در این میان؛ هرچند تاخیراتی در نشست و برخاست پروازها بهوجود آمد اما تمام این اقدامات و نشست و برخاستهای برنامهریزی نشده در راستای حفظ ایمنی سرنشینان و مسافران پروازها بود.
شوشتری به این سوال که چرا سازمان هواشناسی گزارشهای پیشبینی وقوع این شرایط جوی را در اختیار فرودگاهها قرار نداده؛ چنین پاسخ داده است: توفان روز گذشته غافلگیرکننده بود. شاید سازمان هواشناسی پیشبینی از شرایط جوی بهوجود آمده داشته اما این اطلاعات که سرعت باد در چه ساعتی به مهرآباد میرسد، در اختیار مسئولان فرودگاهی نبوده است.
سازمان مدیریت بحران چه کرد؟
سوامل مهمی که پاسخ به آن؛ میزان آمادگی ستاد بحران دربرابر چنین حوادثی را بازگو میکند؛ این است که "باتوجه به اخطاریههای سازمان هواشناسی پیش از وقوع حادثه، سازمان مدیریت بحران چه اقدامی برای کاهش خسارات این حادثه انجام داد؟" معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور به سوال چنین پاسخ داده است: ما بلافاصله پس از اعلام سازمان هواشناسی اطلاعیهها را به اداره مدیریت بحران استانها ابلاغ میکنیم و آنها نیز این اطلاعیهها را به شهرستانهای تابعه اعلام میکنند. در این حادثه نیز اطلاعرسانی لازم انجام شد و استانها از بروز این حادثه اطلاع داشتند. اما به هر حال راه افتادن ناگهانی سیل و رگبار همیشه سبب غافلگیری میشود.
مرتضی اکبرپور اطمینان داده که سازمان مدیریت بحران با اینگونه پدیدهها آشنایی کامل دارد.
جادهها هنوز ناامن است
تازهترین خبرها از جادههای کشور حکایت از آن دارد که جاده چالوس و محور هراز همچنان مسدود است.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی کل کشور از مسدود بودن محور هراز به دلیل بارش باران و سیلاب شب گذشته خبر داده و گفته است: مسافرانی که هنوز حرکت خود به سمت تهران را آغاز نکردهاند یا درحال عزیمت به تهران هستند، بهتر است از بزرگراه رشت- قزوین استفاده کنند.
سرهنگ عینالله جهانی درباره وضعیت جادههای کشور گفته است: به دلیل سیل شب گذشته محور هراز از تونل شماره یک مسدود است و تردد از شمال به جنوب و بالعکس امکانپذیر نیست. جاده چالوس نیز از مرزنآباد نزدیک به رستوران دربند به دلیل سیلاب و ریزش کوه مسدود شده و تردد در محور فیروزکوه نیز به دلیل ریزش کوه به صورت مقطعی امکانپذیر نیست.
جهانی؛ اطمینان داده حوادث جادهای بر اثر جاریشدن سیل را نداشتهایم و افزوده است: بر اثر ریزش کوه به چند خودرو خسارت وارد شده است. هماکنون بارش باران در استانهای مازندران و گلستان همچنان ادامه دارد که موجب کندی رانندگی شده است. از همین رو به رانندگان توصیه میشود با سرعت مطمئنه و رعایت فاصله طولی مناسب رانندگی کنند تا حوادث کمتری را شاهد باشیم.
سرنوشت اجساد
خبر رسیده که از اجساد منتقل شده؛ ۶ متوفی مربوط به استان تهران و ۵ متوفی مربوط به استان البرز است؛ با این وجود؛ تعداد متوفیات هنوز درحال افزایش است. بهگونهای که این ۱۱ جسد، آمار اولیه قربانیان توفان روز گذشته هستند. لذا آمار قطعی بعداز اتمام انتقال اجساد قربانیان به ادارات کل پزشکی قانونی استانهای البرز و تهران اعلام خواهد شد.
به گفته پزشکان قانونی تهران و البرز؛ کار تشخیص هویت اجساد آغاز شده است.