فارغ التحصیلان باید قبل از ورود به آموزش و پرورش در آزمون جامع شرکت کنند
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه آزمون جامع ابزاری برای بررسی وضعیت دانشجومعلمان است، گفت: طرح اولیه این آزمون تدارک دیده شده و اصل ایده را پذیرفتیم، اما طرح عملیاتی آن آماده نشده است و از همه کسانی که علاقهمند هستند دعوت میکنم نظرات خود را در خصوص این آزمون بیان کنند.
به گزارش ایلنا، محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در نهمین همایش ارزیابی نظامهای دانشگاهی با اشاره به اینکه یکی از تدابیر ناظر بر تضمین کیفیت، بحث آزمون جامع (پایانی) است، اظهار داشت: بر این باوریم که خروجی این دانشگاه نباید از شایستگیهای معلمی مورد انتظار به دور باشد.
وی با تاکید بر اینکه معلمان باید شایستهترینها باشند و حتی نباید افراد میان مایه را به آموزش و پرورش گسیل کنیم، خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق به نام دانشگاه فرهنگیان بیفتد، جبران ناپذیر است و کسانی را که به این دانشگاه دل بستهاند را مایوس میکند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: اراده و خواست ما این است تا کسانی که از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل میشوند، سفیران تحول تعالی در آموزش و پرورش باشند؛ به همین منظور ارزشیابی از خروجی دانشگاه یعنی برگزاری آزمون جامع در کنار سایر تدابیر ناظر به ارتقاء کیفیت اهمیت ویژهای پیدا میکند.
مهر محمدی تصریح کرد: ارزیابی در دانشگاهی که متولی تعلیم و تربیت است با دانشگاههای دیگر وجوه مشترک و افتراقی دارد که وجوه افتراق آن برگزاری آزمون جامع در دانشگاه فرهنگیان در مقطع کارشناسی است؛ در حالی که در دانشگاههای دیگر این آزمون در سطح تحصیلات تکمیلی برگزار میشود.
وی با بیان این مطلب که در کشور ما تربیت معلم کم و بیش در دانشگاه فرهنگیان متمرکز شده است، تصریح کرد: باید مانند کشورهای دیگر ۲ موضوع فراغت از تحصیل و کسب مدرک و کسب گواهی شایستگی تحصیلی را از یکدیگر تفکیک کنیم؛ این دو نباید لازم و ملزوم و علت و معلول یکدیگر باشند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه تدبیر برگزاری آزمون جامع در خدمت تضمین کیفیت است، گفت: این آزمون باید از طریق تزریق انگیزهٔ تلاش و یادگیری در شرایط مطلوب در طول دوره تحصیلی، دست یابی به اهداف کیفی را تسهیل کند.
مهرمحمدی با اشاره به اینکه آزمون جامع در کشورهای دیگر توسط دستگاه بهره بردار که دستگاه تعلیم و تربیت است انجام میشود، عنوان کرد: این آزمون در ایران ساخته و پرداخته دانشگاه فرهنگیان است و طراحی و اجرای آن نیز توسط دانشگاه صورت میگیرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه صدور گواهی صلاحیت تا حدودی یک تدبیر ناگزیر است، خاطرنشان کرد: در ژاپن اخیرا دانشگاههای دولتی که متولی تعلیم و تربیت هستند، موقعیت متزلزلی پیدا کردند؛ چرا که در رقابت با دانشگاههای خصوصی عملکرد بسایر ضعیف تری دارند.
وی با اشاره به اینکه آزمون جامع ابزاری است برای بررسی اینکه آیا دانشجومعلمان به ظرفیت نسبی اجتهاد حرفهای در معلمی رسیدهاند یا خیر؟، گفت: طرح اولیه این آزمون تدارک دیده شده و اصل ایده را پذیرفتیم اما طرح عملیاتی آن آماده نشده است و از همه کسانی که علاقهمند هستند دعوت میکنم نظرات خود را در خصوص این آزمون بیان کنند.
مهرمحمدی با بیان این مطلب که در پیش نویس اولیه آزمون جامع ۷ مولفه در نظر گرفتهایم، تصریح کرد: مولفه نخست، موقعیتهای فرضی یاددهی و یادگیری و تجزیه و تحلیل واکنشهای مکتوب دانشجومعلمان است که از مجموع هزار امتیازی که برای این آزمون در نظر گرفتهایم، ۱۰۰ امتیاز به این مولفه اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: مولفه دوم؛ اجرای فنون در حضور کارشناسان، مولفه سوم؛ گزارش روایت پژوهی، مولفه چهارم؛ شرح پرسشهایی توسط دانشجو معلمان، مولفه پنجم؛ تشریح یک تم مانند تشریح لذت بخشترین بخش در کار معلمی، مولفه ششم؛ کیفیت کارپوشه و مولفه هفتم؛ معدل دروس رسمی است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در دانشگاه فرهنگیان قانون متعهدین به خدمت مبنای عمل است و از طرفی دیگر بر اجرای آزمون جامع تاکید داریم که در اثر آن امکان ریزش وجود خواهد داشت. این پارادوکس در مقابل ما وجود دارد.
وی تصریح کرد: برای رفع آین پارادوکس پیشنهاد این است که کسانی از هزار امتیاز تعیین شده مثلا ۷۰۰ یا ۸۰۰ امتیاز میآورند گواهی دائمی صلاحیت بگیرند و برای کسانی که از این سطح پایینتر هستند گواهی صلاحیت موقت صادر شود و این افراد باید با الزاماتی که دانشگاه پیش روی آنها قرار میدهد و با تلاش بیشتر و ارتباط مستمر با دانشگاه سعی کنند این گواهی موقت را به دائمی تبدیل کنند.