خبرگزاری کار ایران

قالیباف:

شورایاری‌ها امروز به بلوغ رسیده‌اند

شهردار تهران با بیان اینکه براساس قانون اساسی، شورای محلات در تمامی شهرهای بزرگ می‌توانند انتخاب شوند، گفت:شورایاری‌ها امروز به بلوغ رسیده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر قالیباف در نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص روند انتخابات شورایاری‌های محلات شهر تهران گفت: براساس آنچه که در بازدیدها داشتم، زحمات خوبی کشیده شده است و این انتخابات با شور و نشاط زیادی در محلات برگزار شده است.

وی با بیان اینکه این انتخابات روالی کاملا مردمی دارد، اظهار کرد: بخشی از مردم به صورت داوطلبانه در محلات انجام وظیفه می‌کنندوآمارها نشان می‌دهد این انتخابات نسبت به دوره‌های گذشته با نشاط و انضباط بیشتری در حال انجام است.

شهردار تهران با تاکید براینکه چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها حتی با دوره سوم آن قابل مقایسه نیست، اظهار کرد: امروز شورایاری‌ها به بلوغ رسیده‌اند. میزان مشارکت در نامزدهای این نوبت بی‌سابقه و تجربه آنها، سطح تحصیلات و ترکیب آنها از ابعاد مختلف نشان داد شورایاری‌ها توانستند تبلور عینی مردم را در سرنوشت خود در محلات رقم بزنند.

وی عنوان کرد: با توجه به نوع مطالعاتی که دارم با جدیت می‌گویم امروز بحث شورایاری‌ها در شهر تهران کاملا قابل مقایسه با شهرهایی است که بیش از یکصد سال سابقه انجام چنین کارهایی را در محلات دارند و نقش و حضور مردم در سطح محلات نسبت به کشورهای پیشرفته‌ای که در این خصوص سابقه بیشتری دارند واقعا پیشرفته است.

قالیباف با بیان اینکه مشارکت مردم در انتخابات نسبت به گذشته رشد بیشتری داشته است، افزود: در دور سوم انتخابات این نهاد، مراجع اظهار می کردند نمی توانیم با عنوان شورایاری انتخاباتی برگزار کنیم بلکه باید به صورت انجمن محلات باشد.

وی ادامه داد: تمام این مسائل منجر به تدوین لایحه‌ای شد که به تصویب شورای شهر، فرمانداری و هیات دولت رسید.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: ما تا رسیدن به کمال فاصله زیادی داریم اما برداشت من از قانون اساسی این است که شورای محلات براساس این قانون می توانند درهمه شهرها همزمان با شوراهای شهر انتخاب شده و در سلسله مراتب قرار گیرند.

قالیباف افزود: اگر این اتفاق بیافتد می‌توانیم بگوییم به وضعیت مطلوب رسیده‌ایم و به شورای محلات می‌رسیم نه شورایاری‌ محلات.

وی مهمترین نقش شورایاری‌ها را رسیدگی به مسائل محلات خود در مقیاس محله دانست و گفت: وظیفه شورایاری محله این است که در جغرافیای محله کار کند و اگر پیشنهاد و یا نظری در حوزه شهرداری و یا دیگر سازمان‌ها داشته باشند، می‌توانند آن را منعکس کنند اما رسالت اولیه آنها رسیدگی به امور مردم در محله خودشان است.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم تمامی شورایاری‌ها با هر سلیقه‌ای به اتفاق، نظرشان بر این است که شهردار تهران و مجموعه شورای شهر در  دو دوره گذشته میدان را برای حضور شورایاری‌ها باز کرده‌اند.

وی با یادآوری مقاومت‌هایی که در دوره سوم انتخابات شورایاری‌ها وجود داشت، عنوان کرد: شورایاری‌ها توانسته‌اند جای خود را باز کنند و پل ارتباطی خوبی بین مردم و شهرداری باشند. اگر چه همیشه ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد.

قالیباف در خصوص ایراد وارده بر این دوره از انتخابات مبنی براینکه افراد ساکن در یک محل می توانستند در محله دیگری رای دهند گفت: ما در این دوره در خصوص نامزدها بر این مسئله اصرار داشتیم که نامزدها از محله محل سکونت خود داوطلب شوند.

وی افزود: هزار و 500 نفری که ابتدا رد شدند عمدتا به دلیل این موضوع بود که اطلاعات اولیه نشان می‌داد محل سکونت و محل ثبت‌نامشان با هم همخوانی ندارند اما براساس آیین‌نامه هر کس باید در محل سکونت خود  داوطلب شود.

شهردار تهران با تاکید براین که از نظر ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم گفت: این وظیفه برعهده دولت و ثبت احوال است که محل سکونت افراد مشخص باشد و در صورت جابجایی نشانی محل سکونت جدید افراد در سیستم‌های نظارتی و ثبت احوال مشخص شود.

وی تصریح کرد:اما در حال حاضر این مسئله مقدور نیست اگر چه این اشکال وارد است اما برای هیات اجرایی و نظارت امکان نداشت که این کار را انجام داده و اهالی محل الزاما در محل خود رای دهند.

گفتنی است شهردار تهران در مسجد الزهرا(س) واقع در منطقه 4 رای خود را در صندوق خواهد انداخت.

کد خبر : ۲۶۰۰۸۴