/ اهمیت انعکاسداخلی اخبار - ۲ /
مسئولیت اجتماعی رسانه، ماندن در کنار مردم است
فشار غیرقانونی به رسانهها و نامساعدکردن فضای فعالیت رسانهای، به نفع جامعه و نظام نیست و باعثخودسانسوری و نقصان در اطلاعرسانی عمومی می شود.
قادر باستانی(نویسنده و مدرس علوم ارتباطات اجتماعی) معتقد است که یک رسانه به جز اطلاعرسانی درست، دقیق و به موقع که وظیفه ذاتی آن است، در قبال شهروندان مسئولیت اجتماعی دارد و مسئولیت اجتماعی رسانه، ماندن در کنار مردم و حمایت از امنیت اجتماعی و حیثیت عمومی شهروندان است.
باستانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به نقش رسانهها در انعکاس حوادثو رویدادها گفت: رسانهها در چارچوب قوانین و مقررات فعالیت میکنند و اطلاعرسانی از همه موضوعات موردعلاقه مخاطب، وظیفه آنهاست، اما یک نکته ظریف هم در اینجا وجود دارد و آن موضوع امکان جوسازی و بزرگنمایی رویدادها با هدف اثرگذاری بر تصمیمات و سیاستهاست. این اتهام را هر کسی میتواند به یک رسانه وارد کند، حتی در کشورهای غربی هم رسانهها را متهم میکنند که آنها بعضی وقایع کم اهمیت را با اهداف خاص و تحت تأثیر لابیهای قدرتها؛ مهم و بزرگ جلوه میدهند و از کنار بعضی رویدادهای مهم عبور میکنند.
باستانی تصریح کرد: به هرحال آنچه در همه جوامع از جمله کشور ما حاکم است، قوانین و مقررات است. همه باید در مقابل قانون خاضع باشند، اما کسی هم نباید فراتر از قانون، بخواهد برای اطلاعرسانی رسانهها محدودیت ایجاد کند. ما فرایند هیأت نظارت و هیأت منصفه و دادگاه مطبوعات را داریم. در صورتی که رسانهای از چارچوب قانون خارج شد، قانونگذار پیشبینی نحوه برخورد قانونی با آن را مشخص کرده است، اما فشار غیرقانونی به رسانهها و نامساعدکردن فضای فعالیت رسانهای، به نفع جامعه و نظام نیست و باعثخودسانسوری و نقصان در اطلاعرسانی عمومی میشود.
این کارشناس رسانه تاکید کرد: در ماجرای اسیدپاشی، به نظر من رسانهها به وظیفه خود عمل کردند و فضای به وجود آمده کنونی، حاصل کمکاری رسانه ملی است. هیچ رسانهای از نظر ظرفیت و حوزه عمل و پوشش، به گرد صدا و سیما نمیرسد. در این ماجرا، اگر رسانه ملی درست و به موقع اطلاعرسانی میکرد، هیچ وقت یک موضوع محلی و یک آسیب اجتماعی، به یک معضل فراگیر و مسأله امنیتی تبدیل نمیشد. کمکاری و نگاه غیررسانهای صدا و سیما به مسایل اجتماعی در اغلب رویدادها و البته همین رویداد، باعثپدیدار شدن فضای کنونی شد.
باستانی اضافه کرد: در دنیای کنونی، گستردگی رسانههای اجتماعی و پوشش خبری اغلب رویدادها توسط شهروند - خبرنگاران در فضای سایبر، دست رسانه های رسمی را برای کتمان رویدادها و بیتوجهی به موضوعات کاملاً بسته است. در شرایط جدید اگر رسانه ها بخواهند بخشنامهای عمل کنند و اطلاع رسانی نکنند، مخاطب خود را به سرعت از دست میدهند و از حیز انتفاع خارج میشوند.
این استاد دانشگاه از تصمیمگیران حوزه رسانهها خواست، شرایط کنونی دنیای خبر را مدنظر قرار دهند و قدر رسانههای نجیب و متعهد داخلی را بیشتر بدانند.