خبرگزاری کار ایران

مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با ایلنا:

در ارائه خدمات به اتباع معلول، مجاز یا غیرمجاز بودنشان را بررسی نمی‌کنیم/ کمک‌‌رسانی به آسیب‌دیدگانِ ناشی از انفجار مین

در ارائه خدمات به اتباع معلول، مجاز یا غیرمجاز بودنشان را بررسی نمی‌کنیم/  کمک‌‌رسانی به آسیب‌دیدگانِ ناشی از انفجار مین
کد خبر : ۱۵۹۸۴۹۴

مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: جمعیت هلال احمر به عنوان یک جمعیت بشردوستانه در ارائه خدمات خود هیچ ملاحظاتی ناظر به نژاد، ملیت یا قومیت ندارد.

«پیمان پیشگاهی» مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ارائه خدمات توان‌بخشی به اتباع گفت: جمعیت هلال احمر به عنوان یک جمعیت بشردوستانه در ارائه خدمات خود هیچ ملاحظاتی ناظر به نژاد، ملیت یا قومیت ندارد. هر انسان معلولی از هر کشوری به ما مراجعه کند، ضمن احترام و در نظر گرفتن تمام قوانین جمعیت جمهوری اسلامی، خدمات خود را به آن‌ها ارائه می‌کنیم. این از قدیم هم بوده است. اما اکنون ۵ سال است که علاوه بر آن، توافق‌نامه‌ای میان ما و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هم برقرار است که تأمین هزینه‌های بعضی از گروه‌های اتباع از طریق کمیته بین‌المللی صلیب سرخ انجام می‌شود و ایشان در بعضی از مراکز منتخب، از ما خدمت می‌گیرند.

وی افزود: ما مجاز بودن و نبودن اتباع را بررسی نمی‌کنیم. رسیدگی به کسی که معلول است و مشکل دارد ورای این مسائل قرار دارد. در عین حال که می‌گوییم قوانین هرچه بگوید، ما تابع آن هستیم، اما در ارائه خدماتمان، به خصوص خدماتی که هزینه آن را کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌پردازد، محدودیت نداریم.

ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان ناشی از انفجار مین

مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال احمر درباره قرارداد این مجموعه با صلیب سرخ برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان انفجار مین‌ توضیح داد: ما قبلاً به‌خصوص در کردستان و بعضی از مناطق منتخب کشور پروژه مشترکی با صلیب سرخ داشتیم. مدت این پروژه تمام شده و قرارداد آن نیز چند سالی است که به پایان رسیده است. اما همچنان ارائه خدمات را داریم.

وی افزود: تمام کسانی که آسیب‌دیده مین هستند می‌توانند به مراکز ما مراجعه کنند و خدمت بگیرند. اگر این‌ها جانباز شناخته شده باشند که بنیاد جانبازان هزینه‌هایشان را به عهده می‌گیرد. خیلی از آسیب‌دیدگان مین اینگونه هستند و اگر تحت پوشش نباشند و توانش را هم نداشته باشند از کمک‌های حمایتی جمعیت هلال احمر استفاده می‌کنند.

مراجعه‌‌ای از غزه نداشته‌ایم

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مراجعه‌ای از غزه برای دریافت خدمات توان‌بخشی داشته‌اید یا خیر؟ گفت: اگر مراجعه کنند مثل هر معلول دیگری از ما خدمت می‌گیرند، اما فعلا مراجعه مستقیمی از قطع عضو مربوط به جنگ غزه نداشتیم.

پیشگاهی در تشریح قراردادهای این مجموعه با صلیب سرخ گفت: ما در قراردادهایمان دو نوع فعالیت داریم؛ یکی فعالیت‌های آموزشی است که معمولاً دوره‌های تخصصی ویژه‌ای را که ما تقاضا کنیم برایمان برگزار می‌کنند و بحث دوم خدماتی است که نمونه‌هایی از آن را ذکر کردم.

وی در ارزیابی جایگاه ایران در توانبخشی تأکید کرد: بین جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ، بدون تردید و با فاصله زیاد از همه نظر اعم از قدمت، تکنولوژی، گستردگی نوع خدمات، گسترش جغرافیایی و تعداد مراکز اولین است.

برنامه‌های هلال احمر در حوزه توانبخشی برای سال آینده

پیشگاهی سپس به برنامه‌های خود برای سال آینده پرداخت و تصریح کرد: ما یک برنامه توسعه توان‌بخشی کشور داریم که در حال انجام است و یک بخش از آن افزایش دسترسی عادلانه افراد به خدمات توانبخشی است. این برنامه اول از آن برنامه شش‌گانه ما است. مورد دیگر، ارتقاء خدمات تخصصی ما، هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ تعداد است. نوآوری‌ها و پیشرفت نقش تکنولوژی‌های جدید در توانبخشی و استفاده از هوش مصنوعی نیز چشم‌انداز دیگر ما است.

وی افزود: پروژه دیگری که اکنون فعالانه بر روی آن کار می‌شود، telerehabها یا توانبخشی‌های از راه دور هستند که از طریق این تکنولوژی‌ها می‌شود به بیمارانی که در شهر خود به مراکز ما دسترسی ندارند یا دسترسی دارند اما حمل و نقل بیمار مشکل است، همان خدماتی را که در مراکز ما ارائه می‌شود از طریق شبکه‌های اجتماعی یا برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خاصی که در اختیار معلول قرار می‌گیرد، پیگیری کرد. ما در حال گسترش این موضوع هستیم. علاوه بر این، تحقیق و توسعه ما به‌صورت خیلی فعال بر روی حمایت از پروژه‌هایی متمرکز است که تکنولوژی‌های جدید و یا تکنولوژی‌های قدیمی‌تری که در ایران وجود ندارد (مثل تولید بعضی از قطعات اروتز و پروتز) در آن به کار رفته است.

او ادامه داد: نوع دسترسی به خدمات توان‌بخشی متفاوت است. اگر بخواهیم مطلق بگوییم چشم‌انداز ما این است که فاصله هر فرد با نزدیک‌ترین مرکز توان‌بخشی یک ساعت باشد، اما به طور مثال برای اروتز و پروتز آنچه هدف قرار داده‌ایم حداکثر ۳۰۰ کیلومتر است. اکنون بالای ۷۰ درصد این چشم‌انداز محقق شده است.

پیشگاهی با اشاره به خدمات سازمان هلال احمر و مرکز توان‌بخشی در زمان نوروز و بروز سوانح جاده‌ای بیان کرد: حوادث جاده‌ای و تروماهای رانندگی، یکی از علل معلولیت در کشور است؛ چه آسیب نخاعی باشد و چه قطع عضوها و بعضی از انواع فلج‌ها. رسیدگی به این موارد را بخشی از هلال احمر در سازمان امداد پوشش می‌دهد. ما تقریباً در تمام جاده‌های کشور برای خدمات‌رسانی به این معلولان پایگاه‌های امداد جاده‌ای داریم که در آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود که چه‌طور معلول را کمک‌رسانی کنند، از اتومبیل آسیب‌دیده بیرون بیاورند و کار حمل و نقل او را انجام دهند که طی این حمل و نقل کمترین آسیب را در آینده ببیند، سالم‌تر به بیمارستان منتقل شود و خدمات پزشکی دریافت کند.

او خاطرنشان کرد: مسائل آموزشی و خدمات‌رسانی این موضوع در بخش سازمان امداد انجام می‌شود، اماولی اگر -خدای ناکرده- بیماری در مرحله‌ای به جایی برسد که نیاز به خدمات توانبخشی داشته باشد، بعد از طی کردن فاز حاد -که خدمات بیمارستانی و بستری در بیمارستان است- به مراکز ما مراجعه می‌کند و خدمت می‌گیرد.

با حداقلِ چالش‌ در ۲۰ سال اخیر مواجهیم

وی درباره فعالیت‌های علمی مجموعه تحت نظر خود تصریح کرد: تقریباً می‌توانیم بگوییم با دانشگاه‌های اصلی مطرح در حوزه اروتز و پروتز -که همگی در حوزه توانبخشی فعال هستند- مثل دانشگاه تهران، دانشگاه ایران، دانشگاه شهید بهشتی و دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی همکاری داریم. علاوه بر آن با شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی نیز در ساخت تجهیزات، هم تکنولوژی‌های جدید و هم قطعات و مواد از سرتاسر کشور مرتبط هستیم. خیلی از شرکت‌هایی که با ما همکاری دارند، در استان‌ها و شهرهای دیگر مشغول به کار هستند.

وی در پایان گفت: شما در هر زمینه‌ای کار کنید با چالش مواجه هستید. آنچه برای من مهم است این است که خدا این کمک را به ما کرده که سال ۱۴۰۳ سال خیلی خوبی داشتیم و با حداقل چالش‌ها در ۲۰ سال اخیر مواجه بودیم. من بیش از ۲۵ سال است که در حوزه توانبخشی مشغول به کار هستم و به جرأت می‌گویم سال ۱۴۰۳ یکی از بهترین سال‌های ما از لحاظ پیشرفت و کم بودن موانع در ۲۰ سال اخیر بوده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز