خبرگزاری کار ایران

از خوراندن مایعات به فرد مسمومی که بیهوش است، خودداری کنید

از خوراندن مایعات به فرد مسمومی که بیهوش است، خودداری کنید
کد خبر : ۱۵۴۶۰۱۶

سازمان غذا و دارو به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها، درباره مسمومیت های ناشی از دارو هشدار داد.

به گزارش ایلنا، بر اساس اعلام ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم، به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها سه شنبه ۱ آبان ماه روز پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی از داروها نامگذاری شده است. بنابر اعلام این ستاد درباره مسمومیت‌های دارویی عنوان شده است: شایع‌ترین علت بروز مسمومیت در جهان، مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی است. بیشترین مسمومیت‌های ارجاع شده به مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم کشور و همچنین بیمارستان‌ها، مسمومیت‌های دارویی است. 

ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم با اشاره به اهمیت لحظات اولیه پس از مسمومیت دارویی هشدار داده است: لحظات اولیه پس از بروز مسمومیت، برای نجات فرد مسموم حیاتی می‌باشد. در مسمومیت‌های تعمدی با دارو، بهتر است در صورت هوشیاری فرد مسموم، نام دارو یا داروهای مصرفی و تعداد هر یک از آن‌ها را از وی بپرسید و به کادر درمانی اطلاع دهید. در برخورد با فرد مسموم غیر هوشیاری که در کنارش بسته‌های داروی خورده شده وجود دارد، ضمن حفظ خونسردی خود وعدم القاء استفراغ در این فرد، بسته‌های دارویی را همراه بیمار به بیمارستان ببرید. از خوراندن مایعات به فرد مسمومی که بیهوش است، خودداری نمایید. 

بنابر اعلام این ستاد درخصوص مسمومیت‌های دارویی میان سالمندان تاکید شده است: استفاده از جعبه‌های تقسیم داروها در سالمندان می‌تواند کمک شایانی به پیشگیری از مسمومیت و مصرف داروی تکراری در ایشان گردد. پزشکان و داروسازان در برخورد با بیماران سالمند باید از تفهیم نحوه مصرف دارو در ایشان اطمینان حاصل نمایند. همچنین در هنگام مراجعه به پزشک و دریافت دارو از داروخانه، والدین سالمند خود را همراهی نمایید تا از صحت نحوه مصرف دارو مطمئن شوید. از طرف دیگر در برخی از سالمندان کاهش قدرت بینایی، شنوایی و فراموشی، می‌تواند منجر به بروز اشتباهاتی در ضمن مصرف داروها و درنتیجه بروز مسمومیت دارویی گردد. 

مهم‌ترین راه‌های ورود سموم به بدن چنین عنوان شده است: مهم‌ترین راه‌های ورود سموم به بدن راه خوراکی، تنفسی، پوستی و تزریقی است. هرگز سعی نکنید با چشیدن و یا بوییدن یک ماده ناشناخته آن را شناسایی کنید. با مصرف خودسرانه داروها بدون تجویز پزشک، سلامت خود را به خطر نیندازید. مقادیر بالای برخی از داروهای به‌ظاهر کم‌خطر، می‌توانند برای فرد کشنده باشد. 

 مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم در تهران همه روزه از ساعت ۸ تا ۲۰ و با شماره تلفن ۱۹۰ پاسخگو می‌باشد. سؤالات دارویی و همچنین نحوه برخورد با فرد مسموم پیش از رسیدن به مراکز درمانی را از مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم بپرسید. وظیفه مهم مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم، راهنمایی فرد مسموم یا همراهان وی، برای کنترل و کاهش عوارض ناشی از مسمومیت است و نه درمان مسمومیت است. پیشگیری از مسمومیت‌ها بهترین راه جلوگیری از عوارض ناگوار، جبران‌ناپذیر و حتی معلولیت دائمی ناشی از مسمومیت است. درمان مسمومیت‌ها و عوارض متعاقب آن سالانه هزینه سنگینی را بر جامعه تحمیل می‌نماید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز