خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با ایلنا:

۷۵۰ میلیارد تومان بودجه گرفتیم، ۷۰۰ میلیارد آن را حقوق می‌دهیم

۷۵۰ میلیارد تومان بودجه گرفتیم، ۷۰۰ میلیارد آن را حقوق می‌دهیم
کد خبر : ۱۵۴۳۳۷۸

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: بازسازی تجهیزات آزمایشگاه این دانشگاه با ۵ میلیارد و ۱۰ میلیارد تومان انجام می‌شود بلکه حداقل ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

سیدعلی‌محمد میرمحمدی میبدی، رییس دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به تاثیر چالش‌های بودجه‌ای آموزش عالی بر وضعیت این دانشگاه پرداخت و گفت: بودجه‌های دانشگاه به شدت پایین است و بدنه اصلی بودجه دانشگاه‌ها چندین سال است که تغییر چندانی نکرده است. به عبارتی، با رشد تورم، تغییر مؤثری در آن ایجاد نشده است. ما هم‌اکنون با مشکل پرداخت حقوق مواجه هستیم. به‌ طور دقیق، ماهیانه ۴۰ میلیارد تومان فقط برای پرداخت حقوق اعضای هیئت علمی و کارکنان هزینه می‌کنیم. این مبلغ شامل حقوق افراد رسمی، آزمایشی و قراردادی و بدون احتساب کارکنان شرکتی است؛ یعنی سالیانه حدود پانصد میلیارد تومان از بودجه‌ی ما صرفا به حقوق افراد اختصاص دارد. اگر حقوق شرکتی‌ها را نیز در نظر بگیریم، این مبلغ به نزدیک سالانه هفتصد میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

بودجه دانشگاه از ۸۰ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است

وی افزود: این درحالی است بودجه‌ای که مجلس محترم برای ما در نظر گرفته، ۷۵۰ میلیارد تومان است. در حال حاضر، با این مبلغ به‌طور دقیق، حقوق پرداخت می‌کنیم. حق‌التدریس و مسائل پژوهشی نیز مطرح است. خوشبختانه دانشگاه صنعتی اصفهان در سه سال گذشته که بنده توفیق خدمتگزاری پیدا کردم، بودجه‌های اختصاصی دانشگاه را از ۸۰ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان رسانده‌ام.

 یکی از پروژه‌های ما همچنان نیمه‌تمام است

میبدی سپس به مسئله‌ی بودجه‌های عمرانی دانشگاه صنعتی اصفهان پرداخت و خاطرنشان کرد: در ارتباط با بودجه‌های عمرانی، دو- سه پروژه نیمه‌تمام داریم که دو پروژه از طریق وام و مقوله‌های دیگر تقریباً تمام شده‌اند. یکی از پروژه‌های ما همچنان نیمه‌تمام است. در سفر رئیس‌جمهور شهید آقای رئیسی، دردو نوبت ۵۰ میلیارد و ۳۰ میلیارد تومان، به دانشگاه داده شد که برای پروژه مکانیک در نظر گرفته شد. این بودجه تاکنون محقق نشده است و اگر این مبالغ به ما پرداخت شود، حداقل می‌توانیم بدهی‌های ناشی از پروژه مکانیک را دنبال کنیم..

بار هزینه‌های دانشجویی بر دوش دانشگاه است

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان همچنین با اشاره مسائل رفاهی دانشجویی گفت: در کنار اینها، مقوله‌های دانشجویی نیز جایگاه خاص خود را دارند. هزینه‌های غذا و خوابگاه‌های دانشجویی نیز سرسام‌آور است و این بار نیز بر دوش دانشگاه است. اگر همان‌طور که ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر پزشکیان که خودشان نیز به این قضیه واقف هستند، بیان کردند، دولت محترم عنایت داشته باشد، دانشگاه‌ها می‌تواند مأموریت اصلی‌شان که اقتدارآفرینی کشور است را بهتر ایفا کنند.

اولویت دانشگاه در صرف بودجه را مسئله حقوق کارکنان قرار داده‌ایم

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان در توضیح بیشتر مسئله‌ی پرداخت حقوق گفت: از آنجا که اولویت دانشگاه در صرف بودجه را مسئله حقوق کارکنان قرارداده‌ایم در پرداخت حقوق به‌موقع عمل کرده‌ایم، اما در مورد پرداخت‌های حق‌التدریس متاسفانه تاخیر داشته‌ایم و در تامین رفاهیات هم با چالش‌هایی مواجه هستیم که این موارد یا انجام نشده یا با تأخیر انجام شده است.

میبدی سپس در توضیح محل هزینه‌ی وام‌هایی که دانشگاه صنعتی اصفهان گرفته است، گفت: هزینه‌‌کرد وام‌ها در حوزه‌ی هزینه‌های عمرانی دانشگاه  بوده است. ما 30 میلیارد تومان برای اتمام پروژه مکانیک و ۱۰ میلیارد تومان برای تعمیرات خوابگاه‌ها دنبال کرده‌ایم. بازپرداخت وام صرف شده در این دو پروژه به تدریج از محل بودجه‌های اختصاصی‌مان یعنی درآمدهای اختصاصی تأمین می‌شود، اما همچنان اعتبارات اختصاص داده شده مربوط به سفر رئیس‌جمهور شهید را از دولت طلبکار هستیم.

حداقل ۶۰۰ میلیارد تومان برای تجهیزات دانشگاه نیاز است

میرمحمدی میبدی سپس به تاثیرپذیری تجهیزات آموزشی از مسائل بودجه‌ای پرداخت و گفت: تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه هم‌اکنون به شدت فرسوده است. این مسئله ارتباطی به مواردی که مطرح کردم ندارد و نیاز به اعتبار ویژه‌ای دارد که دانشگاه‌ها، به خصوص دانشگاه‌هایی که قدیمی هستند و در زمینه اقتدار کشور فعالیت می‌کنند، باید بازسازی شوند. بازسازی تجهیزات آزمایشگاه دانشگاه صنعتی با ۵ میلیارد و ۱۰ میلیارد تومان نمی‌افتد؛ حداقل ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

وی افزود: ۶۰۰ میلیارد تومان مبلغی است که به بهینه‌سازی آزمایشگاه‌ها خواهد انجامید. اما برای اینکه بتوانیم جوابگوی پژوهش‌های دانشگاهی و نیازهای دانشجویان باشیم، حداقل به دویست میلیارد تومان به‌صورت اورژانسی برای نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی و خرید و بازسازی تجهیزات قدیمی نیاز داریم. به‌عنوان مثال، ما هم‌اکنون دستگاه فلیم فتومتر داریم، اما دستگاه میکروسکوپ الکترونیTEM نداریم. اخیراً یک دستگاه TEM خریدیم. اگر بتوانیم دستگاه‌های دیگری مانند TEM فراهم کنیم، می‌توانیم آزمایشات دقیق‌تر و به‌روزتری انجام دهیم. یا در حوزه بیوتکنولوژی نیز آزمایشگاه‌های ما خیلی قوی نیستند و خرید دستگاه‌ها هزینه‌بر است.

کیفیت غذای دانشجویان را ارتقا داده‌ایم

این رییس دانشگاه در پاسخ به این سوال که مشکلات بودجه در حوزه رفاهی و دانشجویی، چگونه خود را نشان می‌دهند؟ گفت: در حوزه رفاهی دانشجویی، از آنجا که بچه‌های مردم امانت ما هستند، ما سعی کرده‌ایم از منابع دیگر استفاده کنیم تا کیفیت غذا، مسائل سلف و سرویس دانشجویی را در حد معمول ارتقا دهیم و نگذاریم که آزار و اذیتی از این ناحیه به دانشجویان برسد. خوشبختانه خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان و کیفیت سالن‌های غذاخوری بسیار عالی است و تمام تلاش‌مان را داریم که از بهترین مواد اولیه غذایی برای سرو غذا به دانشجویان که حدود بیست و پنج تا سی کیلومتر از شهر فاصله دارند، استفاده کنیم. فکر می‌کنم رضایت نسبی نیز در بین دانشجویان از حیث مواد غذایی وجود داشته باشد.

وی افزود: در حوزه خوابگاهی، چنان که اشاره کردم ناچار به گرفتن وام شده‌ایم. خوابگاه‌هایی بودند که به خاطر چالش‌های بازسازی با مشکل مواجه بودند. عملیات بازسازی در این خوابگاه‌ها انجام شده، خوابگاه شماره دو ما الان تخریب شده و در حال بازسازی است و ما منتظر تأمین بودجه‌اش هستیم. عملیات بازسازی را متوقف نکرده‌ایم، اما این عملیات کند است. قبلاً خوابگاه‌های ما ظرفیت استاندارد داشتند، اما اکنون کمی ظرفیت اتاق‌ها را افزایش داده‌ایم تا کسری خوابگاه را جبران کنیم. به‌عنوان مثال، اتاق‌های خوابگاه‌های دیگر اگر چهار نفره بودند، اکنون تعدادی از خوابگاه‌ها پنج نفره شده‌اند به این ترتیب، خوابگاه دو تخلیه شده و اتاق‌ها در حال بازسازی هستند.

پرداخت ۱۸میلیارد تومان بابت هزینه‌های سرویس دانشجویی

میبدی همچنین با اشاره به موضوع سرویس‌های دانشجویی صنعتی اصفهان و ضمن یادآوری فاصله‌ی تقریبا 30 کیلومتری این دانشگاه با شهر اصفهان گفت: مسئله دیگری که در دانشگاه صنعتی اصفهان با آن مواجه هستیم، اهمیت سرویس‌های دانشجویی است. این موضوع نیاز به سرویس‌های دانشجویی را به وجود می‌آورد. تأمین اتوبوس برای این سرویس‌ها نیز محل چالش بوده است. البته خوشبختانه، شهردار محترم اصفهان، جناب آقای قاسم‌زاده، و جناب آقای حاجی حیدری نیز تعامل خوبی با دانشگاه دارند. با این حال، امسال نزدیک ۱۸میلیارد تومان فقط هزینه سوبسید هزینه‌های سرویس دانشجویی را پرداخت می‌کنیم.

میبدی سپس اضافه کرد ما در ارتباط با سرویس‌های دانشجویی دانشجویان شهرستان‌های نجف‌آباد، شاهین‌شهر و زرین‌شهر مشکلات عدیده‌ای داریم، زیرا شهرداران این شهرها همکاری نکرده و به‌صورت آزاد، دانشجویان پول پرداخت می‌کنند. ما نیز کمک می‌کنیم، اما این کمک به حدی نیست که رضایت دانشجویان را جلب کند. به‌طور کلی، حدود هجده میلیارد تومان از بودجه دانشگاه صرف هزینه سرویس‌های دانشجویی می‌شود.

میرمحمدی میبدی گفت: ناوگانی که در شهر فعالیت می‌کند، ایستگاه به ایستگاه توقف دارد. اما ناوگانی که به دانشگاه اختصاص یافته نزدیک به پنجاه سرویس در صبح و پنجاه سرویس در عصر و حدود ده سرویس در طول روز از نقاط مختلف شهر به دانشگاه می‌آیند. این سرویس‌ها در مسیر توقف ندارند و از یک نقطه خاص دانشجویان را سوار می‌کنند و به‌طور اختصاصی برای دانشجویان ما فعالیت می‌کنند. ما در قبال این‌ عدم توقف، مبلغ سوبسیدی به ناوگان می‌دهیم تا بتوانند این سرویس را سرپا نگه دارند.

میبدی راهکارهای خروج از وضعیت نه چندان مطلوب دانشگاه را چنین عنوان کرد: توصیه ما به دولتمردان و به‌ویژه ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه و معاون محترم ریاست جمهوری این است که تخصیص بودجه دانشگاه‌ها را به‌موقع انجام دهند و در مواردی که تخصیص پیدا می‌کند، به معیشت اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه نگاه انقباضی نداشته باشند. این امر به مسئولین دانشگاه و مدیران آن اجازه می‌دهد که به جای اینکه تمام هم و غمشان مسائل بودجه‌ای باشد، تمرکز خود را بر روی اقتدار کشور، آموزش و پژوهش و تربیت فرزندان این مملکت بگذارند. این بهترین راهکار است. البته آن‌ها هم این دغدغه را دارند اما مشکلات کشور نیز هست و همه‌ی ما این واقعیت را می‌دانیم.

وی افزود: اگر بخواهیم راهکار خروج از این وضعیت را پیشنهاد کنیم، باید به این نکته توجه کنیم که ما یک سری تکالیف روزمره و مطالبات داریم و همچنین باید به آرمان‌هایی که مدنظر مقام معظم رهبری و سران کشور است، برسیم. برای رسیدن به قله‌ها و به‌کارگیری ظرفیت‌های دانشگاه در جهت اقتدار بخشی به کشور، نیاز به بودجه داریم. ما می‌توانیم با همین بودجه هم فعالیت روزمره دانشگاه را ادامه دهیم، اما برای طراحی و اختراعات نیاز به زیرساخت و تجهیزات داریم. در حال حاضر، مسائل رفاهی دانشجویان و کارکنان را کج‌دار و مریز دنبال می‌کنیم. اگر استادی بخواهد در تراز آرمان‌هاحرکت کند، نیازمند زیرساخت و بودجه بالاتری است.ظرفیت‌های دانشگاه باید بیش از این بروز پیدا کند و این نیاز به بودجه بیشتر دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز