خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا صورت گرفت:

تشریح اقدامات قرارگاه "مقابله با مهاجمان زیستی"

تشریح اقدامات قرارگاه "مقابله با مهاجمان زیستی"
کد خبر : ۱۵۴۳۲۵۲

معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل اقدامات صورت گرفته در قرارگاه مقابله با مهاجمان زیستی را تشریح کرد.

«علی‌محمد لطیفی» معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سؤال که تاکنون چه اقداماتی در قرارگاه مقابله با مهاجمان زیستی صورت گرفته است؟ گفت: بر اساس دیده بانی سازمان پدافند غیر عامل که طی سال‌های گذشته انجام داده است و سال ۹۸ شخصاً بازدید میدانی از استان هرمزگان داشتم، بحث گزارش مهاجمین زیستی مطرح شد. مسائلی مانند پشه آئدس که متأسفانه در حال حاضر گسترش پیدا کرده و در چند استان مستقر شده است.

وی ادامه داد: همچنین مسائلی مانند سوسک سر خرطومی حنایی که به صورت خاص نخیلات کشور را مورد هدف قرار داده و آسیب‌های جدی نیز وارد کرده است. ضمن هشدار‌هایی که به دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی داده شد و علی رغم اقدامات خوبی که توسط همین دستگاه‌ها صورت گرفت اما متأسفانه این موارد مهار نشد.

لطیفی اظهار کرد: لذا با فوریت با حضور در شهرستان جیرفت برای اولین بار دو اقدام فوری انجام دادیم؛ از جمله فعال‌سازی قرارگاه مقابله با مهاجمین زیستی و همچنین تصویب اولین مرکز تحقیقاتی مقابله با مهاجمین زیستی که در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت صورت گرفت.

معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل با بیان اقدامات مؤثر این قرارگاه در زمینه مقابله با مهاجمین زیستی گفت: در این قرارگاه که در سطح ملی راهبری می‌شود، برای تمام دستگاه‌های اجرایی که می‌توانند در راستای این موضوع کمک کنند، نقش و وظیفه تعریف شده است؛ یعنی تنها شامل وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی نمی‌شود و به عنوان مثال از ظرفیت‌های نیرو‌های مسلح، وزارت راه، وزارت کشور و استاندار‌ها نیز استفاده می‌شود. از زمان فعال شدن این قرارگاه شاهد اقدامات بسیار خوبی هستیم و تا حدودی در بعضی از استان‌ها این موضوع مدیریت و مهار می‌شود.

وی در خصوص کنترل پشه آئدس گفت: در بحث کنترل این پشه آئدس باید گفت که این پشه ناقل چهار ویروس است و لزوماً اینطور نیست که هر جا پشه هست حتماً آن ویروس هم باشد. این پشه زمانی خطرناک می‌شود که آلوده به ویروس شود. ما در آلوده شدن به ویروس‌ها فعلا وضعیت خیلی حادی نداریم. اما خود پشه به عنوان ناقل این چهار ویروس، وجود دارد و آن را کنترل می‌کنیم.

معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به این سؤال که تخریب جنگل‌ها و اقدامات ضدمحیط زیستی چقدر امنیت غذایی در کشور را به مخاطره انداخته است؟ گفت: تغییرات اقلیم چه به صورت طبیعی و چه در برخی جا‌ها به شکل سوء مدیریت و یا به شکل عامدانه ممکن است باعث خسارات و آسیب‌های جدی در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه امنیت غذایی شود.

وی تصریح کرد: به طور مثال جنگل‌های بلوط در غرب کشور و جنگل‌های شمال که به عنوان ریه سبز و کمربند سبز کشور هستند، منشأء نزولات آسمانی نیز هستند. به همین دلیل بیشترین بارش‌ها در غرب و شمال کشور رخ می‌دهد. اگر این جنگل‌ها از بین برود، اولین پیامد آن کاهش نزولات آسمانی خواهد بود که کاهش نزولات آسمانی با ایجاد بیابان، ریزگرد و از بین رفتن منابع آب و خاک همراه خواهد بود و تأثیر آن در حوزه امنیت غذایی کاملاً مشهود خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز