خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

رشد قارچ گونه لابراتورهای غیرمجاز دندانسازی در پی افزایش هزینه‌های درمان

رشد قارچ گونه لابراتورهای غیرمجاز دندانسازی در پی افزایش هزینه‌های درمان
کد خبر : ۱۵۴۰۵۰۵

رئیس هیات مدیره جامعه دندانسازان ایران نسبت به رشد قارچ گونه لابراتورهای غیرمجاز دندانسازی در پی افزایش هزینه‌های درمان هشدار داد.

«فرید هاشم نژاد» رئیس هیات مدیره جامعه دندانسازان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تعداد لابراتوارهای غیرمجاز دندان‌سازی توضیح داد و گفت: تعداد لابراتوارهای غیر مجازی که فعالیت می‌کنند را به طور دقیق نمی‌توان مشخص کرد. نه تنها جامعه دندان سازان ایران بلکه مراجع پر قدرت‌تر مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نیز آمار دقیقی از تعداد لابراتوارهای غیر مجاز ندارد. اما آنچه که روشن است این است که تعداد آن‌ها بسیار زیاد است و در چند سال اخیر با توجه به هزینه‌های درمان و شرایط اقتصادی خانوارها این لابراتوارها به صورت قارچ گونه‌ای رشد کرده اند. این مراکز با ارائه خدمات ارزان و بی‌کیفیت، سلامتی افراد را دچار تهدید و خطر می‌کنند؛ یعنی خروجی آنها کیفیت مناسب به عنوان یک عضو مصنوعی که در اندام یک انسان قرار بگیرد را ندارد. 

رشته پروتزهای دندانی ذیل نظام پزشکی قرار گیرد

وی راهکار جلوگیری از فعالیت لابراتورهای غیرمجاز را چنین عنوان کرد: در حال حاضر ما عضو نظام پزشکی کشور ایران نیستیم، ما از مراجع درخواست کردیم که با قرار گرفتن رشته پروتزهای دندانی ذیل نظام پزشکی، در سامانه نظام پزشکی صلاحیت بالینی و صلاحیت حضور این افراد در علوم پزشکی کشور مسجل شود و در این صورت افراد می‌توانند استعلام بگیرند. 

او افزود: همین طور اگر فردی خاطی باشد و غیر قانونی فعالیت کند، بلافاصله شناسایی می‌شود. پیشنهاد شفاف ما به نظام پزشکی کشور این است که ما را جزء پوشش نظام پزشکی قرار دهند و مانند تمام کشورهای دنیا این کد اختصاص پیدا کند.

هاشم نژاد یادآور شد: از این طریق هم مردم می‌دانند که خدمات را از لابراتوار دارای صلاحیت دریافت می‌کنند و هم ما قابلیت این را خواهیم داشت همکارانی که صلاحیت ندارند را شناسایی کنیم تا بتوان جلوی کار آن‌ها را بگیریم و از طرفی به سیستم بهداشت و درمان پاسخگو باشیم اگر خطایی در پروسه ساخت یک پروتز داریم. 

تبعات فعالیت لابراتوارهای غیر مجاز دندان برای سلامتی افراد

رئیس هیات مدیره جامعه دندانسازان ایران با اشاره به تبعات فعالیت لابراتوارهای غیرمجاز دندان برای سلامتی افراد گفت: متاسفانه تعدادی از همکاران دندانپزشک که پست‌های مدیریتی در این سال‌ها داشتند، تنها به قسمت فنی ساخت پرتزهای دندانی توجه داشته اند. درحالی که از نظر کنترل عفونت تمام لابراتوارهای پزشکی و لابراتوارهای ساخت پروتز دندانی در حوزه دندانپزشکی، به طور کامل مرکز انتقال آلودگی هستند. 

او ادامه داد: در نتیجه اگر کلینیک یا دندانپزشکی، نمونه برداری‌هایی یک بیمار که مبتلا به بیماری‌های پر خطر باشد را به لابراتواری که به مسئله کنترل عفونت‌ها توجهی ندارد ارسال کند، این بیماری می‌تواند نمونه‌های دیگر در آن لابراتوار را که متعلق به مطب‌های دیگر است را آلوده کند و به این ترتیب بیماری واگیردار مثل اچ آی وی، هپاتیت، هرپس، تبخال و یا به صورت زگیل‌ها انتقال پیدا کند. 

وی تاکید کرد: همین طور اگر مواد استفاده شده غیرقابل استاندارد و نامرغوب باشد، موجب بروز بدترین حساسیت‌ها و واکنش‌های پوستی و دهانی می‌شود. در واقع فرد برای اینکه جویدن برایشان راحت‌تر شود خدمتی در قالب پروتزهای دندانی دریافت می‌کند، اما به واسطه استفاده مواد نامرغوب مشکلات شدیدتری برای او به همراه می‌آورد. 

هاشم نژاد رایج‌ترین پروتزهای دندانی را چنین عنوان کرد: در حال حاضر رایج‌ترین پروتزهای دندانی در کشور پروتزهای ثابت متکی بر دندان بیمار و متکی بر ایمپلنت است و در یک قسمت دیگر پروتزهای متحرک به عنوان پروتز کامل که بیشتر برای سالمندان استفاده می‌شود. این دو طیف وسیع‌ترین طیفی هستند که پروتز ساخته می‌شود. 

ایمپلنت‌های موجود متعلق به کدام کشور است؟ 

رئیس هیات مدیره جامعه دندانسازان ایران با اشاره به ایمپلنت‌های موجود در بازار گفت: در حال حاضر چندین شرکت در کشور داریم که در سال‌های اخیر تولید انبوه ایمپلنت‌های دندانی را شروع کرده‌اند. اما در تمام سال‌های گذشته و تا همین الان در کشور ما ایمپلنت‌ها بیشتر ساخت کره جنوبی و چین هستند و این دو سهم بالاتری از بازار را نسبت به شرکت‌های اروپایی دارند. 

وی درباره ایمپلنت‌های ایرانی گفت: ایمپلنت‌های ایرانی به مرحله تولید انبوه رسیده و از حالت آزمایشگاهی و بررسی خارج شده است. در دانشگاه علوم پزشکی کشور این نوع درمان‌ها با ایمپلنت‌های ایرانی انجام می‌شود و کیفیت آن‌ها مطلوب است و فاصله زیادی با استانداردهای جهانی ندارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز