در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی در دو کلانشهر
مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور درباره راهاندازی ناوگان اتوبوس برقی و تاکسی برقی در برخی کلانشهرها توضیحاتی را ارائه کرد.
«مرتضی ضامنی» مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره راهاندازی خطوط تاکسیهای برقی گفت: تاکسی برقی نیازمند حمایت دولت است، یعنی به هیچ وجه نمیتوانیم تاکسی و در کل ناوگان برقی را بدون حمایت دولت اجرایی کرد. اگر سیاست دولت بر این باشد که به سمت برقیسازی ناوگان برویم باید دو اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: اول اینکه متناسب با نیاز و ورود ناوگان برقی در هر شهر باید زیرساختهای مورد نیاز برای شارژ ناوگان و همچنین تامین برق توسط وزارت نیرو شکل بگیرد و متناسب آن، ناوگان برقی ورود پیدا کند. همچنین در بحث هزینه تمام شده خودرو دولت باید حمایت کند.
مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور تصریح کرد: یک اتفاق خوبی که در این زمینه افتاده، این است ارز تخصیص داده شده برای ناوگان حوزه تاکسیرانی، نیمایی بود و باعث شد قیمت خودرو نسبت به قیمتی که با ارز آزاد محاسبه میشود متفاوت باشد، اما با این شرایط هم قیمت خودرو از نمونه بنزینی آن که به عنوان تاکسی استفاده میشود قاعدتا بالاتر است و لازم است تمهیدات ویژهتری اندیشیده شود.
ضامنی خاطرنشان کرد: ما در مجموعه وزارت کشور یک سیاست پیشروی خودمان قرار دادهایم و آن این است که اولا شتابزده در حوزه برقیسازی عمل نکنیم و متناسب با توسعه زیرساخت حتما عمل کنیم. لذا سیاست بر این است که در کلانشهرهای ما یک خط اتوبوس برقی و یک خط تاکسی برقی در گام اول به عنوان پایلوت اجرایی شود در این راستا کمکهایی هم مجموعه وزارت کشور به شهرداریهای مربوطه داشته است که یک بخشی از بهای خودرو به صورت بلاعوض و بخشی از آن به صورت تسهیلات ارزانقیمت باشد و با این مدلها بتوانیم هم خودرو را اقتصادی کنیم و هم قیمت آن را به نمونه بنزینی نزدیکتر کنیم. با بکارگیری این ناوگان در خطوط ویژه میتوانیم این نوع ناوگان را مقرون به صرفه کنیم.
وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی قیمت کرایه تاکسیهای برقی که از سوی شهرداری تهران مطرح شده بود، گفت: بحث تغییر قیمت کرایه موضوعی است که فرایند قانونی خود را دارد و شورای شهر تهران نیز اعلام کرده است، در صورتی که هر تغییری بخواهد اتفاق بیفتد باید در مسیر و فرآیند قانونی خود به شورا ارائه شده و تصویب شود و این میشود نرخ قانونی و خارج از آن قاعدتا این نرخ، نرخ قانونی نیست.
ضامنی تصریح کرد: سیاست وزارت کشور بر این است که یک خط اتوبوسرانی و یک خط تاکسیرانی را در کلانشهرها راهاندازی کند و با رویکرد حمایتی در این حوزه و با استقبال از برقیسازی منطقهای گام بردارد. در این حوزه هم کمکهایی به شهر کرج به عنوان اولین شهر در کشور که اولین ناوگان خط اتوبوس برقی در آن فعال شده است و ۴۰ دستگاه اتوبوس در آن فعالیت میکنند، انجام شده است و در این بخش وزارت کشور در هنگام خرید به شهرداری کرج یک کمکی هم کرده است.
ضامنی گفت: همچنین در شهر اراک به عنوان دومین شهر، خط اتوبوسرانی برقی راه افتاد و به تناسب نیز خط تاکسی برقی در این شهرها و سایر کلانشهرها در حال راهاندازی است. در این بخش نیز با استفاده از تسهیلات ارزانقیمت و کمکی که مجموعه سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور به مجموعه شهرداریهای مربوطه انجام میدهد تا کمک هزینه بلاعوض بخشی از خودرو را بتوانند پرداخت کنند. این کمک خوبی است که میتواند این سیاست را اجرایی کند.
وی درباره راهاندازی ناوگان اتوبوس برقی و تاکسی برقی در تهران گفت: در تهران نیز شهرداری به صورت مستقل این مسیر را طی میکند. ناوگان تاکسی برقی با تعدادی تاکسی برقی آماده شده است در حوزه اتوبوس برقی هم اقدامات خوبی صورت گرفته است و امیدواریم در شهر تهران نیز هر چه زودتر شاهد راهاندازی خطوط اتوبوس برقی باشیم.
مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور ادامه داد: خدایی نکرده نباید در ورود ناوگان به گونهای عمل کنیم که زیرساختهای ما پاسخ ندهد و فردا باعث گرفتاری و مشکل هم در حوزه حمل و نقل شهری باشیم.