خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پشه آئدس به رنگ و بوی تایر بسیار علاقه‌مند است/ شهرداری‌ها، تایرهای رها شده را جمع آوری کنند

پشه آئدس به رنگ و بوی تایر بسیار علاقه‌مند است/ شهرداری‌ها، تایرهای رها شده را جمع آوری کنند
کد خبر : ۱۵۰۱۰۷۸

مدیر برنامه مدیریت بیماریهای منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره زیستگاه پشه آئدس و سند پدافند زیستی مدیریت برنامه آئدس مهاجم در کشور توضیحاتی را ارائه کرد.

«عبدالرضا میراولیایی» مدیر برنامه مدیریت بیماریهای منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره سند پدافند زیستی مدیریت برنامه آئدس مهاجم در کشور گفت: سند پدافند زیستی مدیریت برنامه آئدس مهاجم در کشور تدوین و ابلاغ شده است و در واقع از آنجایی که آئدس یک معضلی فراتر از وزارت بهداشت است و به این جهت که ما پشه آئدس را در مناطقی می‌بینیم که از لحاظ بهسازی محیط و پیرامون محیطی دچار اشکال است، مدیریت پسماند، به خوبی انجام نمی‌شود و رفع این معضل به تعامل دستگاه‌های مختلف که در این زمینه مسئولیت دارند ارتباط دارد. این سند یک سندی است که از طریق سازمان پدافند غیرعامل تهیه و به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده است و تکالیفی را برای همه دستگاه‌ها در نظر گرفته است. 

وی تصریح کرد: مهمترین رسالتی که همه دستگاه‌ها دارند موضوع همکاری برای جلوگیری از استقرار پشه است. یعنی ما باید کاری کنیم که پشه استقرار پیدا نکند و مهمترین کار برای پیشگیری از استقرار پشه موضوع بهسازی محیط است. از همین رو این سند ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: البته جدا از اینکه همه دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها، گمرکات و فرودگاه‌های بین‌المللی و هر جایی که ارتباط با خارج از کشور دارد باید همکاری لازم را داشته باشند که اولا بهسازی محیط اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه این پشه تمایل زیادی دارد که در ظروف آبی که دست‌ساز بشر است فعالیت کند، افزود: به طور مثال در مناطق جنوبی کشور و یا مناطق کویری که آب شرب به میزان کافی ممکن است در تمامی ساعات روز در دسترس نباشد و مردم آب را در یک سری از مخازن آب ذخیره می‌کنند این پشه می‌تواند در چنین فضاهایی فعالیت داشته باشد و بنابراین لازم است که مدیریت شود و آب بهداشتی در اختیار افراد قرار بگیرد. 

مدیر برنامه مدیریت بیماریهای منتقله از آیٔدس مهاجم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: همچنین از دیگر مکان‌هایی که این پشه می‌تواند در آنجا فعالیت داشته باشد تایرهای رها شده است. در خیلی از جاها از این تایرها به عنوان حصار باغات استفاده می‌شود و بنابراین این تایرها باید مدیریت و جمع‌آوری شود چراکه این پشه به رنگ و بوی تایر بسیار علاقه‌مند است. به همین جهت شهرداری‌ها می‌توانند در این زمینه نقش مهمی داشته باشند. اما شاید یکی از مهمترین ارکان این سند مردم باشند.

او تاکید کرد: مردم باید با پاکیزه نگه داشتن محیط زندگی‌شان در محیط خانه بویژه از ایجاد فضاهایی که باعث فعالیت این نوع پشه می‌شود، پرهیز کنند. ظروفی که در زیر کولرهای گازی به ویژه در مناطق جنوبی وشمالی کشور قرار داده می‌شود و آب در آن جمع می‌شود می‌تواند از محیط‌های جذاب برای پشه آئدس باشد بنابراین این ظروف باید مرتب خالی شده و از تجمع آب راکد در این ظروف خودداری شود. 

میراولیایی تاکید کرد: این پشه تمایل زیادی به تخم‌گذاری در زیستگاه‌های کوچک دارد در حد چند سی سی آب که در یک ظرف کوچک جمع شده باشد و این تفاوت بین زیستگاه لاروی این پشه نسبت به پشه مالاریا است. عموما پشه آنوفل که ناقل بیماری مالاریا است در زیستگاههای بزرگ مانند نیزارهای اطراف رودخانه‌ها که آب‌های راکد یا در استخرها و یا جاهای بزرگی که آب راکد جمع شده است تخمگذاری می‌کنند اما زیستگاه پشه آئدس زیستگاه کوچکی است. مقابله با این پشه نیاز به یک عزم ملی و یک همکاری فرابخشی دارد. سند مقابله با پشه آئدس ابلاغ شده است و همه دستگاه‌ها باید به این تکلیف عمل کنند. 

وی درباره تفاوت پشه آنوفل و پشه آئدس گفت: البته باید به این موضوع هم توجه کرد که درخصوص پشه مالاریا ما همیشه توصیه می‌کنیم که از پشه بند استفاده شود چراکه پشه مالاریا شب گرد است اما پشه آئدس مهاجم بیشتر روزگرد است و بیشتر هم در زمان طلوع خورشید و غروب خورشید یعنی هنگام نماز صبح و نماز مغرب بیشترین گزش را انجام می‌دهد و از همین رو مبارزه با این پشه کمی سخت می‌شود چراکه از پشه بند نمی‌شود در این زمان‌ها استفاده کرد و معمولا افراد در حال کارهای روزمره‌شان هستند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز