خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت چه اولویت‌هایی دارند؟

نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت چه اولویت‌هایی دارند؟
کد خبر : ۱۴۹۷۰۶۷

چالش های ما در حوزه سلامت مشخص است، بیش از ۷۵ درصد این چالش ها در حوزه وزارت بهداشت نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد رئیس‌زاده در نشست خبری «اولویت‌های نظام سلامت در برنامه‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری» که صبح یکشنبه، ۳ تیر ماه برگزارشد، گفت: یک شور سیاسی در کشور جاری است و مردم در انتخابات حضور خواهند یافت.

وی با اشاره به اینکه تلاش نظام پزشکی این است که مسائل حوزه سلامت در ذیل انتخابات به یک گفتمان غالب تبدیل شود، ادامه داد: مسائل حوزه سلامت باید در کانون توجه دولت آتی قرار گیرد. توجه به منابع انسانی خواسته سازمان نظام پزشکی به حساب می‌آید. توازنی میان نیروی انسانی و غیرانسانی وجود ندارد.

رئیس‌زاده درباره چالش های حوزه سلامت گفت: رشته جراحی کودکان در آزمون دستیاری طی ۳ دوره اخیر آزمون دستیاری، پذیرفته‌شدگانش صفر است. این میزان در طب بیهوشی و اورژانس به ترتیب کمتر از ۷ و ۵ درصد است.

وی ادامه داد: پروژه‌هایی به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد افتتاح شد و تخصیص این مبلغ برای نیروی انسانی می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. افزایش حقوق دستیاران رشته‌هایی مانند بیهوشی، طب اورژانس باید در کانون توجه قرار گیرد.

محمود فاضل، رئیس شورای عالی نظام پزشکی در نشست خبری «اولویت‌های نظام سلامت در برنامه‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری» گفت: بیانیه‌ای درباره خواسته‌ها و مطالبات از دولت آتی صادر کرده‌ایم. سلامت را آنچنان که باید و شاید تعریف نکرده‌ایم. سلامت نباید به وزارت بهداشت محدود شود و باید سلامتی همه‌جانبه باشد.تمام ارگان‌ها و مجموعه‌های دولتی می بایست سلامت را پیوست امور خود قرار دهند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی باید افزایش یابد، گفت: سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی طی ۱۰ سال گذشته به شدت کاهش یافته است. سهم سلامت حدود ۴ درصد است و اگر سلامت در راس امور قرار گیرد، سهم سلامت افزایش می‌یابد. میزان سهم سلامت طی ۴ سال گذشته به صورت رسمی اعلام نشده است.

به گفته وی دولت باید به وظیفه خود یعنی نظارت بازگردد و از تصدی‌گری خودداری کند. سازمان نظام پزشکی آمادگی خود را برای اجرای امور حوزه پزشکی اعلام می‌کند.

در ادامه رئیس کرمی؛ نماینده مسعود پزشکیان در حوزه سلامت گفت: در حوزه سلامت مسائل و مشکلات پیچیده نیست و مورد اختلاف نظر هم نیست مهمترین بحثی که باید به آن بپردازیم این است که چه کسی در صورت انتخاب می تواند همراه سلامت باشد.

وی درباره مشکلات حوزه سلامت گفت: همه این مشکلات از جمله دستمزد و ... به کمبود منابع باز می گردد. کمبود منابع ما را دچار مشکل می کند. باید هزینه ها را کاهش دهیم و منابع پایدار ایجاد کنیم. طرح ارجاع و پزشک خانواده باید به نحو احسن اجرا شود و جز این راه‌ها، راهی برای کاهش هزینه نیست تقویت بخش خصوصی نیز دارای اهمیت است.

وی با اشاره به ایجاد درآمد پایدار گفت:  سال‌های ۹۳ و ۹۴ تنها سال هایی بود که پرداخت از جیب ۳۰ درصد بود و الان حدود ۷۰ درصد است آنچه که برای ایجاد درآمد پایدار مهم است این است که سهم سلامت افزایش پیدا کند. بیمه ها باید تقویت شود و موضوعات مالی پزشک و بیمار باید حل شود بحث امید به آینده در حوزه نیروی انسانی بسیار اهمیت دارد

در ادامه میرخانی، نماینده مصطفی پورمحمدی در حوزه سلامت گفت: بخش درمان در نظام سلامت کهنه است. امیدواریم در نظام سلامت به سمت شایسته سالاری برویم نظام سلامت میراث کسی نیست باید شایستگان در این بخش قرار بگیرند.

وی درباره نیروی انسانی گفت: ما نمی توانیم خیلی از موضوعات در حوزه نیروی انسانی را کتمان کنیم مهاجرت‌ها از سال ۹۷ افزایش پیدا کرده و باید به شکل واقعی مردم را آگاه کنیم.

سپس میرمحمدی؛ نماینده جلیلی در حوزه سلامت با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت طی ۴۵ سال گذشته گفت: در دولت سایه آقای جلیلی خیلی از مباحث در حوزه سلامت مطرح شده و راهکارهای خوبی به دست آمده که انشالله اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: فقط مشکل حوزه سلامت مشکل مالی نیست. در طرح تحول سلامت پول پاشی وحشتناکی ایجاد شد و سیستم دولتی دچار مشکل شد و باید ببینیم این مربوط به کدام دولت است. بحث نظام ارجاع و پزشک خانواده در ۴ برنامه توسعه آمده است که به دلایل مختلف از جمله تعارض منافع اجرا نشده است بهترین راه برای کاهش هزینه های سلامت بحث نظام ارجاع است.

اکبری ساری نماینده زا‌کانی در حوزه سلامت در ادامه این نشست گفت: سلامت محور توسعه همه جانبه کشور است و بدون برخورداری آحاد مردم از سلامت، مردم نمی توانند از سایر مواهب الهی برخوردار شوند.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی نظام درباره حوزه سلامت گفت: هر دولتی که انتخاب شود قاعدتا سلامت از اولویت های آن دولت خواهد بود در دولت دکتر زاکانی نیز سلامت از سه اولویت اصلی در کنار معیشت و امنیت خواهد بود.

وی با اشاره به پیشرفت های حوزه سلامت در طول ۴ دهه گذشته گفت: ما مشکلاتی داریم که نظام سلامت را با بحران جدی مواجه کرده است که طی دهه گذشته اتفاق افتاده است. یکی از مهمترین چالش ها وجود نابرابری است. عدم پیشگیری از دیگر چالش های مهم این موضوع است عدم توجه به نیروی انسانی، ضعف و ناهماهنگی در عرصه تولیت از مهمترین چالش های دیگر این حوزه است.

در ادامه صداقت نماینده قاضی زاده هاشمی در حوزه سلامت گفت: چالش های ما در حوزه سلامت مشخص است بیش از ۷۵ درصد این چالش ها در حوزه وزارت بهداشت نیست. از نظر فنی ما درخصوص چالش های حوزه سلامت اختلاف نظر با سایر کاندیداها نداریم.

وی ادامه داد: اما مهم است که چه کسی انتخاب شود که به حوزه سلامت متعهد باشد. اینکه بگوییم که آب خوردن مردم هم به برجام بستگی دارد و سیاه نمایی کنیم و بگوییم که پرداخت از جیب مردم ۷۰ درصد است، درحالی که براساس آمارها ۳۵ درصد است‌.

سپس امامی رضوی نماینده محمد باقر قالیباف در حوزه سلامت گفت: آقای قالیباف کارنامه مشخصی دارند و مرد عمل هستند.

وی ادامه داد: از جمله برنامه‌های کلی آقای قالیباف در حوزه سلامت حمایت از کادر بهداشت و درمان و اولویت به انسان محوری است و حتما باید حمایت مالی از نیروی انسانی صورت گیرد.

امامی رضوی خاطرنشان کرد: عمق بخشیدن به نظام بیمه‌ای، استفاده از نخبگان و انتصاب مدیران قوی، تقویت تاب آوری نظام سلامت مثل اجرای برنامه پزشک خانواده، توسعه و تکمیل شبکه بهداشتی و درمانی، توسعه خود مراقبتی و توجه به سلامت روان و توسعه مراقبت از سلامت روان از دیگر برنامه هاست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز