خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس راهور فراجا:

موسسات «خدمات هوشمند ترافیکی» راه‌اندازی می‌شود

موسسات «خدمات هوشمند ترافیکی» راه‌اندازی می‌شود
کد خبر : ۱۴۶۶۱۹۶

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا از اجرای برنامه‌های تحولی به‌منظور توسعه انضباط ترافیکی و تسهیل تردد، کاهش تصادفات و جان باختگان جاده‌ای و سوانح رانندگی خبر داد.

به گزارش ایلنا، سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با بیان این که به تاسی از فرمانده عزیز و محبوب‌مان سردار رادان، با خدای خود عهد بسته‌ایم که آسایش خود را مشتاقانه فدای آرامش شهروندانی کنیم که شایسته تکریم و خدمت هستند، اظهار داشت: کلیدی‌ترین، محوری‌ترین و اصلی‌ترین ماموریت پلیس راهور، «ایجاد نظم و انضباط ترافیکی به‌منظور پیشگیری از تخلفات و به‌دنبال آن پیشگیری از وقوع تصادفات» است. 

وی افزود: ما هر اقدامی که در پلیس راهور انجام می‌دهیم و اگر یک مجموعه گسترده به نام مرکز شماره‌گذاری، مرکز صدور گواهینامه، اجرائیات، آموزش، پلیس ترافیک شهری، پلیس راه، عملیات و… داریم، همه و همه، اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین ماموریت‌شان این است که با اقداماتی که انجام می‌دهند، باید سهم و نقش‌شان را در «انتظام‌بخشی ترافیک» به‌منظور کاهش تصادفات ایفا کنند؛ به همین دلیل، معتقدم و تاکید دارم در دوره مسئولیت بنده، هر اقدامی، می‌بایست دو پیوست داشته باشد؛ پیوست «اجتماعی»؛ یعنی هر اقدامی که می‌خواهیم انجام دهیم باید منتج به افزایش و ارتقاء سرمایه‌های اجتماعی شود. همچنین پیوست «کاهش تصادفات»، چراکه اصل ماموریت ما این است که با تمهیدات و امکاناتی که داریم بتوانیم از وقوع تصادفات جلوگیری کنیم. 

حسینی ادامه داد: تحقق این مهم، یک برنامه‌ریزی دقیق و کلان را می‌طلبد که با داشتن تفکر سیستمی، همه بخش‌ها در این مجموعه، به مثابه جزء به جزء یک سیستم کل، با اقدامی هم‌افزا و پیرو یک برنامه ریزی منسجم باید در جهت تحقق ماموریت محوری و اصلی اشاره‌شده، تلاش کنند و گام بردارند که تحقق این مهم نیازمند یک سند قوی است. 

اجرای اَبَرپروژه‌های مبتنی بر معماری فراجای آینده

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: ما در کنار استاد بالادستی در اختیارمان که مهم‌ترین این اسناد، «معماری فراجای آینده» است و همچنین سند راهبردی راهور فراجا، آیین ‌امه عملیاتی راهور و سایر رهنامه‌ها، اجرای اَبَرپروژه‌ای با عنوان «مدل حکمرانی راه» را با همکاری و مشارکت پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی، دنبال می‌کنیم. در واقع؛ اجرای الگو و «مدل طرح حکمرانی راه» مبتنی بر «معماری فراجای آینده» است تا بر مبنای این الگو به کاهش و مهار تصادفات و جان باختگان برسیم. 

رئیس پلیس راهور فراجا همچنین سه عامل اصلی و موثر در وقوع تصادفات را «راه»، «وسیله نقلیه» و «عامل انسانی» برشمرد و مطرح کرد: برآوردها حاکی از آن است که عامل انسانی به تنهایی، سهم پررنگ و بیش از ۷۵ درصدی در وقوع تصادفات دارد، بنابراین برای تغییر در رفتار عامل انسانی دو سیاست کاملا روشن را در اختیار داریم، اول؛ استفاده از ابزار قانونی به عنوان روش «سلبی» و دوم؛ استفاده از ابزارهای نرم و اصطلاحا فرهنگی و آموزشی در قالب اقدامات «ایجابی». 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با بیان این که در بُعد اقدامات سلبی، برنامه‌هایی در دستور کار است، بر لزوم بازدارندگی مجازات‌ها (جرایم رانندگی) تاکید کرد و در خصوص آخرین تغییرات جریمه‌های راهنمایی و رانندگی گفت: در سال ۱۳۸۹، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در مجلس محترم شورای اسلامی، تصویب و ابلاغ شد و از ابتدای سال ۹۰ هم به اجرا گذاشته شد، در این قانون پیش‌بینی شده بود که جرایم در هر سال بر اساس تورم و نرخ جریمه‌ای که می‌تواند اعمال بشود، تا بازدارندگی لازم را داشته باشد، باید به‌روز شود. 

وی افزود: آخرین آمار به‌روزرسانی انجام‌شده در این حوزه، برای سال ۱۳۹۶ است و بعد از آن به دلایل مختلف ما شاهد این به‌روزرسانی و افزایش نرخ جریمه‌ها با توجه به شاخصی که وجود دارد، نبوده‌ایم؛ در کشورهای جهان، موضوع جریمه‌های رانندگی به عنوان یک ابزار بازدارنده مد نظر گرفته شده و در حال اجرا است. 

جریمه‌های رانندگی در حال حاضر بازدارندگی لازم را ندارد 

حسینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مستندات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که جریمه‌های رانندگی بازدارندگی لازم را ندارد، از سال ۸۶ به واسطه ابزارهای مختلفی که به کار گرفتیم و از جمله بحث افزایش نرخ جریمه‌ها، توانستیم در یک بازه بیش از ۱۰ساله تقریباً یک روند کاهشی در مورد تصادفات و جان باختگان ناشی از سوانح رانندگی را ایجاد کنیم، اما متأسفانه به دلایل مختلف و از جمله بی‌توجهی به میزان تأثیر مجازات‌هایی که قانون‌گذار در مورد تخلفات رانندگی پیش‌بینی کرده است، از سال ۹۶ به بعد، مجدد سیر صعودی سوانح رانندگی را شاهد بودیم و در سال ۱۴۰۲ شاهد از دست دادن تقریباً ۲۰هزار نفر از هموطنان‌مان بودیم. 

وی افزود: نمی‌توانیم نسبت به افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی به عنوان ابزار کارآمدی که در همه کشورهای دنیا به‌درستی بهره‌برداری می‌شود و یک ابزار و اهرم اثربخش برای جلوگیری و پیشگیری از رفتارهای پرخطر است، بی‌تفاوت باشیم. 

این مقام ارشد انتظامی افزود: به هر حال، باید بر تخلفاتی که زمینه‌ساز تصادفات هستند، متمرکز شویم؛ به طور مطلق هیچ تصادفی نداریم که خود به خود ایجاد شده باشد (یعنی یک تخلفی بستر و زمینه ساز آن نباشد)، پس عملا ما با کنترل تخلفات می‌توانیم تصادفات را کنترل کنیم و به طبع کاهش بدهیم، تاکید و تمرکزمان در این مسئله بر اصلاح رفتار به عنوان مؤلفه پررنگ و تأثیرگذاری است که نامش «عامل انسانی» است، ولی مطمئن باشید از تکالیف سایر سازمان‌هایی که در مورد دو مؤلفه دیگر، هم وسیله نقلیه و هم راه به عنوان دو عامل مهم دیگر، نقش و سهم دارند، غافل نمی‌شویم. 

استانداردهای ایمنی خودرو باید ارتقا یابد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور یادآور شد: ما نباید از سهم و تکلیف دستگاه‌هایی که متولی مؤلفه‌های دیگر هستند، همچون دستگاه‌هایی که متولی موضوع ایمنی خودرو هستند، سازمان ملی استاندارد، وزارت صمت و سایر دستگاه‌هایی که نظارت و کنترل بر یک بخش برعهده دارند و از جمله خود خودروسازها، غافل شویم؛ می‌بایست تلاش کنیم که در یک بازه زمانی مشخص استانداردهای ایمنی خودرو را در یک حد قابل قبولی ارتقا دهند، اولین مطالبه پلیس از خودروسازان محترم، از دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی، این است که نسبت به ارتقای ایمنی بدنه و استحکام ستون و بدنه اقدام کنند. 

این مقام ارشد انتظامی عنوان کرد: موضوع بعدی، ایمنی راه‌ها است؛ در همه دنیا، کارشناسان امر، بر این نکته متفق‌القول و در واقع هم‌نظر هستند، که امکان خطا برای عامل انسانی وجود دارد، اما راه‌ها می‌بایست با آن کیفیت و استانداردهای ایمنی که دارد باید قادر به جبران خطای انسانی باشد. 

لزوم شناسایی و رفع مشکلات نقاط حادثه‌خیز 

حسینی همچنین بیان کرد: سال گذشته، ۸۷۷ نقطه به عنوان نقاط پر تصادف دارای اولویت، شناسایی شد و بیش از ۴۰۰ نقطه از این ۸۷۷ نقطه شناسایی و مشکلات آن‌ها برطرف شده است و پیش‌بینی می‌شود تا نیمه اول امسال هم مشکلات سایر نقاط شناسایی‌شده رفع شود. 

رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: البته که توأمان در مورد وضعیت ایمنی ترددها و حمل‌ونقل جاده‌ای و شهری می‌بایستی هر دو مؤلفه را در کنار هم قرار دهیم و نسبت به اصلاح و بهبود آن‌ها نیز اقدام کنیم، موضوع مؤلفه انسانی نیز با دو ابزار تشویق و تنبیه باید جلو برود، این موضوع را دنبال می‌کنیم، طرحی تحت عنوان «رتبه‌بندی رانندگان» که محور اصلی این موضوع رتبه بندی «شناخت و شناسایی نفرات قانونمند» است. 

امتیازدهی به رانندگان قانون‌مدار

وی از اجرای طرح رتبه‌بندی گواهینامه‌های رانندگان به عنوان گامی در راستای اجرای اعمال سیاست‌های تشویقی به‌منظور ترویج فرهنگ قانونمندی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: مطابق این طرح، گواهینامه‌های رانندگی دارای سه رتبه ۱، ۲ و ۳ می‌شوند؛ هر کسی که بتواند براساس شاخص‌ها و استانداردهای تعیین شده ازسوی پلیس راهور (عدم تخلف، عدم تصادف، الزام به رعایت فرهنگ ترافیک، رفتار صحیح در رانندگی و… در یک بازه زمانی مشخص) رفتار کند، می‌تواند این انتظار را داشته باشد که رتبه گواهینامه‌اش افزایش یابد و برای این رتبه‌ها، امتیازهای ویژه (اعم از دریافت تخفیف‌های شگفت‌انگیز و بالا در بیمه‌نامه‌ها؛ بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و…) در نظر گرفته می‌شود؛ به هر حال پس از تکمیل چرخه برنامه‌ریزی تا اجرای این طرح، به کاربران ترافیک و مخاطبان اعلام خواهیم کرد که این رتبه بندی گواهینامه‌ها دقیقا چگونه اجرایی می‌شود و رانندگان قانونمند چه امتیازهایی دریافت می‌کنند. 

حسینی همچنین درباره اعمال جرایم با استفاده از ابزارهای هوشمند گفت: تقریبا از حدود سه یا چهار سال اخیر، سال به سال، درصد عملکرد سامانه‌های هوشمند ما افزایش پیدا کرده است، یعنی کنترل‌های دستی و چهره به چهره بین پلیس و فرد متخلف تبدیل شده است به کنترل‌های سیستمی، هدف‌گذاری روی این است که بالغ بر ۷۰ درصد از کنترل‌ها می‌بایستی با ابزارهای هوشمند و بدون نیاز به مواجهه چهره به چهره پلیس با متخلف انجام شود. 

موسسات خدمات هوشمند ترافیکی راه اندازی می‌شود 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ادامه داد: در گام‌های پیش رو، یکی از ایده‌هایی را که باید به فعلیت برسانیم «برون‌سپاری» بخشی از تصدی‌گری‌های پلیس راهور است و به‌زودی مراکزی با عنوان «موسسات خدمات هوشمند ترافیکی» راه‌اندازی و فعال می‌شود که بناست بخشی از تصدی‌گری‌های راهور برون‌سپاری شود؛ در واقع بخشی از وظایف این موسسات این است که بر مبنای حوزه جغرافیایی، محدوده مشخص و تعیین‌شده، البته با تجهیزات هوشمند و متصل به سرورهای مرکز، برای تخلفات رصدشده در حوزه‌شان را اعمال قانون هوشمند (نه دستی و چهره به چهره) انجام دهند. 

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: با طراحی اپلیکیشن مرتبط با فعالیت‌های این موسسات و پس از تجهیز به الزامات اعم از تبلت‌ها، دست‌افزارها و …، کارشناسان تاییدشده و فعال در این موسسات، کد فعالیت دریافت می‌کنند و می‌توانند خدمات هوشمند ترافیکی ارائه دهند، در واقع با فعالیت این موسسات، پلیس راهور فراجا نقش کارکردی‌تری به عنوان «ناظر عالی» می‌گیرد و نیروهای این پلیس به جای این که صرفا در یک نقطه مستقر باشند، بر ترددها متمرکز و در تخلفات ضمن حرکت، اعمال قانون بیشتری خواهند داشت. 

وی تصریح کرد: از طرفی، امروزه در مراکز تعویض پلاک شهرهای بزرگ گاها تجمع جمعیتی داریم که موجب انتقاد و گلایه مردم است؛ در صددیم از توان این موسسات بهره برده و تعداد مراکز تعویض پلاک را در کلانشهرها از جمله تهران بالا ببریم و چه بسا با استفاده از پتانسیل این موسسات دربحث تعویض پلاک از درب منزل نیز استفاده کنیم. ضمن این که اصلاحاتی در فرایند تعویض پلاک در دستور کار است که بیش از ۹۰ درصد فرآیند مربوط به تعویض پلاک کاملا اینترنتی شود و بخشی از فرایند فک و نصب را نیز حذف کنیم تا در آینده شاهد انجام فرایند تعویض پلاک و نقل و انتقال خودرو در کوتاهترین بازه زمانی باشیم. 

حسینی یادآور شد: ارتقای کیفی و بهره‌وری سامانه‌های موجود (شهری و جاده‌ای) و توسعه کمی این سامانه‌ها را نیز در دستور کار داریم. 

بازگشت «سیا ساکتی» به تلویزیون

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تمرکز برای استفاده از رویکردهای «ایجابی» برای تغییر رفتارعامل انسانی به منظور بهبود انضباط ترافیکی بیان کرد: در حوزه ایجابی، دو اقدام بسیار جدی در دستور کار است؛ اول؛ حضور موثر در رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی (تولید سری جدید برنامه «شب خوش» با محوریت توجه به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، احیاء و باز تولید برنامه «سیا ساکتی» و پخش آن از رسانه ملی، تولید برنامه «همسفر»، پلیس نامحسوس، دوربین مخفی و…) و دوم؛ اعمال سیاست‌های تشویقی برای تمایز گذاشتن بین کسانی که ملزم به رعایت قوانین و مقررات هستند با سایر افراد. 

براساس گزارش خبرگزاری پلیس، حسینی در پایان گفت: قطعا در آینده‌ای نزدیک شاهد اجرای برنامه‌های تحولی به منظور توسعه انضباط ترافیکی و تسهیل تردد مردم، کاهش تصادفات و جان باختگان جاده‌ای و سوانح رانندگی خواهیم بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز