خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد:

اعزام ۳۰۸ هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان پیشرفت و امید در سال جاری

اعزام ۳۰۸ هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان پیشرفت و امید در سال جاری
کد خبر : ۱۴۵۷۲۲۱

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی از اعزام ۳۰۸ هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان پیشرفت و امید و ۲۵۰ هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان نور در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

«سردار مجتی باستان» رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در حاشیه اردوی راهیان پیشرفت و امید و بازدید گروه‌های دانش‌آموزی مدارس سمپاد از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران درباره نحوه تاثیرگذاری اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت بر دانش‌آموزان کشور توضیح داد: در مجموعه آموزش و پرورش کشور اردوهای زیادی برگزار می‌شود، از اردوهای راهیان و راهیان پیشرفت گرفته تا اردوهای زیارت اولی و سایر اردوهای زیارتی، سیاحتی، تفریحی و علمی، به نحوی که در مجموع ۱۰ مدل اردو در آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان کشور تعریف شده است. در این میان یکی از اردوها که مکمل سایر اردوهای دانش‌آموزی محسوب می‌شود و از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است، اردوهای راهیان پیشرفت و امید است. 

وی افزود: دانش‌آموزان در اردوهای پیشرفت و امید با مظاهر پیشرفت و موفقیت‌های ایران اسلامی آشنا می‌شوند که عمدتا حاصل اندیشه‌ها و تلاش‌های نوجوانان و جوانان این مرز و بوم است. همچنین در تلاش هستیم تا در اردوهای راهیان پیشرفت و امید، به اصل تنوع‌بخشی در محیط‌های یادگیری توجه داشته باشیم که مورد تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز قرار دارد. در حال حاضر فضاهای آموزشی و توانمندسازی دانش‌آموزان صرفا منحصر به کلاس درس نیست، بلکه می‌توان از ظرفیت پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و صنعتی و دفاعی کشور برای توانمندسازی دانش‌آموزان در حوزه‌های آموزش، فرهنگ و تربیت بهره برد. 

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی خاطرنشان کرد: در این اردوها، دانش‌آموزان با مسیر پیشرفت و امید ایران اسلامی در طول ۴۵ سال حاکمیت جمهوری اسلامی آشنا می‌شود و راویان متخصص، این پیشرفت‌ها را برای دانش‌آموزان تبیین می‌کنند. همچنین در اردوهای راهیان پیشرفت و امید، دانش‌آموزان می‌توانند نقش و وظایف خود نسبت به پیشرفت‌های آینده کشور را مشخص کنند و این نکته را برای خودشان تبیین کنند که آن‌ها هم باید برای ادامه دادن مسیر پیشرفت ایران اسلامی نقش داشته باشند. 

اعزام ۳۰۸ هزار دانش‌آموز به اردوهای راهیان پیشرفت و امید در سال ۱۴۰۲ 

باستان با بیان این که بسیج دانش‌آموزی در تلاش است تا با کمک نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله وزارت آموزش و پرورش اردوهای راهیان پیشرفت و امید را با کیفیت هرچه بیشتری برگزار کند، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۸ هزار دانش‌آموز با کمک نهادهای ذی‌ربط به‌ویژه نیروهای هوافضای سپاه، وزارت آموزش و پرورش و مدارس استعدادهای درخشان به اردوهای راهیان پیشرفت و امید اعزام شده‌اند. همچنین در سال جاری مجموعا حدود ۲۵۰ هزار دانش‌آموز در قالب اردوهای راهیان نور از مناطق عملیاتی و یادمان‌های دوران دفاع مقدس بازدید کرده‌اند. البته آموزش و پرورش اردوهای متعددی را در سطح شهرستانی، منطقه‌ای و ملی برگزار می‌کند و اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت، در کنار سایر اردوهای دانش‌آموزی کشور برگزار می‌شود. 

وی با بیان این که در «سامانه شاد» کانالی به نام «در مسیر امید» برای اطلاع‌رسانی درباره اردوهای راهیان پیشرفت و امید ایجاد شده است، اظهار داشت: مهمترین وظیفه‌ای که برای این کانال اطلاع‌رسانی تعیین شده است، استمرار ارتباط با دانش‌آموزانی است که در اردوهای پیشرفت و امید شرکت می‌کنند؛ به نحوی که عکس‌هایی که در اردوها گرفته می‌شود، به همراه مسابقات، سوالات و سایر مباحث علمی و پژوهشی که در اردوها مطرح می‌شود را در این کانال بارگذاری می‌کنیم و از این مسیر به عنوان یک کانال ارتباطی با دانش‌آموزان در تداوم برگزاری اردوها استفاده می‌کنیم. البته در نظر داریم که در آینده برنامه‌های دیگری را هم برای تداوم ارتباط با دانش‌آموزان برگزار کنیم تا بتوانیم مسیر توانمندسازی دانش‌آموزان را که از اردوهای راهیان پیشرفت و امید آغاز می‌شود، به صورت مستمر ادامه دهیم. 

رعایت ضوابط بهداشتی، ایمنی و امنیتی جزو اصول مهم برگزاری اردوها است 

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی همچنین در پاسخ به این سوال که چه تدابیری برای پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی در اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت، در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که بسیج دانش‌آموزی هیچ‌کس را به اجبار به هیچ اردویی نمی‌برد و شرط اصلی حضور در اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت، رضایت خانواده و خود دانش‌آموز است. در اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت به دنبال ارائه مباحث آموزشی، فرهنگی و تربیتی هستیم و پایه انتقال این مفاهیم نیز علاقه و انگیزه است، بنابراین هیچ اجباری برای شرکت در این اردوها وجود ندارد. 

وی با تاکید بر این آموزش و پرورش، بسیج دانش‌آموزی و سایر نهادهای برگزارکننده اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت تمام جوانب بهداشتی، ایمنی و امنیتی برگزاری این اردوها را در نظر می‌گیرند، بیان کرد: یکی از مهمترین اصول در برگزاری این اردوها، رعایت کامل ضوابط بهداشتی، دستورالعمل‌های ایمنی و برقراری امنیت سفر است، این مساله هم در طول زمان برگزاری اردو و موضوعات مربوط به تغذیه دانش‌آموزان و هم در فراهم کردن وسیله نقلیه لازم برای انجام سفر از اهمیت بالایی برخوردار است. البته در تمام سفرهایی که افراد در طول زندگی خود انجام می‌دهند، احتمال بروز حوادث مختلفی وجود دارد، اما در اردوهایی که زیر نظر سازمان بسیج دانش‌آموزی برگزار می‌شود، در تلاش هستیم که با رعایت کامل دستورالعمل‌ها و پیش‌بینی همه جوانب، احتمال وقوع حوادث را به حداقل برسانیم. 

لزوم پررنگ شدن نقش خانواده‌ها در اداره نظام آموزشی 

باستان با تاکید بر لزوم پررنگ شدن نقش خانواده‌ها در اداره نظام آموزشی کشور و تقویت هم‌بستگی مدارس و اولیا خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش برنامه‌های زیادی را برای برقراری ارتباط موثر با خانواده‌های دانش‌آموزان دارد و اساسا خانواده‌ها یکی از ارکان اصلی اداره نظام آموزشی کشور محسوب می‌شوند، از جمله این که انجمن اولیا و مربیان برای ایجاد هم‌بستگی بین خانواده‌ها و مدارس تشکیل شده است. البته قطعا می‌توان برنامه‌های کیفی‌تر، دقیق‌تر، هدفمندتر و هوشمندتری تعریف کرد که نقش خانواده‌ها را در اداره آموزش و پرورش پررنگ‌تر کند. در حال حاضر نیز همه دستگاه‌ها و نهادهای فعال در آموزش و پرورش از جمله سازمان بسیج دانش‌آموزی به دنبال آن هستند که نقش خانواده‌ها را در اداره نظام آموزشی کشور افزایش دهند. 

وی در پایان گفت: با توجه به این که در آموزش و پرورش همواره تاکید بر مردمی اداره شدن نظام آموزشی بوده است، بنابراین برای تحقق این هدف باید هرچه بیشتر برای پررنگ‌تر شدن نقش خانواده‌ها در اداره مدارس کشور تلاش کنیم. وزیر محترم آموزش و پرورش نیز شخصا دغدغه‌ای جدی برای برقراری ارتباط با خانواده‌ها دارد و به دنبال افزایش سهم اولیا در اداره مدارس کشور است. در بسیج دانش‌آموزی نیز طرح‌هایی تحت عنوان «شهید بهنام محمدی»، «شهید عزیزاللهی» و «شهید فهمیده» برگزار می‌شود که هدف اصلی آن‌ها، برقراری ارتباط موثر میان سه رکن تربیتی دانش‌آموزان یعنی مسجد، مدرسه و خانواده است که در این میان، نقش خانواده‌ها در این برنامه‌های تربیتی بسیار پررنگ است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز