خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور دانشجویان:

بیشتر دانشگاه‌های کشور فاقد برنامه راهبردی برای جذب دانشجویان بین‌المللی هستند

بیشتر دانشگاه‌های کشور فاقد برنامه راهبردی برای جذب دانشجویان بین‌المللی هستند
کد خبر : ۱۴۵۶۳۵۸

رئیس سازمان امور دانشجویان از جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی در ۵ سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "هاشم دادا‌ش‌پور" رئیس سازمان امور دانشجویان در دومین جشنواره ملی ثریا گفت:  ما امیدواریم تا ۴ یا ۵ سال آینده ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی را جذب کنیم. اکنون بیش‌از ۲۰۰ دانشگاه کشور مجوز جذب دانشجوی بین‌المللی از سازمان امور دانشجویان را دارند.

وی تأکید کرد:  وقتی صحبت از جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی می‌کنیم یعنی باید الزامات اجرایی آن را هم در سطح ملی یعنی سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری و در سطح دانشگاهی فراهم و رعایت کنیم. در این حالت دیگر نمی‌توان با موانع شناختی قانونی و نهادی به اهداف رسید.

داداش‌پور اضافه کرد:  باید بتوانیم برای ایران جذابیت‌های بین‌المللی ایجاد کنیم. وقتی صحبت از مرجعیت علمی ایران می‌کنیم باید برای تحقق این هدف برنامه‌ای راهبردی همراه با برنامه‌های اقدام تهیه کنیم تا مسیر را برای جذب دانشجویان بین‌المللی به عنوان یکی از راه‌های رسیدن به مرجعیت علمی هموارتر کند.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: تقریباً اکثر دانشگاه‌های کشور فاقد برنامه راهبردی برای جذب دانشجویان بین‌المللی هستند به‌همین دلیل مسیر ما شفاف و روشن نیست. ما در جذب دانشجویان بین‌المللی فقط روی دو کشور تمرکز کرده‌ایم و ۹۰ درصد دانشجویان خارجی از افغانستان و عراق هستند، اما از حدود ۱۰۰ کشور دانشجویانی در ایران درحال تحصیل هستند. این شرایط نشان می‌دهد که ما با یک مسئله مواجه هستیم یعنی تعداد دانشجویان ما محدود به دو کشور شده‌است درحالی‌که بیش‌از ۲۰۰ کشور در سطح دنیا داریم که می‌توانیم با آن‌ها تعامل کنیم و پس‌از آن شاهد جذب دانشجویان آن‌ها در ایران باشیم.

داداش‌پور عنوان کرد:  برای رسیدن به این هدف باید تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی را در دانشگاه کشور بپذیریم؛ هر دانشجویی از هر کشوری که وارد ایران می‌شود با مختصات کشور خود در ایران حضور پیدا می‌کند. هرچقدر بتوانیم ظرفیت‌ها را برای حضور آن‌ها ایجاد کنیم اوضاع بهتر می‌شود و نحوه جذب و افزایش جذب خواهیم داشت. نیاز است جذب دانشجوی  خارجی را روان کنیم و باید این روان‌سازی از ابعاد مختلف؛ قانونی، ضوابط و مقررات و ابعاد شناختی ماجرا روان‌تر شود.

داداش‌پور با بیان اینکه زبان فارسی هم در مرجعیت علمی مهم است گفت: این زبان راه ارتباط ما و دانشجویان بین‌المللی است در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مصوبه ای داشتیم و توسط رئیس جمهور هم امضاء شده و قرار است دانشجویان بین‌المللی که در ایران حضور پیدا می‌کنند همراه با یادگیری زبان فارسی به‌صورت هم‌زمان بتوانند با یک زبان بین‌المللی که همان انگلیسی است را ادامه دهند.

وی افزود:  اگر دانشگاهی غیر از زبان انگلیسی هم امکان ارائه کلاس‌های درس دارد می‌تواند از آن استفاده کنند. باید از ظرفیت‌های سفرا و رایزن ها و وزارت امور خارجه استفاده کنیم. وزیر امور خارجه بخشنامه‌ای را به کل وزارت‌خانه‌ها ارسال کرده و جذب دانشجویان بین‌المللی یکی از مأموریت‌های سفرای ما در خارج از کشور شده‌است و در ارزیابی سفرا تاثیر دارد.

داداش‌پور تأکید کرد:  لازم است از طریق ظرفیتی که شکل می‌دهیم مناسبات اقتصادی سیاسی و فرهنگی خود را با سایر کشورها تقویت کنیم. هر دانشجوی بین‌المللی که به ایران می‌آید هم‌چنان‌که می‌تواند سفیر فرهنگی ایران باشد و می‌تواند به اقتصاد ما نیز کمک کند.

وی اظها  کرد: حضور این دانشجویان می‌تواند به گسترش مناسبات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ایران با سایر کشورها کمک کند. برخی از دانشگاه‌ها در تبادل با مؤسسات و مجاری قانونی که منجر به جذب دانشجو می‌شود موفق عمل کردند.

او گفت:  دانشگاه علوم پزشکی ایران برای جذب دانشجوی خارجی خوب عمل کرده و رشته‌هایی تعریف کرده که متناسب با تقاضای دانشجویان خارجی است. انعطاف‌پذیری بین سیستم آموزشی ما و سیستم آموزشی بین‌المللی هم لازم است.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: باید از طریق رتبه‌های علمی و دانشمندانی که در دانشگاه‌های ایران وجود دارند به جذب دانشجویان سرعت ببخشیم و با این کار و بهره گیری از داشته هایی که داریم آوازه دانشگاه‌های ما نیز در سطح بین‌المللی بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: طراحی دشمنان این است که ما به مرجعیت علمی دست پیدا نکنیم. ما باید در نقطه مقابل آن‌ها به جذب حداکثری فکر کنیم. در ۵ سال آینده می‌توانیم ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی را در داخل دانشگاه‌های کشور داشته باشیم و از همین مسیر مرجعیت علمی کشور را محقق می‌کنیم و برای ایران در جهان اسلام نیز جایگاه والایی را ایجاد خواهیم کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز