رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران در گفتوگو با ایلنا:
ترک فعل در تعمیر واگنهای مترو به رغم وجود اعتبار کافی؛ نهادهای نظارتی ورود پیدا کنند
رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران گفت: بدون تعارف در دوره کنونی مدیریت شهری در روند بازسازی اساسی و تعمیرات دپویی واگنهای متروی تهران تاخیر و ترک فعل صورت گرفته و این موضوع به شهروندان محترم پایتخت و داراییهای شهر آسیب زده است، بنابراین اگر این روند استمرار داشته باشد، حتما نهادهای نظارتی کشور باید به موضوع ورود پیدا کنند و با متخلفان احتمالی برخورد کنند
به گزارش خبرنگار ایلنا، عصر یکشنبه ۱۳ اسفند وقوع حریق در پست برق ایستگاه متروی شوش باعث قطعی برق در تعدادی از ایستگاههای بخش جنوبی خط یک و اختلال حدودا دوساعته در تردد حرکت قطارها شد. این در حالی است که صبح همان روز نیز خرابی قطارها در ایستگاههای طالقانی و علیآباد، باعث اختلال در تردد ناوگان مترو و معطلی شهروندان شده بود. هفته قبل نیز شاهد آن بودیم که وقوع حریق در خط ۵ مترو باعث توقف حرکت قطارها شده بود و چند روز قبل از آن هم قطار بدون مسافر از مسیر تست در خط ۲ خارج شده بود. همچنین بررسی خبرهای رسمی سایت شرکت بهرهبرداری مترو نشان میدهد که در بهمن امسال حداقل دو مورد و در دیماه نیز حداقل سه مورد بروز خرابی در قطارهای مترو در خطوط مختلف گزارش شده است.
اختلالهایی که اخبار رسمی آن در سایت شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه منتشر میشود، معمولا به خرابیهایی مربوط است که مدت زمان زیادی طول میکشد یا تصاویر آن به فضای مجازی راه پیدا میکند، ولی بررسیهای میدانی و تجربه استفاده مداوم از ناوگان متروی پایتخت نشان میدهد که تعداد توقفهای ناشی از خرابی قطار یا تجهیزات شبکه مترو که باعث تاخیر کوتاهمدت یا بلندمدت در حرکت یک یا چند قطار میشود، معمولا بیش از آن چیزی است که خبرهای رسمی آن انتشار مییابد.
بررسی خبرهای رسمی و گزارشات مردمی نشان میدهد که در چند ماه گذشته، آمار خرابی قطارها و تجهیزات شبکه مترو به شکل محسوسی افزایش پیدا کرده است و اگرچه شرکت بهرهبرداری مترو هیچگاه آمار دقیقی از خرابیهای ناوگان خود منتشر نکرده، اما شرایط به جایی رسیده است که بسیاری از مردم دیگر نمیتوانند روی زمانبندی حرکت قطارهای زیرزمینی پایتخت برای برنامهریزی روزمره خود حساب باز کنند، چون احتمال دارد که توقف بیش از حد ناشی از بروز خرابی در شبکه مترو، باعث معطلی زیاد و به هم ریختن برنامه زمانی روزمره آنها شود. این در حالی است که در گذشته نهچندان دور، برنامه زمانی دقیقی درباره تردد قطارها در شبکه متروی تهران وجود داشت که بهندرت دچار اختلال میشد و شهروندان میتوانستند براساس برنامه زمانی مترو، زمانبندی ترددهای روزمره خود را انجام دهند.
اگر تذکرات جدی گرفته میشد، آمار خرابی مترو پایین میآمد
در همین راستا از «سید جعفر تشکری هاشمی» رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی تهران پرسیدیم که چرا آمار خرابیهای مترو به حدی افزایش یافته که باعث شده است احتمال به هم ریختن برنامه زمانی روزمره شهروندان در صورت تردد با ناوگان مترو وجود داشته باشد؟ او نیز در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایلنا توضیح داد: از مدتها پیش در صحن شورای شهر درباره خرابیهای مکرر قطارهای متروی تهران تذکر داده و گفته بودیم اغلب واگنهای متروی تهران در زمان مدیریت جهادی در شهرداری خریداری شدهاند و سالیان متمادی است که این واگنها مشغول به فعالیت هستند و هر وسیله نقلیهای باید پس از مدتی فعالیت، مورد تعمیر و بازسازی قرار گیرد و این موضوع درباره واگنهای مترو نیز صدق میکند.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: آمار خرابیها در متروهای کشورهای پیشرفته جهان بسیار کمتر از متروی تهران است، چراکه در آن متروها تعمیرات پیشگیرانه روی واگنها صورت میگیرد. منظور از تعمیرات پیشگیرانه این است که قبل از این که یک قطار به علت نقص فنی متوقف شود، باید براساس جدول زمانبندی مشخصی مورد بازبینی قرار گیرد و پس از طی مسافت معینی، تعمیرات لازم روی قسمتهای مختلف آن انجام شود تا قطار در حین تردد در مسیر عادی خود دچار خرابی نشود و شهروندان را معطل نکند.
وی در همین راستا خاطرنشان کرد: با توجه به مشکل فرسودگی که گریبانگیر ناوگان متروی تهران است، از همان ابتدای دوره کنونی شورای اسلامی شهر به مسئولان ذیربط در شهرداری تذکر دادیم که باید بازدیدها و تعمیرات دورهای و همچنین بازسازی اساسی یا همان اورهال قطارهای مترو را جدی بگیرند و اگر این تذکرات در طول دو سال و نیم گذشته جدی گرفته میشد، قطعا این روزها آمار خرابیهای متروی تهران بسیار کمتر بود. قطعا مسئولان شهرداری در طول ۳۰ ماه سپریشده از دوره کنونی مدیریت شهری فرصت داشتند که برای بازسازی اساسی و تعمیرات جاری ناوگان مترو برنامه مناسبتری را اجرا کنند.
هیچ توجیهی در تاخیر زیاد بازسازی واگنها قابل پذیرش نیست
تشکری هاشمی با تاکید بر این که شورای شهر تهران اعتبارات مناسبی را بهمنظور بازسازی اساسی و خرید تجهیزات لازم برای تعمیرات جاری واگنهای مترو پیشبینی کرده است، گفت: شهرداری در دو سال گذشته مشکلی از نظر بودجهای برای تعمیرات و بازسازی واگنهای مترو نداشته است، اما در دوره کنونی مدیریت شهری شاهد تغییرات مدیریتی پیاپی در شرکت بهرهبرداری متروی تهران بودهایم که به روند برنامهریزی برای بازسازی ناوگان مترو ضربه زده است. همچنین طی دو سال گذشته شاهد آن بودهایم که علیرغم برخورداری شهرداری از اعتبارات مناسب، اقدامات مورد نیاز برای تعمیر واگنهای مترو به اندازه کافی انجام نشده و تلاشهای صورتگرفته در این زمینه ناچیز بوده است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: توجیهات مدیران شهرداری برای تاخیر زیادی که در روند بازسازی و تعمیرات واگنهای مترو به وجود آمده است، قابل پذیرش نیست، چون اعتبارات مورد نیاز به اندازه کافی از طرف شورای شهر پیشبینی شده و حتی در مصوبه شورای شهر آمده است که اعتبارات لازم برای بازسازی اساسی و تعمیرات جاری ناوگان مترو باید به صورت یک دوازدهم به شرکت بهرهبرداری تخصیص پیدا کند، یعنی شهرداری مکلف بوده است که در طول سال ۱۴۰۲، هر ماه به اندازه یک دوازدهم بودجه سالانه به شرکت بهرهبرداری مترو اعتبار تخصیص دهد تا هیچ عذری برای بروز خرابیهای مکرر در ناوگان مترو باقی نماند. اما اکنون شاهد آن هستیم که هر هفته به طور متوسط یک حادثه برای ناوگان متروی پایتخت پیش میآید که بسیار بیشتر از آمار خرابیهای متروهای معتبر دنیا است و زیبنده شهر و شهروندان تهرانی نیست.
وی در ادامه تاکید کرد: خرابیهای مکرر ناوگان مترو ناشی از آن است که مسئولان ذیربط در شهرداری تهران، به توصیههای مشفقانه اعضای شورا و تکلیف قانونی که در زمینه بازسازی و تعمیرات واگنها روی دوش آنها گذاشتهایم، بهدرستی عمل نکردهاند. تا زمانی هم که مدیران شهرداری به مصوبات شورا در زمینه تعمیرات ناوگان مترو پایبند نباشند، همچنان احتمال بالایی برای بروز خرابی و حادثه در شبکه متروی پایتخت وجود دارد. البته امیدواریم که تعداد حوادث ناوگان مترو به حداقل برسد و هیچکدام از حادثهها، پیامدهای جانی نداشته باشد، اما وقتی برخی مسئولان شهرداری کار خود را بهدرستی انجام نمیدهند و به جای توجه به تذکرات اعضای شورا، به دنبال ارائه پاسخهای بیربط و صحبتهای غیرکارشناسی هستند و مجموعههای تخصصی مدیریت شهری را با یک حزب و گروه اشتباه میگیرند، امکان بروز خرابیها در ناوگان متروی تهران محتمل است.
کمکاری در تعمیرات ناوگان مترو؛ مصداق ترک فعل
تشکری هاشمی با بیان این که در صورت تکرار خرابیهای ناوگان متروی تهران، باید دست به دامان دستگاههای نظارتی و قضایی شد تا به مساله ورود پیدا کنند، اظهار داشت: بدون تعارف در دوره کنونی مدیریت شهری در روند بازسازی اساسی و تعمیرات دپویی واگنهای متروی تهران تاخیر و ترک فعل صورت گرفته و این موضوع به شهروندان محترم پایتخت و داراییهای شهر آسیب زده است؛ بنابراین اگر این روند استمرار داشته باشد، حتما نهادهای نظارتی کشور باید به موضوع ورود پیدا کنند و با متخلفان احتمالی برخورد کنند؛ زیرا با وجود این که منابع کافی در اختیار مسئولان ذیربط در شهرداری تهران گذاشته شده و آنها از اختیارات قانونی مورد نیاز نیز برخوردار بودهاند، اما بسیار کمتر از حد لازم در زمینه تعمیرات ناوگان متروی تهران فعالیت کردهاند و حتما این مساله مصداق ترک فعل محسوب میشود.
وی در پایان تصریح کرد: شورای شهر عالمانه و آگاهانه منابع کافی را برای تعمیرات و اورهال ناوگان متروی تهران در اختیار شهرداری گذاشته است، به نحوی که اگر برای بازسازی هر واگن مترو حدود ۵ میلیارد تومان معادل ۱۰ درصد قیمت واگن بودجه نیاز باشد، با توجه به این که یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۱۴۰۲ توسط شورای شهر در این زمینه پیشبینی شده است، شهرداری باید در طول سال جاری بیش از ۳۰۰ واگن مترو را بازسازی میکرد، اما گزارشهای ارائهشده توسط خود آقایان از این حکایت دارد در حالی که ماه دوازدهم سال به نیمه رسیده، کمتر از ۱۰۰ واگن مورد تعمیر قرار گرفته است. بهزودی گزارشی از عملکرد یکساله شهرداری تهران در بخشهای مختلفی که منابع مالی برای آن در نظر گرفته شده است، به شهروندان شریف پایتخت ارائه خواهیم داد.