خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

موضع شورا در قبال اختلاف شهرداری تهران و ایران خودرو

موضع شورا در قبال اختلاف شهرداری تهران و ایران خودرو
کد خبر : ۱۴۵۰۱۹۴

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران به اختلاف اخیر شهرداری تهران و ایران خودرو واکنش نشان داد.

«سید جعفر تشکری هاشمی» رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به اختلافات اخیر شهرداری تهران با برخی خودروسازان داخلی درباره مسائل مالی و فنی مربوط به تامین اتوبوس‌های جدید پایتخت، چه راهکاری برای رفع کمبود اتوبوس‌های مورد نیاز ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران پیش روی مدیریت شهری قرار دارد، توضیح داد: نباید به مساله کمبود اتوبوس‌های پایتخت و راهکار رفع آن به صورت صفر و یک نگاه کنیم، یعنی بگوییم که مشکل صرفا باید از طریق خرید داخلی یا صرفا باید از طریق واردات اتوبوس برطرف شود. به نظر می‌رسد ما باید بخشی از نیازهای خود را از طریق اتوبوس‌سازان داخلی به اندازه ظرفیت و توان تولید آن‌ها برطرف کنیم، ولی نباید مردم را معطل آن کنیم که بیش از حد لازم برای تحویل اتوبوس‌های تولید داخل به شهرداری انتظار بکشند.

وی با تاکید بر این که مدیریت شهری باید روی خریداری محصولات اتوبوس‌سازان داخلی براساس توان تولید واقعی آن‌ها حساب باز کند، اظهار داشت: شکی نیست که شرکت‌های ایرانی تولیدکننده اتوبوس باید با حمایت‌ مدیریت شهری تهران، سایر شهرداری‌ها و دیگر نهادهای مربوطه فعال شوند و خط تولید خود را مجددا راه‌اندازی کنند، یعنی نباید از این مساله بترسیم که آماده‌سازی مجدد خط تولید یک شرکت داخلی چند هفته یا چند ماه زمان ببرد، اما بازهم نباید بیش از حد معطل زمان‌بر شدن تولید داخل شویم، بلکه باید زمانی منطقی را برای راه‌اندازی مجدد خط تولید و تحویل اتوبوس‌ها به مدیریت شهری پایتخت در نظر بگیریم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به کمبود شدید اتوبوس که ناوگان اتوبوسرانی پایتخت با آن دست‌ و پنجه نرم می‌کند، احتمال دارد حتی وقتی که اتوبوس‌سازان داخلی با بالاترین ظرفیت خود تولید کنند، بازهم کمبود موجود رفع نشود و در چنین شرایطی، چاره‌ای نداریم جز این که برای رفع کسری تولید داخل به دنبال واردات اتوبوس از کشورهای خارجی باشیم؛ بنابراین به نظر می‌رسد که ترکیبی از خرید داخلی و واردات اتوبوس می‌تواند در میان‌مدت به جبران کمبود اتوبوس‌های موجود در ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت کمک کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اگر تولیدات داخلی دچار نقص هستند، خود ما باید کمک کنیم که این نقص‌ها برطرف شود و نباید اصطلاحا توی سر تولید داخل بزنیم، ضمن این که نباید تولیدکننده داخلی را ناامید کنیم و با خرید تمام اتوبوس‌های مورد نیاز ناوگان حمل‌ونقل عمومی از خارج کشور، شانس ادامه فعالیت را از اتوبوس‌سازان ایرانی بگیریم.

تشکری هاشمی با بیان که نباید برخی مدیران شهرداری تهران موضوع دچار نقص بودن بعضی اتوبوس‌های تحویلی شرکت ایران خودرو به مدیریت شهری را مطرح می‌کردند، گفت: هر محصولی که یک شخص حقیقی یا حقوقی از یک تولیدکننده تحویل می‌گیرد، ممکن است دچار ایراد باشد، در چنین شرایطی وظیفه خریدار این است که بلافاصله خودروی معیوب را به نمایندگی خودروساز تحویل دهد و پیگیری‌های لازم را انجام دهد و شرکت تولیدکننده نیز موظف است در اسرع وقت نسبت به رفع اشکال محصول تولیدی خود، اقدام کند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: ایرادات موجود در بعضی اتوبوس‌های تحویلی به شهرداری تهران به حدی نیست که قابل رفع نباشد، بلکه همه این ایرادات از طریق نمایندگی‌های مجاز شرکت ایران خودرو قابل برطرف شدن است. بنابراین به نظر می‌رسید مدیریت شهری نباید چند ماه اتوبوس‌های تولید ایران خودرو را که به زعم خودش دچار نقص است، در پارکینگ‌های خود پارک می‌کرد و سپس این مساله را به عنوان نقطه ضعف شرکت تولیدکننده مطرح می‌کرد.

عضو شورای شهر تهران همچنین بیان کرد: مسئولان ذی‌ربط در مدیریت شهری باید از لحظه اولی که مشاهده کردند اتوبوس‌های تحویلی به آن‌ها دچار نقص است، این اتوبوس‌ها را به نمایندگی‌های خودروساز مربوطه تحویل می‌دادند تا نقص آن برطرف شود، چراکه اساسا همه خودروها با اتوبوس‌ها اعم از داخلی یا خارجی احتمال دارد که در زمان تولید دچار نقص باشند و نمایندگی‌های خودروسازان موظف هستند که ایرادات مربوطه را برطرف کنند.

وی در پایان تصریح کرد: موضوع واجد ایراد بودن برخی اتوبوس‌های تحویلی ایران خودرو به شهرداری تهران نباید این‌قدر بزرگنمایی می‌شد و بعضی مدیران شهری نباید این‌چنین روی صحبت خود پافشاری می‌کردند که این شرکت بد است یا خوب، چراکه به هر حال ایران خودرو متعلق به مردم ایران و جمهوری اسلامی است و اگر هم تولیدات آن اشکالی دارد، باید آن اشکالات را به شرکت منعکس کنیم و ایران خودرو نیز وظیفه دارد که با قید فوریت، ایرادات احتمالی مربوط به خودروها و اتوبوس‌های خود را رفع کند‌. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز