در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
شبکه نخبگان جهان اسلام را راهاندازی خواهیم کرد
مدیر امور استعداد درخشان و نخبگان وزارت بهداشت از راهاندازی شبکه نخبگان در دو فاز ملی و جهان اسلام خبر داد.
«مهدی باقری» مدیر امور استعداد درخشان و نخبگان وزارت بهداشت در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره شناسایی افراد نخبه در رشته پزشکی گفت: از کل دانشجویان پذیرفته شده در رشتههای پزشکی وزارت بهداشت حدود ۵ هزار و ۵۰۰ نفر احراز استعدادهای درخشان شدهاند.
وی ادامه داد: شناسایی این افراد دارای معیارهای متفاوت است به طور مثال وقتی رتبههای زیر ۵۰۰ کنکور وارد دانشگاههای علوم پزشکی میشوند، این افراد به صورت پیش فرض جزو استعدادهای درخشان قرار میگیرند. همچنین مدالآوران رشتههای دانش آموزی مانند فیزیک، زیست، ریاضی، شیمی و نجوم و اخترفیزیک، یارانه جزو استعدادهای درخشان قرار میگیرند.
مدیر امور استعداد درخشان و نخبگان وزارت بهداشت تصریح کرد: همچنین افرادی که در آزمون ورودی جزو ۲.۵ درصد یا ۱۰ درصد رشته خودشان هستند یا دانشجویان پژوهشگر برجسته و دارای رتبههای خوارزمی، رازی و یا خوارزمی جوان هستند و همچنین دانشجویان شاهد و ایثارگری که جایزه ایثار را کسب کردهاند، در دسته استعدادهای درخشان قرار میگیرند.
باقری خاطرنشان کرد: این آمار هر دو سال یکبار به روز میشود یعنی افرادِ استعداد درخشانی که دو سال از فارغ التحصیلیشان گذشته است از این آمار خارج شده و افرادی که حین تحصیل هستند وارد این آمار میشوند. اگر این آمار تجمیعی بود به مراتب تعداد بیشتری از دانشجویان را شامل میشد.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره راهاندازی شبکه نخبگانی گفت: شبکه نخبگان را در فاز اول که ملی است در کشور و بعد از آن در جهان اسلام راهاندازی خواهیم کرد. هدف کلی از تشکیل این شبکه نخبگانی این است که اگر فردی به طور مثال در دانشگاه علوم پزشکی مشهد حضور دارد و یک نفر هم در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ما فضایی را ایجاد کنیم که این افراد گفتمان متقابل داشته و دیدگاههایشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. همچنین ممکن است در دیدگاههای نزدیک به هم منتج به تشکیل پروژههای آموزشی، پژوهشی و غیره شود. تسهیلات و خدمات رفاهی نیز به این افراد ارائه خواهد شد.
مدیر امور استعداد درخشان و نخبگان وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری المپیادهای علمی در وزارت بهداشت درباره مسئله محور شدن المپیاد ادامه داد: اتفاقی که در برگزاری المپیاد صورت گرفته، این است که تغییر رویه المپیاد از یک آزمون به شکل کنکور به فرآیندی فعالیت محور و مسئله محور و محصول محور باشد، که این موضوع با نگاه به موضوعات سلامت کشور انجام شده است.
باقری تصریح کرد: یکی از اتفاقات خیلی خوبی که در المپیاد سال گذشته برای اولین بار افتاد، این بود که با همکاری دانشگاه هوشمند در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی برگزاری دورههای پودمانی در راستای عدالت آموزشی برگزار شد.
وی درباره موضوع جدیدی که در المپیاد علمی دنبال میشود، گفت: اتفاقی که افتاده این است که به صورت عینی شبیه سازهای آموزشی را دنبال میکنیم که تا اواخر تابستان سال بعد از این موضوع رونمایی خواهد شد. در واقع یک دانشجوی دندانپزشکی اگر بخواهد کار خود را به صورت اولیه روی یک انسان انجام دهد، ممکن است با خطا همراه باشد، اما اگر در ابتدا بر روی شبیه ساز فعالیت کند، ممکن است از این خطاها کمتر ایجاد شود ما در این دوره حوزه شبیه سازها را در نظر گرفتهایم و از میان طرحهایی که در المپیاد مطرح شده، ۸ طرح تایید شده است که بعد از بررسیها یک طرح انتخاب میشود و با در نظر گرفتنعدم تضاد منافع و… میتواند مورد حمایت قرار گیرد و این موضوع را پیش میبریم تا بتوانیم به یک محصول برسیم.