خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

توضیح درباره سفر تیم شهرداری تهران به چین/ هیچ تضمینی برای خراب نشدن قطارهای مترو وجود ندارد

توضیح درباره سفر تیم شهرداری تهران به چین/ هیچ تضمینی برای خراب  نشدن قطارهای مترو وجود ندارد
کد خبر : ۱۴۴۱۲۷۴

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران ضمن ارائه توضیحاتی درباره سفر اخیر تیم مدیریت شهری پایتخت به کشور چین، گفت: همه تلاش ما بر این است که با انجام به‌موقع تعمیرات دوره‌ای و بازسازی اساسی واگن‌ها، خرابی‌ها را به صفر برسانیم، اگرچه هیچ تضمینی برای خراب نشدن قطارهای مترو با انجام این کارها وجود ندارد، چراکه ذاتا احتمال خرابی در ناوگان مترو همچون سایر وسایل مکانیکی و الکتریکی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در هفته‌های اخیر خرابی مکرر بعضی قطارهای متروی پایتخت نه‌ تنها باعث گلایه‌مندی شدید شهروندان شده است، بلکه صدای اعتراض برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران را نیز بلند کرده و انتقاد آن‌ها از وضعیت اورهال یا همان تعمیرات اساسی ناوگان مترو را به همراه داشته است؛ به نحوی که بعضی اعضای پارلمان شهری پایتخت معتقدند با وجود اعتبارات مناسبی که در مصوبه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران برای اورهال واگن‌های مترو پیش‌بینی شده، در حالی که سال رو به پایان است، مدیریت شهری همچنان عقب‌ماندگی زیادی در زمینه تعمیرات اساسی ناوگان قطار شهری پایتخت دارد و اگر این عقب‌ماندگی نبود، شاید آمار خرابی‌های متروی تهران نیز کاهش می‌یافت. 

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه یکم بهمن در همین راستا در جلسه علنی پارلمان شهری به موضوع خراب شدن یکی از قطارهای DC در خط یک مترو در روز شنبه ۳۰ دی اشاره کرد و ضمن وابسته دانستن این موضوع به عقب‌ماندگی شهرداری در اورهال ناوگان متروی پایتخت، تاکید کرد که «از ۲۱۴۰ میلیارد تومان بودجه شرکت بهره‌برداری مترو برای بازسازی ناوگان، تا کنون ۹ میلیارد تومان یعنی کمتر از ۵ درصد به هزینه نشسته و این درحالی است که ما در ماه یازدهم سال هستیم و نمی‌دانم چه معجزه‌ای باید رخ دهد تا ۹۵ درصد باقیمانده در ماه آخر محقق شود؟» 

او همچنین در آن جلسه، از طولانی شدن سفر اخیر مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه به کشور چین انتقاد کرد و گفت که «بارها موضوعات مربوط به خرابی قطارهای مترو را تذکر داده و راهکارها را در میان گذاشته‌ایم، اما هنوز درباره مکانیزم خرید قطعات خارجی به نتیجه نرسیده‌اند. یک‌بار می‌گویند بانک شهر، یک‌بار می‌گویند شرکت سرمایه‌گذاری، یک‌بار می‌گویند شرکت واگن‌سازی و نتیجه آن، نخریدن قطعات و خرابی قطارها به دلیل فرسودگی است؛ جا دارد گلایه کنم، زیرا مدیرعامل مترو که باید بالای سر کار باشد، ۱۰ روز است که برای خرید اتوبوس و تاکسی در سفر چین به سر می‌برد. جای سوال است که آیا کمیته سفرهای خارجی اجازه داده مدیرعامل یک شرکت دیگر برای خرید کالایی که ارتباطی با کارش ندارد ۱۰ روز در سفر باشد؟» 

انتقادات متقابل شورا و شهرداری از یکدیگر درباره وضعیت اورهال قطارهای مترو 

این صحبت‌های رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر البته با واکنش مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران همراه شد و مسعود درستی در همان روز یکم بهمن، پاسخ تشکری هاشمی را که حدود ۱۰ سال در دوران تصدی‌گری محمدباقر قالیباف بر شهرداری تهران، در کسوت معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری فعالیت می‌کرد، به این صورت داد که «در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ یعنی در دوره مدیریتی جناب آقای دکتر قالیباف، ۲۴ رام قطار شهری تهران اورهال شد. از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ یعنی دوره مدیریتی جناب آقای دکتر حناچی نیز تنها ۲۲ رام قطار اورهال شد و این در حالی است که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان امسال ۵۲ رام قطار اورهال خواهد شد. یک مثال از اهمیت ندادن به اورهال قطارها در مدیریت‌های شهری گذشته، مربوط به قطار  DC 118است که در تاریخ ۱۶ آذر ۹۳ به اورهال رفت و در ۶ مهر ۹۸ به چرخه خدمات‌رسانی بازگشت؛ یعنی ۵ سال زمان می‌برد تا تعمیرات این قطار انجام شود!» 

البته انتقادات مدیرعامل فعلی شرکت بهره‌برداری مترو به نحوه عملکرد دوره‌های گذشته مدیریت شهری پایتخت در زمینه بازسازی اساسی قطارهای مترو، با واکنش مجدد شورای شهر تهران مواجه شد و معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورا روز سوم بهمن در همین زمینه با صدور بیانیه‌ای با عنوان «به جای پرداختن به گذشته‌های دور، به آینده پرداخته شود»، اعلام کرد که «در روزهای گذشته ایجاد اختلال در برخی خطوط مترو باعث نارضایتی شهروندان شده است و رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در راستای رسالت نظارتی خود، از مدیران مرتبط برای پاسخگویی و بهبود وضعیت حمل‌ونقل مترو در صحن علنی شورا انتقاد کرد. متاسفانه مدیرعامل محترم شرکت بهره‌برداری متروی تهران به‌جای پاسخگویی و ارائه راهکار برای ساماندهی و بهبود سطح خدمات مترو، اظهارات غیرمسئولانه‌ای را ابراز داشته‌اند. شایسته است مدیران مترو به جای اظهارات فرافکنانه، به صورت مستدل و مستند توضیح دهند که چرا با وجود تحقق کامل بودجه مترو، این شرکت نتوانسته است نسبت به اورهال واگن‌ها و بهبود سطح خدمات به شهروندان اقدام کند؟» 

احتمال خراب شدن قطارها حتی در صورت پایان فرآیند بازسازی ناوگان مترو 

در همین راستا از «مسعود درستی»، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه پرسیدیم که چرا در هفته‌های اخیر شاهد افزایش خرابی قطارهای مترو هستیم و پس از انجام امور مربوط به نوسازی، بهسازی و تعمیرات اساسی ناوگان متروی پایتخت، چه زمانی می‌توان به شهروندان وعده داد که دیگر شاهد خرابی مکرر قطارهای متروی تهران نخواهیم بود؟ او همچنین توضیحاتی را درباره علت سفر اخیر خود و بعضی دیگر از مدیران و کارشناسان شرکت بهره‌برداری مترو، شرکت راه‌آهن شهری، شرکت واحد اتوبوسرانی، سازمان تاکسیرانی، سازمان پایانه‌ها، معاونت مالی شهرداری تهران و بانک شهر به چین ارائه کرد و به تشریح نحوه انجام مسئولیت محوله توسط شهردار تهران به خود برای هماهنگی امور تیم مدیریت شهری پایتخت در این سفر، پرداخت. 

مسعود درستی در همین زمینه به خبرنگار ایلنا گفت: همه تلاش ما بر این است که  با انجام به‌موقع تعمیرات دوره‌ای و بازسازی اساسی واگن‌ها، خرابی‌ها را به صفر برسانیم، اگرچه هیچ تضمینی برای خراب  نشدن قطارهای مترو با انجام این کارها وجود ندارد، چراکه ذاتا احتمال خرابی در ناوگان مترو همچون سایر وسایل مکانیکی و الکتریکی وجود دارد؛ یعنی همان‌طور که هیچ‌وقت نمی‌توان تضمین داد که امکان ندارد خودرو، تلویزیون، یخچال و ماشین لباسشویی مورد استفاده مردم حتی اگر از بهترین برندهای جهانی باشد، دیگر خراب نشود، درباره ناوگان مترو نیز نمی‌توان وعده داد که از تاریخ مشخصی به بعد، دیگر شاهد خراب شدن قطارها نخواهیم بود و حتی اگر نوسازی ناوگان متروی تهران نیز به حداکثر ظرفیت ممکن برسد، بازهم احتمال خراب شدن یک قطار یا واگن در طول تردد وجود دارد. 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران ادامه داد: موضوع خرابی قطار در خط یک مترو در روز شنبه ۳۰ دی، برخلاف اظهارات رئیس محترم کمیسیون حمل‌ونقل شورا ربطی به اورهال نشدن قطارهای مترو و فرسوده بودن ناوگان نداشت، بلکه به ضعف قطارهای DC در نوع طراحی‌شان مرتبط است؛ یعنی همان‌طور که مثلا سیستم خنک‌کننده یا گیربکس برخی خودروهای داخلی ضعیف است، قطارهای DC از ابتدا با ضعف‌هایی مواجه بوده‌اند و این ضعف‌ها از همان ابتدای ورود این قطارها به ناوگان متروی تهران وجود داشته است و ربطی به اورهال شدن یا نشدن آن‌ها ندارد. 

وی افزود: با وجود ضعف‌هایی که از ابتدا در طراحی قطارهای DC وجود داشته است، شرکت بهره‌برداری مترو در سال‌های اخیر تلاش کرده که با انجام تعمیرات و نصب قطعات مناسب، این ضعف‌ها را به حداقل برساند، ولی این مشکلات هیچ وقت به صفر نرسیده است و نخواهد رسید. اتفاقی مشابه آنچه روز ۳۰ دی در خط یک مترو رخ داد نیز ۱۴ ماه قبل در خط ۲ رخ داده بود که آن مساله هم ربطی به تاخیر در اورهال قطارها یا فرسودگی ناوگان یا وجود مشکل در تامین قطعات نداشت. 

امیدواریم تا اوایل ۱۴۰۴، اورهال قطارهای متروی پایتخت به‌روزرسانی شود 

درستی با تاکید بر این که نیروهای شرکت بهره‌برداری مترو به صورت شبانه‌روزی برای تعمیر و بهسازی ناوگان قطارهای شهری تهران تلاش می‌کنند، اظهار داشت: صرف نظر از تمام مسائل سیاسی و جناحی، حقیقت مسلمی که درباره ناوگان متروی پایتخت باید به آن توجه داشت، این است که از گذشته عقب‌ماندگی‌های زیادی در زمینه بازسازی اساسی قطارهای مترو وجود داشته که باعث شده است اکنون ناچار باشیم چند برابر ظرفیت نُرمال برای اورهال قطارها اقدام کنیم و قطعا اگر این عقب‌ماندگی‌ها نبود، با سرعتی که امروز در بازسازی اساسی واگن‌ها به آن رسیده‌ایم، قطعا تا حد زیادی توانسته بودیم وضعیت اورهال ناوگان متروی تهران را به شرایط مطلوب نزدیک کنیم. 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، امیدواریم تا پایان ۱۴۰۳ یا نهایتا تا اوایل ۱۴۰۴، وضعیت اورهال قطارهای متروی پایتخت به‌روزرسانی شود. البته باید توجه داشت که ظرفیت موجود در کشور برای بازسازی اساسی ناوگان مترو محدود است و حتی اگر بودجه نامحدودی در این زمینه در اختیار داشتیم نیز بازهم نمی‌توانستیم به صورت هم‌زمان تعداد زیادی قطار را اورهال کنیم، زیرا با توجه به ظرفیت‌های موجود و البته کمبود ناوگان مترو، باید به شکل محدود قطارها را برای بازسازی اساسی از خط خارج کنیم؛ یعنی باید با رعایت حد تعادل، شرایط را برای اورهال ناوگان مترو فراهم کنیم. 

امیدواری به ورود اولین واگن‌های چینی به ناوگان متروی تهران تا بهمن ۱۴۰۳

درستی همچنین با ابراز امیدواری از ورود اولین واگن‌های خریداری‌شده از چین به ناوگان متروی تهران تا حدود یک سال آینده گفت: سعی می‌کنیم تا پایان دوره فعلی مدیریت شهری تهران، وضعیت نوسازی و بهسازی ناوگان متروی پایتخت را به شرایطی برسانیم که مردم تفاوت ملموسی را نسبت به شروع دوره کنونی شهرداری احساس کرده باشند؛ یعنی هم روند بازسازی اساسی قطارها را به‌روزرسانی می‌کنیم و هم فرآیند ورود واگن‌های جدید به خط را آغاز خواهیم کرد. براساس آخرین مذاکرات انجام‌شده با طرف‌های چینی، امیدواریم اولین رام قطار از قرارداد اخیر منعقدشده برای خرید واگن‌های مترو از این کشور، در بهمن‌ماه ۱۴۰۳ وارد ناوگان متروی تهران شود و نسبت به محقق شدن این وعده خوشبین هستیم. 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران درباره سفر اخیر خود و جمعی از کارشناسان و مدیران بخش‌های مختلف حوزه حمل‌ونقل شهرداری تهران به چین نیز توضیح داد: برخلاف آنچه که گفته شده است، سفر ما به کشور چین مجموعا ۸ روز طول کشید و تیمی شهرداری تهران، با هدف پیگیری تفاهم‌های اخیر با طرف‌های چینی در حوزه خرید واگن‌های مترو، اتوبوس‌های برقی، تاکسی‌های برقی، موتورسیکلت‌های برقی و ... به این کشور اعزام شد. در این تیم، کارشناسان و مدیرانی از شرکت بهره‌برداری مترو، شرکت راه‌آهن شهری، شرکت واحد اتوبوسرانی، سازمان تاکسیرانی، سازمان پایانه‌ها، معاونت مالی شهرداری تهران و بانک شهر حضور داشتند. هرکدام از اعضای این تیم نیز ماموریت کاری خودشان را دنبال می‌کردند و هر گروه به صورت جداگانه مذاکرات خود با طرف‌های چینی را انجام می‌دادند. 

وی در پایان تصریح کرد: اینجانب هیچ دخالتی در تصمیمات و مذاکرات تیم‌های اتوبوسرانی، تاکسیرانی، سازمان پایانه‌ها، معاونت مالی و بانک شهر نداشتم، یعنی من به عنوان نماینده بخش مترو، صرفا در امور مربوط به خرید قطارهای مترو و قطعات مربوطه مذاکره و پیگیری کرده‌ام و هیچ نقشی در مسائل مربوط به خرید اتوبوس، تاکسی، موتورسیکلت‌های برقی و ... نداشتم، ولی متاسفانه دوستان شورا طوری در رسانه‌ها مطرح کردند که گویا بنده برای انجام کار غیرتخصصی به چین سفر کرده‌ام که به هیچ وجه این‌طور نبود. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز