خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

روسیه از تجربه ایران در شرایط تحریم‌ استفاده می‌کند/ بعد از تحریم غرب، به سمت ایران آمدیم/ تحریم‌ها نتوانسته از ادامه فعالیت‌های ما جلوگیری کند

روسیه از تجربه ایران در شرایط تحریم‌ استفاده می‌کند/ بعد از تحریم غرب، به سمت ایران آمدیم/ تحریم‌ها نتوانسته از ادامه فعالیت‌های ما جلوگیری کند
کد خبر : ۱۴۳۲۸۴۳

رئیس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه گفت: تحریم‌ها برای ما در هیچ زمینه‌ای چندان موثر واقع نشده است و نتوانسته از توانمند شدن دوچندان ایران و روسیه و ادامه فعالیت‌های ما جلوگیری کند.

«علی اکبر علی اکبراف» رئیس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد همکاری علمی ایران و روسیه و نقشی که در کاهش تاثیرات تحریم‌های غرب از جمله تحریم علمی ایفا می‌کند، بیان کرد: از آنجایی که اوراسیا به عنوان بزرگترین قاره جهان ارزیابی می‌شود و تحریم‌هایی که علیه ایران و روسیه بوده وجوه مشترکی دارند، ما می‌توانیم با یکدیگر به اشتراک تجارب بپردازیم. ایران نشان داده است که با وجود حدود ۴۰ سال تحریم‌های گوناگون، توانسته راه خود را پیش ببرد. 

رئیس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه تصریح کرد: ما از تجربه ایران استفاده می‌کنیم، البته کشور روسیه نیز در وضعیتی قرار دارد که غربی‌ها نمی‌توانند با تحریم‌های خود روند پیشرفت‌ها و فعالیت‌های علمی و غیرعلمی آن را متوقف کنند. 

علی اکبراف در ادامه بیان کرد: آمارهایی که ما در مباحث مختلف علوم از جمله اقتصاد و… داشته‌ایم، همگی نشان می‌دهد این تحریم‌ها برای ما در هیچ زمینه‌ای چندان موثر واقع نشده است و نتوانسته از توانمند شدن دوچندان ایران و روسیه و ادامه فعالیت‌های ما جلوگیری کند. کشورهای ایران، روسیه و چین بخش عظیمی از پهنه جهانی را در برگرفته‌اند، پس در این بحث می‌توان چین را هم به مجموعه اضافه کرد. 

رئیس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه عنوان کرد: کسانی که ایران و روسیه را تحریم می‌کنند، بخش کوچکتری از جهان هستند، در نتیجه ما می‌توانیم از همین موفقیت‌های پیش آمده و از تجارب یکدیگر استفاده کنیم و راه خودمان را بدون توجه به غرب و تحریم‌هایش ادامه دهیم. 

علی اکبراف گفت: اگر بخواهیم از منظر مثبتی به تحریم‌ها نگاه کنیم و به ارزیابی تاثیرات آن‌ها بپردازیم، باید بگویم ما محصولات و فناوری‌های آماده را از اروپا وارد می‌کردیم، اما هم اکنون ما مجبور شدیم تمام مراحل را خودمان طی کنیم و روندهای تولید و توسعه را در روسیه انجام دهیم که گامی بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و ایران نیز مسیری مشابه به همین روندی که توضیح دادم در پیش گرفته است که موجب رشد آن‌ها خواهد شد. 

بعد از تحریم غرب، به سمت ایران آمدیم

رئیس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه در مورد توسعه همکاری علمی ایران و روسیه در تقابل با برخی اندیشه‌های غربی نیز اظهار کرد: از طرفی با توجه به اینکه غرب ما را محدود کرد و دیگر راهی برای ارتباط با آن‌ها مثل گذشته نداشتیم و به سمت ایران آمدیم و همین ارتباط جدید روسیه با ایران، ما را با بسترهای تازه‌ای آشنا کرد و در ایران با افراد متفاوتی ارتباط ایجاد کردیم که زمینه‌های همکاری‌های خوبی را برای دو طرف به وجود آورده است.

او به اهمیت نزدیک شدن اندیشه‌ها بین دو کشور تاکید کرد و گفت: وقتی اختلاف آرایی که وجود دارد را به رسمیت بشناسیم، مانند مسلمانانی که با هر تفاوتی به هر حال مسلمان محسوب می‌شوند و اندیشه واحدی را دنبال می‌کنند، ما هم می‌توانیم به وحدت اندیشه برسیم و از دوگانگی فکری بین دو کشور فاصله بگیریم و این نزدیکی، توسعه دو جانبه به همراه خواهد داشت. 

علی اکبراف خاطرنشان کرد: این نزدیکی اندیشه‌ها و وحدت، ابعاد بسیار گسترده‌ای خواهد داشت و فراتر از علم می‌تواند موجب توسعه تجارت، گردشگری و اندیشه ورزی بین دو کشور ایران و روسیه شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز