خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله:

افول غرب در حوزه‌های علمی و تحقیقاتی شروع شده است

 افول غرب در حوزه‌های علمی و تحقیقاتی شروع شده است
کد خبر : ۱۴۲۷۰۲۰

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله گفت: شواهد زیادی وجود دارد که افول غرب در مراکز علمی و تحقیقاتی شروع شده است. روزی غرب به دانشگاههایش می بالید، اما امروز رئیس دانشگاه را در آمریکا در کنگره محاکمه و اخراج می‌کنند، چراکه درباره غزه صحبت کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن ابوالقاسمی، رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله در سیزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی باقرالعلوم که صبح امروز با حضور سردار حسین سلامی برگزار شد، گفت: محققان زیادی در دانشگاه هستند که نیازهای مختلف بخش های نظامی را رفع می کنند که ارائه نمی شود و حتی قابل چاپ نیست و این از مظلومیت محققان نظامی است.

او افزود: شواهد زیادی وجود دارد که افول غرب در مراکز علمی و تحقیقاتی شروع شده است روزی غرب به دانشگاههایش می بالید اما امروز رئیس دانشگاه را در آمریکا در کنگره محاکمه و اخراج می کنند چراکه درباره غزه صحبت کرده اند. حتی نوعی دیکتاتوری در مراکز علمی غرب وجود دارد مقاله هایی که در مجلات علمی غرب به چاپ می رسد نشان می دهد که مجلات آنها نیز آلوده شده است.

وی ادامه داد: نگهداری نسل جوان در کشور ما با تقویت روحیه آن‌ها در پژوهش و افزایش امکانات و زیرساخت‌ها میسر می‌شود. اگر خوابگاه‌های دانشجویی و متاهلی افزایش یابد، دانشجویان می‌توانند در شرایط بهتری تحصیل کنند. با حمایت فرمانده سپاه و افزایش زیرساخت ظرفیت دانشگاه دو ونیم برابر شد و موضوعات تحقیقاتی ما افرایش پیدا کرد بنابراین باید جوانان را حفظ کنیم.

او افزود: دانشگاه بقیه الله به عنوان یک دانشگاه الگو است و شاید ما از نظر عده و عده ممکن است به دانشگاه‌های بزرگ نرسیم اما می توانیم الگو باشیم می توانیم خیلی کارها را انجام دهیم و از ظرفیت های کشور استفاده کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله تصریح کرد: باید از علوم شناختی استفاده کنیم و یک خبرگزاری تخصصی باید در آینده راه اندازی کنیم و سطح سواد سلامت مردم را افزایش دهیم.

وی با اشاره به آپارتاید علمی گفت این موضوع را باید جدی بگیریم کسانی که مدعی آزادی بیان و علم بودند الان دارند موانع ایجاد می کنند. بیش از ۹ هزار مقاله علمی از دانشگاه بقیه الله منتشر شده است بهترین کار این است که در علوم شناختی به موضوعات روز کشور و دنیا مانند غزه ورود کنیم و مقاله بنویسیم.

در این جشنواره یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها گفت: مسائل مربوط به ماموریت‌گرایی دانشگاهها بسیار مهم است. ما ۷۰ دانشگاه علوم پزشکی داریم و بیش از ۵۰۰ مرکز تحقیقات دولتی که تخصصی کار نمی کنند ما باید به این سمت برویم که تخصصی کار کنیم.

وی ادامه داد: نه تنها مراکز علمی باید ویژه شود بلکه هیات علمی هم باید ویژه شود ما باید ماموریت گرا شویم وقتی به دانشگاه ماموریت می دادیم هزینه هایمان کمتر می شد. اگر پروژه ای به دانشگاهی داده شود که زیرساخت نداشته باشد باید دانشگاه هزینه‌های زیادی برای ایجاد زیرساخت داشته باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی درخصوص ماموریت‌گرایی اقدامات خوبی انجام داده اند و دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله از دانشگاههایی است که رتبه بالایی در ماموریت‌گرایی دارند.

وی ادامه داد: در حوزه توسعه بیمارستانی با توجه به داده های زیادی که در بیمارستان ها وجود دارد می توانیم از این داده ها در سیاست گذاری استفاده کنیم. در سال گذشته در بین بیمارستان های کل کشور بیمارستان بقیة الله در توسعه بالینی با اختلاف زیاد رتبه یک کشور را کسب کرده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز