در نشست هماندیشی با بنیادهای نخبگان استانی مطرح شد:
مشارکت جامعه نخبگانی در ۱۳۷ مسئله کلان کشوری
سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: در دفتر ریاست جمهوری جلسات متعددی را برگزار کردیم تا نخبگان را پای مسائل کشور بیاوریم تا برای کشور کار کنند. دولتمردان حاضر در جلسه پروژههای ویژهای را معرفی کردند که میتوان به نخبگان ارائه کرد.
به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان؛ سیوهفتمین نشست روسای بنیادهای نخبگان استانی با حضور سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام، رسول محمدقلی معاون آیندهسازان، یاسین کیخا معاون سرآمدان، فرشاد سلیمانی معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان، حجتالاسلام سعید کرمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بنیاد ملی نخبگان و روسای بنیادهای نخبگان استانی در حال برگزاری است.
سیدسلمان سیدافقهی در این مراسم با اشاره به اهمیت نقش نخبگان در حل مسائل کشور گفت: نمیتوان بر نقش بیبدیل نخبگان چشم پوشید چرا که اگر بخواهند میتوانند عدهای را همراه خود کنند و جریانسازی داشته باشند.
وی گفت: اگر میخواهیم کشورمان رشد کند، شاخصهایمان رشد داشته باشند و مشکلات حل شوند، ابتدا باید مشکل نخبگان را حل کنیم که ریشه حل مشکلات کشور است، مقام معظم رهبری نیز به این امر بسیار تاکید دارند و به آن اهمیت میدهند.
افقهی ادامه داد: انقلاب فرهنگی هنوز پس از گذشت ۴۵ سال آنطور که شایسته و بایسته بوده اتفاق نیفتاده و با وجود این که در حوزههای بینالملل، مقاومت، نظامی و… توفیقات بیشماری را کسب کردهایم، اما هنوز در مباحث فرهنگی با اشکالاتی مواجهایم.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اهمیت تمرکز بر تربیت طیف نخبگان انقلابی مومن و جهادگر، تحقق کامل این امر را موضوعی خطیر توصیف کرد که بر عهده تمامی نهادها و دستگاههای کشور است.
سید افقهی گفت: بنیاد راهبردهای ملی و کلان دارد و سندی در اختیار دارد که اگر مطالعه کنید میبینید که در فصل چهار آن درباره اقدامات و چارچوبهای نهادی صحبت میکند، سند، بنیاد ملی نخبگان را نهادی تنظیمگر، نظارتکننده، ارزیابی کننده و پیگیری کننده معرفی میکند.
سیدافقهی افزود: تا به حال تنها بخش محدودی از فعالیتهایی که در بنیاد اجرایی میشد ناظر بر تنظیمگری بود و بخش زیادی از آن به تصدیگری و ارائه تسهیلات معطوف شده بود که همین امر موجب شد بنیاد تبدیل به نهادی صنفی شود که رسیدگی به امور صنف نخبگان را در دست داشت و این در حالی است که مسائل اصلی نخبگان در بنیاد نیست بلکه در وزارتخانهها، دستگاهها، شرکتهای خصوصی، دولتی، دانش بنیان و بازار کار است.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: این که ما از کار سخت فرار کنیم و به سمت کار آسان برویم مشکل را حل نمیکند. ما باید به ریل تنظیمگری برگردیم، بنیاد وظیفه دارد طبق سند راهبردی کشور در امور نخبگان بر تقسیم کار ملی در حوزه نخبگان نظارت کند، در همین راستا دستگاهها باید برش نخبگانی خود را تنظیم و ارائه دهند و بنیاد پس از بررسی و تصحیح و تجمیع ابلاغ کرده و برحسن اجرای آن نظارت کند. یکسری امکانات هم برای طیف خاصی در نظر گرفته میشود شاید لازم باشد که روی آن کار کنیم تا مشخص شود چه میزان میتوانیم از این امکانات را فراهم کنیم تا در اختیار نخبگان قرار گیرد.
افقهی ادامه داد: به گفته مقام معظم رهبری نخبه به دو چیز نیاز دارد اول اشتغال و دوم امکان تحقیقات مداوم. در ادامه نیز میگویند خیلی اوقات نیز پرداخت مستقیم پول به نخبه خوب نیست و ضرر دارد. ایشان امسال و سال گذشته نیز همین تذکر را دادند. ما باید با دستگاههای مختلف وارد مذاکره شویم تا نخبگان را به کار بگیرند و امکان اشتغال از طریق استخدام شرکتی یا قراردادی فراهم شود.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: آیین نامه بنیاد باید اصلاح شود چرا که نخبه واقعی در یک فرآیند تربیت میشود و از دل مسیر تعریف شده بیرون میآید. نخبه فقط نباید درس خواندن را بلد باشد بلکه باید کنش اجتماعی و فهم سیاسی نیز داشته باشد. باید از رویدادهای اطراف خود باخبر باشد و اینها نیازمند توانمندسازی است.
سیدافقهی همچنین تاکید کرد: در بنیادهای نخبگان استانی وظیفه داریم فرایندی را شکل دهیم تا مسیر نخبگی نهادینه شود، مسیری که از آموزش ابتدایی آغاز میشود. این فرآیند چند وجه علمی، علمی-تخصصی و اجتماعی دارد. متاسفانه با توجه به نظام آموزشی موجود دانش آموزان ما آنطور که باید تربیت نمیشوند. بنابراین برای این حل این موضوع باید وارد عمل شویم و در جایگاه تنظیمگری کار را با حمایت از نهادهای اجرایی پیش ببریم.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت بهرهمندی از مدل کانونهای مردمی در شناسایی استعدادهای برتر در لایه دانش آموزی، توزیع متناسب جغرافیایی و برنامه ریزی گسترده در این حوزه را مهم دانست و افزود: هم اکنون ۵۰۰ مجموعه نخبهپرور در ۱۵ استان کشور شناسایی شده و براساس تخمینها تا پایان سال این تعداد به ۱۰۰۰ مجموعه افزایش خواهد یافت که برنامه ریزی عملیاتی مدون و دستورالعملهای لازم برای هدایت و حمایت از این مجموعهها در اختیار بنیادهای نخبگان استانی قرار خواهد گرفت که آموزش نخبه پروی، نظارت بر عملکرد و حمایت و دریافت منظم گزارش عملکرد از این کانونها از مهمترین وظایف ما در این حوزه خواهد بود.
افقهی ادامه داد: در لایه دانشجویی نیز محور اساتید و حمایت بنیاد از اساتید با شاخصهای راهبری و شاگردپروری خواهد بود که شامل ویژگیهای علمی اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی است.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به روابط میان استاد و دانشجو در دانشگاهها بیان کرد: وقتی نخبه توسط استاد جذب میشود، اخلاق، رفتار، کنش و دلسوزی و محبتی که از سوی استاد شکل میگیرد، در او موثر است. از قدیم گفتهاند که زمزمه محبت کار معلم است. اساتید در حوزه علمیه قدیم الگوی تام و کمال شاگردانشان بوده اند؛ به این معنا که از استادانشان به بزرگی یاد میکردند. لازم است که بنیادهای نخبگانی استانی تاریخ کشور در ۱۰۰ سال اخیر و جریان نخبگی این ۱۰۰ را بررسی کرده و به چگونگی آن برسند؛ اینکه به چه مسیری رفته است و نوسانات آن در این مدت چه بوده است. به طور مثال میرزاملکم خان، تقی زاده و… شخصیتهای نخبه و موثری بودند که نخبگی آنها جهت دار بوده و جریانهایی را در کشور به وجود آوردند.
افقهی گفت: باید به ریشهها برگردیم تا آن را اصلاح کنیم چراکه آن ریشهها فرهنگ حاکم بر نظام آموزشی کشور است؛ بنابراین وقتی از مسیر نخبگی صحبت میکنیم؛ منظور ما همین است. ما صرفا به دنبال اجرای طرح نیستیم، بلکه هدف ما آسیبشناسی است؛ اینکه گره سالهایی که در دانشگاهها سپری میکنیم را پیدا کنیم.