خبرگزاری کار ایران

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان:

میانگین معدل المپیادی‌های دانشگاه شریف ۱/۵ تا ۲ نمره بالاتر از دیگران است

میانگین معدل المپیادی‌های دانشگاه شریف ۱/۵ تا ۲ نمره بالاتر از دیگران است
کد خبر : ۱۴۲۵۸۸۸

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان گفت: میانگین معدل دارندگان مدال طلای المپیاد در دانشگاه شریف یک و نیم تا دو نمره بالاتر از دیگران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان با موضوع فعالیت‌ها و برنامه‌های باشگاه و درخشش دانش‌آموزان ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی، صبح امروز ۱۸ آذرماه برگزار شد.

"سیدرضا حسینی" رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان در ابتدای این نشست اظهار کرد: بهمن ماه هرسال مرحله اول المپیادهای مختلف برگزار می شود. سال قبل ۱۱۰ هزار نفر در مرحله اول المپیادهای ۱۴‌گانه ما شرکت کردند و پذیرفته شدگان در مرحله اول ۱۲ هزار نفر بودند که به مرحله دوم رفتند.

حسینی ادامه داد: پذیرفته شدگان مرحله دوم در ۱۴ رشته در مجموع ۶۵۰ نفر می شوند. این پذیرفته‌شدگان پس از دوره تابستان که شبانه روزی و اردویی است، آزمون اعلام مدال را می دهند که در ۱۴ رشته است و بیش از یک آزمون در هر رشته است و ممکن است یک رشته تا ده آزمون هم داشته باشد.

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان افزود: هرسال ۸ تا ۱۲ نفر مدال طلای المپیاد هر رشته را کسب می کنند. در خصوص ۷ رشته المپیادی ما که مصوب شورای انقلاب فرهنگی هستند، دارندگان مدال طلا از کنکور معاف هستند و در هر کدام از دانشگاه‌های کشور که بخواهند می توانند ثبت نام کنند. اما ۷ رشته نوپا که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیستند، هنوز معافیت کنکوری ندارند و مدال آورانش نیز عضو بنیاد ملی نخبگان نیستند. هرسال در ۷ رشته مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بین ۶۵ تا ۷۰ نفر به باشگاه دانش پژوهان جوان معرفی می شوند.

حسینی گفت: دو رشته جغرافیا و علوم زمین به رشته های قدیمی تر المپیاد اضافه شده است، اما مدال آوران این دو رشته هم هنوز سهمیه کنکور ندارند. از آن ۶۵ تا ۷۰ نفر، حدود ۲۸ نفر اعضای تیم های المپیاد جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می دهند و برای مسابقات جهانی اعزام به خارج از کشور می شوند. این افراد ویترین نظام و کشور هستند و اثرات مهمی بر سایر نخبگان دارند.

حسینی اضافه کرد: در دانشگاه صنعتی شریف میانگین معدل دارندگان مدال طلا المپیاد یک و نیم تا ۲ نمره از سایر دانشجویان بالاتر است البته بستگی به دانشکده هم دارد. اگر یک درصد برتر جامعه دانش آموزی را نخبه بدانیم یک درصدی که مدال طلای المپیاد را کسب می کنند، یک درصدِ آن یک درصد نخبگان برتر هستند. این افراد واقعا اهمیت زیادی دارند و باید برای تک تک آنها اهمیت قائل شویم.

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان اظهار کرد: این افراد از خیلی دروس دانشگاهی معاف هستند مثلا در دانشگاه شریف دروس فیزیک یک و دو را لازم نیست بگذرانند. یک تهدیدی که در خصوص نخبگان وجود دارد به دلیل اهمیت آنهاست؛ گاهی در مورد فرار مغزها بعد از دوره کارشناسی صحبت می کنیم، اما این دانش آموزان آنقدر مهم هستند که سایر کشورها سعی در جذب آنها به هر طریق ممکن دارند.

حسینی بیان کرد: در بررسی ها می دانیم که ۱۰ نفر برتر رشته های مهندسی های برق و کامپیوتر و... در دانشگاه شریف از المپیادهای ما هستند. ما باید از این ظرفیت در راستای نیازهای کشور استفاده کنیم. باشگاه وظیفه شناسایی حمایت و هدایت استعدادهای برتر را دارد.

حسینی در ادامه بیان کرد: ما ۱۳۰ هزار نفر دانش آموز در مدارس سمپاد داریم، چند ده هزار نفر عضو بنیاد ملی نخبگان هستند، اما ما در باشگاه با تک تک بچه ها زندگی می کنیم.

حسینی گفت: ارتقای جایگاه ایران در المپیاد های جهانی یکی از دغدغه‌های ماست.

او با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی گفت: ما تلاش می‌کنیم تمرکز در یک دو نقطه کشور نباشد و استعدادهای زیادی در کشورهای مختلف داریم مثلا مدال طلای المپیاد رشته شیمی را امسال دانش آموز مدرسه دولتی از بانه به دست آورد.

حسینی ضمن تاکید بر اینکه باشگاه دانش پژوهان جوان با واحدهای صنعتی مختلف تفاهم نامه نوشته است؛ گفت: ما هم اکنون با سازمان انرژی اتمی، دانشکده حکمرانی و... قرارداد بسته ایم. رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان افزود: سال قبل تعاملات بین المللی برای دوره آموزشی موشک با چین داشتیم. آنها از ما دعوت کردند و همه هزینه ها را دادند تا در هفته آموزشی مشارکت داشته باشیم. این اردو چند جنبه مختلف داشت؛ گسترش تعاملات بین دو کشور خیلی مهم بود. همچنین ما و چین، هرکدام در بحث هایی از المپیاد قوی هستیم مثلا در المپیاد ریاضی ما در مبحثی مثل هندسه، صاحب نظریه است، اما در مبحث جبر، کشور چین قدر است و تعاملات به رشد جوانب مختلف کمک می کند. ما مهمان کشور روسیه هم بودیم. المپیادی های ما در روسیه در شاخه نجوم شش مدال طلا به دست آوردند.

حسینی با بیان اینکه سلسله نشست‌هایی بین المپیادهای با مسئولان عالی نظام برگزار می شود گفت: این جلسات با دانش آموزان نخبه اثرات مثبت بزرگی در ذهن آنها دارد. در دو سال اخیر ما رشد چشمگیری در سطح بین‌المللی داشتیم؛ سال قبل در رشته اخترفیزیک رتبه اول و در رشته زیست شناسی رتبه دوم و از ۹۷ تا ۱۴۰۰ توانستیم ۲۶ مدال طلای دانش آموزی کسب کنیم و از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ نیز توانستیم ۳۰ مدال طلا به دست آوریم.

حسینی عنوان کرد: از فردا ۱۹ آذرماه ثبت نام المپیاد دانش آموزی آغاز می شود و تا یک هفته فرصت ثبت نام داریم. سال بعد المپیاد جهانی فیزیک در ایران برگزار می شود و نخبگان بیش از ۸۰ کشور دنیا مهمان ایران می شوند و در آزمونی که سوالاتش را ما طرح کرده ایم شرکت می‌کنند. این رویداد حتما اثرگذاری زیاد بر نخبگان دنیا دارد.

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان در ادامه اظهار کرد: ساختمان دانش پژوهان جوان با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد. وزارت آموزش و پرورش با علوم در تعامل هستند تا المپیادهایی که ۵ سال است شکل گرفته و سهمی در کنکور ندارند دارای سهم شوند.

حسینی عنوان کرد: المپیادهای جدید تسهیلات می‌گیرند یعنی عضو بنیاد می شوند، ولی در مورد آزمون های ورود به دانشگاه امتیاز خاصی ندارند. به هر حال گرفتن چنین مصوباتی روند خاصی دارد که باید طی شود.

او در آخر تصربح کرد: از دیگر اقدامات ما طرح ساماندهی المپیادهاست همچنین قرار است المپیادهای کشورهای اسلامی را نیز طراحی کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز