معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران:
پلتفرم واگن ملی را در اختیار سایر کلانشهرها قرار میدهیم
محسن هرمزی از آمادگی شهرداری تهران برای انتقال پلتفرم واگن ملی به شهرداری سایر کلانشهرهای کشور خبر داد.
به گزارش ایلنا، سیوسومین نشست مشترک معاونین حملونقل و ترافیک شهرداریهای کلانشهرها و روسای کمیسیون حملونقل و ترافیک شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور صبح امروز - چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - به میزبانی شهر تهران برگزار شد.
محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در ابتدای این نشست با ارائه گزارشی از اقدامات حوزه حملونقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: دولت تلاش خود را معطوف به برقی کردن سیستم حملونقل شهری و تسری آن به وسائل نقلیه مورد استفاده مردم کرده است. همچنین شهردار تهران در مهرماه سفری به چین داشتند که محور اصلی آن نهایی کردن قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو بود که پس از سالها در این دوره به ثمر رسید و با الحاقات آن در متمم قرارداد میزان واگن وارداتی مورد توافق با چین به ۷۹۱ دستگاه رسید. علاوه بر این تامین اتوبوس برقی، تاکسی برقی و موتور سیکلت برقی نیز در این مسیر اتفاق افتاد.
وی با بیان این که در این سفر قرار شد برای اولین بار منابع لازم برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی به صورت داخلی تامین شود، افزود: قرارداد این موضوعات وارد فاز اجرایی شده است و شرکت چینیای که با آن قرارداد بستیم آمادگی دارد با شهرداری سایر کلانشهرها نیز همکاری لازم برای تأمین نیاز آنها در حوزه حملونقل داشته باشد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در بحث تامین واگن مترو دو محور را دنبال کردیم، نخست واردات مترو که مطابق آن با همراهی وزارت کشور آمادگی تامین تامین ۹۵۰ واگن برای ۶ کلانشهر دیگر کشور را داریم.
هرمزی اضافه کرد: خط تولید واگن ملی نیز موضوع دیگری بود که کار آن از گذشته آغاز شده است و در این مدت بیش از ۱۰ هزار ساعت تست انجام و مجوزهای آن از شرکت لهستانی دریافت شد و در این زمینه و راجع به پلتفرم واگن ملی نیز در خدمت سایر کلانشهرها برای ارائه کمک هستیم.
پوریا محمدیان یزدی، رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران و معاون عمران و حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: تاکسی اینترنتی و خودروهای برقی از موضوعاتی است که امروز مورد بحث قرار میگیرد. باید سعی کنیم در جلسات بعدی از نمایندگان دولت در وزارت کشور در حوزه حملو نقل استفاده شود. همچنین ادغام سازمانها از مسائلی است که بررسی میشود، بحث این بود که اتحادیه تاکسیرانی و اتوبوسرانی به اتحادیه حملونقل مسافر تبدیل و پایانه نیز در این مساله ادغام شود.
وی در خصوص موضوع تامین ناوگان حملونقل عمومی با اعتبارات دولتی نیز گفت: ۱۰ تا ۴۰ درصد تخصیص این ناوگان صورت گرفت و الباقی آن متوقف شده است و مشکلاتی پیش آمده که حل آن جزو مطالبات اکثر کلانشهرها است و باید این موضوعات به وزارت کشور منعکس شود. همچنین عدم تعیین تکلیف آیین نامه خودروهای فرسوده از دیگر مسائلی است که باید از وزارت صمت پیگیری شود.
محمدیان ادامه داد: بحث واردات خودرو صفر و کارکرده نیز مطرح است، هنوز مشخص نشده که آیا واردات میتواند در حوزه حملونقل عمومی اتفاق بیفتد یا خیر؟ تعیین تکلیف این مساله میتواند باعث تزریق ناوگان در یک مقطع زمانی شود و به جبران کمبودها کمک کند.
رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، موضوع بعدی جلسه را پلیس راهور عنوان کرد و یادآور شد: تا پیش از این هزینههای پلیس راهور توسط شهرداریها تامین میشد و در قانون برنامه سال ۹۶، ماده ۱۰۸ قید شده شهرهای با سکونت بیش از یک میلیون نفر جمعیت به تاسی از تهران هزینههای پلیس راهور را پرداخت کنند و پلیس راهور نیز با شهرداریها هماهنگ شود.
وی افزود: بنا بود این الگو در سایر شهرها نیز پیاده شود، اما این که این پول چگونه در اختیار پلیس راهور قرار بگیرد و صرف زیرساخت یا اضافه کار و ... شود، محل بحث بود. اخیرا جلساتی در این زمینه برگزار شد و قرار است به فرمت یکسانی در این موضوع برسیم. البته این حکم برای برنامه ششم توسعه است و اگر در برنامه هفتم توسعه حذف شده باشد، از اساس قضیه منتفی است.
معاون عمران و حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان این که عدم بازدارندگی مبلغ جریمهها موضوع دیگری است که باید بررسی شود، توضیح داد: عمده این جرایم مربوط به سال ۹۰ است و باید تغییراتی در آن صورت گیرد و بدون این کار اقدامات فرهنگی نیز در این زمینه اثربخش نخواهد بود و باید جرایم به روز رسانی شود.
وی همچنین بیان کرد: موضوع ماده ۱۲ و بحث رفع موانع تولید و تسهیلات آن برای نوسازی ناوگان حملونقل در شهرداریها از جمله مواردی است که باید پیگری و از ظرفیت این ماده استفاده شود.
براساس گزارش پایگاه خبری شهر، محمدیان در پایان تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه قرار بود ۲ هزار دستگاه واگن به شهرهایی که بالای یک میلیون نفر جمعیت و حملونقل ریلی شهری دارند، اختصاص داده شود. ۱۰۵۰ واگن برای تهران و ۹۵۰ واگن برای سایر کلانشهرها باشد که البته برای تامین واگن کلانشهرهای دیگر هنوز هیچ برنامهای ندیدیم. امیدواریم از همین الگو که برای تهران انجامشده برای کمک به سایر کلانشهرها نیز استفاده شود.