معاون وزیر بهداشت در گفتوگو با ایلنا:
ترویج مصرف سیگار در میان زنان و نوجوانان توسط برخی شرکتهای تولیدکننده/ افزایش تعداد دانشآموزانی که سیگار و قلیان میکشند
معاون وزیر بهداشت با بیان این که ۱۴ درصد مردم ایران دچار مصرف مستمر دخانیات اعم از سیگار، قلیان و ... هستند، گفت: متاسفانه در سالهای اخیر، برخی شرکتهای تولیدکننده سیگار در کشورمان، بخشی از تبلیغات خود را صرف ترویج مصرف سیگار در میان خانمها و نوجوانان کردهاند.
«حسین فرشیدی» معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت مصرف دخانیات در کشور اظهار داشت: آخرین آمارهای اخذشده نشان میدهد که ۱۴ درصد جمعیت ایران، دچار مصرف مستمر دخانیات اعم از سیگار، قلیان و ... هستند که البته این آمار در میان خانمها تنها ۲ درصد است؛ با این حال، بررسیها نشان میدهد که در سالهای اخیر، میزان مصرف دخانیات در بانوان بیشتر از آقایان رشد پیدا کرده است.
وی افزود: بررسیهای ما همچنین نشان میدهد که متاسفانه سن شروع مصرف دخانیات پایین آمده است و تعداد بیشتری از دانشآموزان کشور نسبت به گذشته دچار مصرف سیگار یا قلیان شدهاند. البته هنوز آمار مصرف دخانیات در افراد زیر ۱۸ سال چندان نگرانکننده نیست، ولی اگر اجرای برنامههای کنترلی را جدی نگیریم، ممکن است در سالهای آتی با وضعیت خطرناکی مواجه شویم.
سرایت ایده ترویج مصرف سیگار در میان خانمها و نوجوانان از کشورهای غربی به ایران
فرشیدی با بیان این که تمام شرکتهای تولیدکننده به روشهای مختلف بهدنبال ایجاد بازارهای بیشتر برای مصرف محصولات خود هستند، گفت: معمولا تولیدکنندگان کالاها، برای افزایش عرضه محصولات خود و کسب درآمد بیشتر، سعی میکنند با استفاده از روشهای تبلیغاتی، مصرفکنندگان بیشتری را به کالاهایشان جلب کنند. درباره شرکتهای تولیدکننده محصولات دخانی نیز همین مساله صدق میکند و وقتی شاهد آن هستیم که میزان مصرف دخانیات در خانمها یا افراد زیر ۱۸ سال در مقایسه با سایر اقشار جامعه کمتر است، بنابراین تولیدکنندگان سیگار تلاش میکنند که با تبلیغات سوء خود، بانوان و نوجوانان بیشتری را به سمت مصرف سیگار سوق دهند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: ایده ترویج مصرف سیگار در میان خانمها و نوجوانان ابتدا توسط تولیدکنندگان محصولات دخانی کشورهای غربی اجرا شد، اما رفتهرفته شاهد گسترش اجرای این ایده در سایر کشورها نیز بودیم و متاسفانه باید اذعان داشت که این ایده به ایران نیز سرایت پیدا کرده است و در سالهای اخیر، برخی شرکتهای تولیدکننده سیگار در کشورمان نیز بخشی از تبلیغات خود را صرف ترویج مصرف سیگار در میان بانوان و افراد نوجوان کردهاند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در استانهای جنوبی ایران نظیر سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر، آمار بانوان مصرفکننده سیگار نسبت به سایر نقاط کشور کمتر است، ولی آمار مصرف قلیان در میان خانمها در این مناطق از متوسط جامعه بالاتر است، این در حالی است که بارها تاکید کردهایم که مصرف قلیان حتی میتواند از سیگار مضرتر باشد، بنابراین به خانمها بخصوص در میان جوامع بومی و محلی توصیه میکنیم که مصرف قلیان را هم مانند مصرف سیگار قبح بدانند.
افزایش مالیات بر مصرف دخانیات و راهاندازی مراکز ترک سیگار
فرشیدی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت سیگار تا حدی روی کاهش مصرف آن تاثیر میگذارد، ولی مهمترین راهکار در این زمینه، آموزش و فرهنگسازی است، عنوان کرد: در سال گذشته با رایزنیهایی که با نمایندگان محترم مجلس داشتیم، توانستیم با بالا بردن مالیات بر مصرف دخانیات، قیمت سیگار را مقداری افزایش دهیم و همچنین فروش به زیر ۱۸ سال را ممنوع کنیم و همچنین با همکاری آموزش و پرورش برنامههای خوبی را برای جلوگیری از گرایش دانشآموزان به مصرف دخانیات در دست اجرا داریم.
معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: قرار است ۵۰ درصد درآمد حاصل از افزایش مالیات بر مصرف دخانیات به وزارت ورزش و جوانان تخصیص داده شود تا برنامههایی را برای ترویج ورزش همگانی و آموزش جوانان در راستای کاهش مصرف و ترک سیگار اجرایی کند. البته این بودجه در سال جاری هنوز به وزارت ورزش تخصیص پیدا نکرده است و امیدواریم هرچه زودتر اختصاص یابد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت سالانه اعتبارات مشخصی را برای مبارزه با مصرف دخانیات تخصیص میدهد که بخش زیادی از این بودجه صرف راهاندازی و تقویت مراکز ترک سیگار میشود. از تمام افراد سیگاری میخواهیم به این مراکز که در اغلب شهرهای کشور دایر شدهاند و با حداقل هزینه به این افراد خدمات ارائه میدهند، مراجعه کنند و مطمئن باشند که ترک سیگار، اگرچه سخت، ولی ممکن است و قطعا در بهبود وضعیت سلامت آنها تاثیرات بسیار مهمی میگذارد.