خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تهیه بسته‌های ویژه تکمیلی برای مقطع ابتدایی در مناطق دوزبانه/ متناسب‌سازی محتواها با نیازهای دانش‌آموزان

تهیه بسته‌های ویژه تکمیلی برای مقطع ابتدایی در مناطق دوزبانه/ متناسب‌سازی محتواها با نیازهای دانش‌آموزان
کد خبر : ۱۴۱۷۸۹۲

دنبال سوگیری جنسیتی کتب درسی نیستیم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: نمی‌خواهیم کتاب‌های درسی سوگیری جنسیتی داشته باشد بلکه دانش آموزان باید احساس کنند کتاب‌های درسی، کتبی متناسب با نیازهای آنهاست.

حجت الاسلام و المسلمین «علی لطیفی» معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد محتواهای درسی برای دانش‌آموزان  مناطق دو زبانه و زبان مادری توضیح داد: ما پیگیر هستیم که بسته ویژه تکمیلی به خصوص برای دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی تهیه کنیم تا فرایند انتقال آنها از زبان مادری و آموزش رسمی به زبان فارسی با تسهیل بیشتری شکل بگیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سازمان پژوهش قبلا نیز به این موضوع توجه داشته است، ولی تولیداتی که به صورت خاص برای این دسته از دانش‌آموزان بتوانم نام ببرم، نبوده است.

او افزود: البته که همیشه تلاش شده و ما هم در این دوره سعی می‌کنیم بسته‌های آموزشی مرتبط برای دانش‌آموزان دوزبانه داشته باشیم.

حجت الاسلام لطیفی در مورد مباحث جنسیتی کتب درسی و حواشی پیش آمده پیرامون متناسب‌سازی این محتواها برای دانش‌‌آموزان دختر و پسر و هویت جنسی بیان کرد: رویکرد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اینگونه بوده است که توازن را رعایت کند.

لطیفی در ادامه اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم کتاب‌های درسی سوگیری جنسیتی داشته باشد، بلکه دانش‌آموزان دختر باید احساس کنند کتاب‌های درسی، کتبی متناسب با نیازهای آنهاست و آنچه مربوط به زنان ودختران می‌شود در کتاب‌های درس منعکس شده است و این نکته را در خصوص پسران  و نیازمندی‌های آنها نیز لحاظ کرده‌ایم. این رویکرد کلی است و اینکه چقدر و چگونه باید چنین مهمی را پیش ببریم، ارزیابی و مطالعات بیشتری لازم دارد.  

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه تاکید کرد:‌ هم اکنون نیز در برخی کتاب‌های درسی مدارس، محتوای اختصاصی برای دانش‌آموزان دختر و پسر وجود دارد مانند کتاب سبک زندگی یا مباحث مربوط به آموزش احکام که تفاوت‌های جنسیتی در مباحث آموزشی این حوزه‌ها وجود دارد و واضح هم هست، ولی در سایر کتاب‌ها، قطعا توجه ما به رعایت توازن و در نظر گرفتن ملاحظات است.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در این زمینه تا اندازه‌ای که برای ما مقدور بوده پیش رفته‌ایم. با اینکه هنوز نقص مطالعاتی و پژوهشی در این حیطه داریم و تا رسیدن به اندازه مطلوب در این رابطه فاصله وجود دارد، اما اقداماتی مد نظر است.

او اضافه کرد: بنابراین تا جایی که ممکن است تلاش می‌کنیم بازنمایی جنسیتی در کتب درسی به مراتب در این دوره بهتر و با کیفیت‌تر از قبل شود ضمن اینکه توازن را نیز در این مبحث در نظر خواهیم داشت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز