معاون شهردار تهران:
انعقاد قرارداد با شرکتهای چینی نافی همکاری با تولیدکنندگان داخلی نیست
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: باید توجه داشت قرارداد منعقده با طرف خارجی، به هیچ عنوان نافی بهکارگیری شرکتهای ایرانی نیست و این فرآیند چون با انتقال فناوری پیچیده ساخت واگن و قطار مترو همراه است، در واقع ظرفیتهای داخلی را نیز فعال و درگیر میسازد.
به گزارش ایلنا، محسن هرمزی با تاکید بر این که سفر اخیر تیم مدیریت شهری تهران به چین دستاورد مهمی به حساب میآید، گفت: قرارداد تامین واگن برای شبکه خطوط متروی تهران از سال ۱۳۹۵ تا همین اواخر بلاتکلیف باقی مانده بود که با حمایت و پشتیبانی دولت سیزدهم و همچنین پیگیریهای مجدانه مدیریت شهری پایتخت در دوره کنونی اجرایی شد. این امر به معنای احیای یک قرارداد مهم و بین المللی پس از ۷ سال مسکوت ماندن آن است و ظرفیت ارزندهای برای توسعه حملونقل عمومی در پایتخت محسوب میشود.
وی با بیان این که البته در کنار مساله تامین ناوگان حملونقل ریلی زیرزمینی که موضوعی بسیار مهم و ضروری است، بحث انتقال فناوری ساخت قطارهای مترو نیز در این سفر با طرف خارجی مورد توافق قرار گرفت، خاطرنشان کرد: این اقدامی ریشهای و بنیادین برای جبران عقبماندگیهای شبکه متروی تهران در مقوله تامین واگن به شمار میآید. در کنار این مسائل، مواردی از قبیل همکاری به منظور تامین تاکسی برقی و اتوبوس برقی نیز مطرح شد که آنها هم در نوع خود، اقدامی تاثیرگذار در حوزه ساماندهی حملونقل عمومی محسوب میشود.
معاون شهردار تهران ادامه داد: در سفر تیم مدیریت شهری به چین همچنین مذاکراتی در خصوص نوع خاصی از سیستم قطار سبک شهری (ART) با شرکتهای چینی صورت گرفت و قرار بر این شد تا ضمن بررسی پیشنهادات موجود، بهترین گزینه ممکن به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.
هرمزی در پاسخ به این سوال که نحوه پشتیبانی مالی این طرح میتواند چه دستاوردی برای پایتخت و کشور داشته باشد، اظهار کرد: آنچه در نگاه کلان به دستاوردهای سفر چین میتوان ابراز داشت اینکه از ظرفیتهای فاینانس خارجی و تسهیلاتی که دولت پشتیبان آن است، میتوان در شرایط سخت اقتصادی نیز استفاده کرد و طرحهای توسعهای کلان شهرها را پیش برد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: با توجه به اهتمام دولت فعلی مبنی بر کمک به حل مشکلات روی زمین مانده شهرهای بزرگ و همراهی ارزنده دولتمردان در زمینه تشریک مساعی با متولیان امور کلان شهرها، باید از فرصت موجود بیشترین استفاده را ببریم و مسائل اساسی مراکز جمعیتی را سر و سامان بدهیم. این که دولت پای کار آمده و دست یاری مدیریت شهری در کلانشهرها را خالصانه گرفته است، فرصت مغتنمی است و نباید به سادگی از کنار آن گذشت.
وی ادامه داد: در کنار قرارداد تامین واگن از محل اعتبارات فاینانس خارجی که البته بخش قابل توجهی از آن در داخل کشور و با مشارکت شرکت واگنسازی تهران ساخته میشود، قرارداد تولید ۱۱۳ دستگاه واگن متناظر با طرح ساخت قطار ملی مترو نیز تامین اعتبار شده و به صورت موازی، بحث بهرهمندی از ظرفیت و توانمندی شرکتهای داخلی نیز مدنظر قرار گرفته است.
این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: باید توجه داشت قرارداد منعقده با طرف خارجی، به هیچ عنوان نافی به کارگیری شرکتهای ایرانی نبوده و این فرآیند چون با انتقال فناوری پیچیده ساخت واگن و قطار مترو همراه است، در واقع ظرفیتهای داخلی را نیز فعال و درگیر میسازد. به عبارت دیگر، نه تولید داخلی و نه استناد به قراردادهای خارجی، هیچ یک نقض غرض محسوب نمیشود و به نوعی نقش فعالیتهای مکمل یکدیگر را ایفا می کنند.
وی با بیان این که بیتردید اگر همراهی دولت و پیگیریهای مجموعه مدیریت شهری (شورا و شهرداری) نبود، قراردادی که سالها از انعقاد آن گذشته بود، همچنان مسکوت باقی میماند و احتمالا به بوته فراموشی سپرده میشد، اظهار داشت: جدیت عوامل دست اندرکار در احیای یک ظرفیت استراتژیک، باعث شد قراردادها و تفاهمنامههایی به ارزش حدودی ۳ میلیارد دلار در زمینههای مختلف کاری و صنعتی با کشور چین فعال شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: این مبلغ نشاندهنده بزرگی و اهمیت کاری است که با حمایتهای دولت و پیگیری مدیران شهری پایتخت صورت گرفت و در برهه کنونی که کشور با تحریمهای سخت اقتصادی دست به گریبان است، حرکتی تاریخی و تاثیرگذار در مقولههای توسعه حملونقل عمومی، کاهش آلودگیهای زیست محیطی و همچنین رفع ترافیک معابر شهری به حساب میآید که ثمرات آن در سالها و دهههای آینده بهتر هویدا می شود.
هرمزی با اشاره به دستاوردهای اقتصادی سفر تیم مدیریت شهری تهران به چین عنوان کرد: دستاوردهای اقتصادی این سفر، فارغ از کاهش برخی هزینههای مترتب بر قراردادهای اینچنینی، به تقلیل زمان ساخت و تحویل وسایل نقلیه عمومی که طرف خارجی ملزم به انجام آن است نیز مربوط میشود.
معاون شهردار پایتخت در توضیح بیشتر گفت: در برخی موارد مانند تولید واگن، قرار بر این شده است تا در کوتاهترین زمان ممکن، کار انجام شود. با توجه به تورم موجود و افزایش روزانه قیمت کالا و خدمات، تسریع در زمان به ثمر نشستن فعالیتهای عمرانی و همچنین اقدامات تجهیزاتی، به نوعی باعث صرفهجویی در هزینهکردها و پیشگیری از مواجهه با قیمتهای رو به تصاعد و روزافزون میشود.
وی با تاکید بر این که قاعدتا اجرایی شدن قرارداد با شرکتهای خارجی به معنای شکسته شدن سد تحریمهای بینالمللی و همچنین تبیین این تصور است که سرمایهگذاری بینالمللی در پروژههای داخلی امکانپذیر است، بیان کرد: به طور مثال اخیرا عنوان شد که دو مسیر از قطارهای سریعالسیر بین شهری با حمایت دولت و از طریق سرمایهگذاری شرکتهای چینی اجرا خواهد شد. به تعبیری به نظر میرسد تابوی سرمایهگذاری و مشارکت شرکتهای خارجی در طرحهای عمرانی –خدماتی فرو ریخته است و این اتفاق مبارک را باید به فال نیک گرفت.
براساس گزارش پایگاه خبری شهر، هرمزی در پایان گفت: شهرداری تهران موضوعات مختلفی در زمینه بهرهمندی از ظرفیت اعتبارات فاینانس خارجی را دنبال میکند و امیدواریم در سایه تحقق موارد متنوع دیگر، موضوع مهم و استراتژیک انتقال فناوریهای روز دنیا به داخل کشور نیز جنبه عملی پیدا کند.