خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور مراتع:

هرگونه بهره‌برداری از منابع طبیعی باید در قالب طرح انجام شود

هرگونه بهره‌برداری از منابع طبیعی باید در قالب طرح انجام شود
کد خبر : ۱۴۱۱۱۶۱

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: سازمان منابع طبیعی تمام اقدامات و فعالیت‌های خود را در قالب طرح انجام می‌دهد و به استناد ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع مصوب مردادماه ۱۳۴۶، هرگونه بهره‌برداری از منابع طبیعی باید در قالب طرح انجام شود.

به گزارش ایلنا، ترحم بهزاد درباره نحوه صدر پروانه‌های چرا در مراتع کشور توضیح داد: در قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اجازه داده شده است که تا زمان تهیه طرح‌های مرتع‌داری، با صدور مجوز موقت در قالب پروانه چرا، چرای دام را قانون‌مند کند و حداکثر دو سال پس از انجام فرآیند ممیزی و صدور پروانه چرا، دارندگان پروانه چرا مکلف به تهیه و ارائه طرح مرتع‌داری هستند.

بهزاد با بیان این که از مساحت ۸۴ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری مراتع کشور، تاکنون بیش از ۸۲ میلیون هکتار از مراتع ممیزی شده و برای ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار، طرح‌های مرتع‌داری تهیه شده است، اضافه کرد: تا کنون ۲۴ میلیون و ۲۶۰ هزار هکتار از طرح‌های مرتع‌داری تهیه‌شده، به مجریان احاله مدیریت شده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی، تهیه طرح‌های مرتع‌داری و واگذاری مدیریت این طرح‌ها به مرتعداران را بسیار مهم دانست و گفت: مزایای این اقدام شامل عدم تمدید سالانه پروانه چرا و پرداخت عوارض پروانه چرا، اجرای پروژه‌های مختلف اصلاح و احیای مرتع، تهیه طرح مرتع‌داری تلفیقی که در بهبود وضعیت معیشتی مجریان بسیار اثرگذار است و استفاده از پتانسیل‌هایی مثل توسعه گیاهان دارویی، زراعت چوب، توسعه کشت گونه‌های درختی و درختچه‌ای بومی منطقه، آبزی‌پروری، پرواربندی دام، پرورش حیات وحش، بوم‌گردی و گردشگری، پرورش ماکیان، زنبورداری، کشت علوفه و انرژی‌های نو است.

این مقام مسئول در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین خاطرنشان کرد: داشتن طرح مرتع‌داری فعال مانع جدی در مقابل واگذاری مرتع به غیرمجریان می‌شود و در قسمت‌هایی از مرتع که عملیات مختلف اصلاح و احیاء یا ایجاد جنگل دست‌کاشت انجام شده باشد، امکان واگذاری وجود ندارد و یا طرح مرتع‌داری که در آن بیش از ۵۰ درصد برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در طرح به‌درستی انجام شود، به عنوان طرح موفق ارزیابی می‌شود و دیگر در آن واگذاری به غیر، به جز طرح‌های عمومی و عمرانی کشور، ممنوع است.

بهزاد در ادامه تصریح کرد: در مراتعی که دارای طرح مرتع‌داری قدیمی هستند و مدت قرارداد اجرای کتابچه طرح به اتمام رسیده است، براساس بخشنامه رئیس سازمان منابع طبیعی، یک فرصت مجدد دو ساله تا سال ۱۴۰۳ به همه مجریان داده شده است تا در اسرع وقت نسبت به تهیه و ارائه طرح مرتع‌داری جدید اقدام کنند. البته باید توجه داشت که این فرصت قابل تمدید نیست و برای اولین بار چنین ظرفیتی در راستای حمایت و پشتیبانی از مجریان و بهره‌برداران برای مدت دو سال فراهم شده است .

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: طرح‌هایی که مدت قرارداد یا دوره اجرای آنها به اتمام رسیده است، اگر در فرصت اعلام‌شده تعیین تکلیف نشود، کلیه مجوزهای صادره قبلی باطل می‌شود و مرتع بلامعارض و فاقد بهره‌بردار مجاز تلقی می‌شود و از طریق اعمال قانون و دستورالعمل‌های جاری به متقاضیان دیگری داده خواهد شد.

براساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، بهزاد در پایان گفت: این فرصت مجدد که برای طرح‌ها فراهم  شده است، برای سال‌هایی که از مدت قرارداد طرح گذشته است و از مرتع به طور غیرقانونی استفاده می‌شود، مشابه وضعیت مراتع دارای پروانه چرا تا بازنگری طرح، باید عوارض پروانه چرا پرداخت شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز