برگزاری دوره توانمندسازی هزار کارشناس قرآن، عترت و نماز آموزش وپرورش
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: دوره توانمندسازی هزار کارشناس قرآن، عترت و نماز آموزش وپرورش پس از ۴ سال به صورت حضوری برگزار میشود.
به گزارش ایلنا از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، میکائیل باقری در نشست خبری پنجمین دوره توانمندسازی رؤسا، کارشناس مسئولان و کارشناسان ادارات آموزش و پرورش سراسر کشورکه به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان در اردوگاه میرزاکوچک خان رامسر برگزار میشود، گفت: این دوره به صورت دوسالانه برگزار میشود و اهمیت این دوره از دورههای قبل به این دلیل است که پس از ۴ سال به صورت حضوری و با حضور ۱۰۰۰ نفر از کارشناسان سراسر کشور از تاریخ دوم الی پنجم آبان ماه برگزار خواهد شد آخرین دوره حضوری آن در آبان ماه سال ۱۳۹۸ در اردوگاه میرزاکوچک خان رامسر و یک دوره هم به صورت غیرحضوری در اواخر مهرماه سال ۱۴۰۰ در حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد.
وی تصریح کرد: ازآنجا که طی این چند سال به واسطه شیوع بیماری کرونا و تجربه فعالیت در فضای مجازی که موجب تغییر ذائقه دانش آموزان و همچنین تغییر عوامل موثر در تربیت ناچاریم در روشهای برگزاری، اجرا و حتی ماهیت فعالیتها تغییراتی اعمال کنیم تا بتوانیم به اهداف والای تربیتی خود بیش از پیش دست یابیم.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: سال گذشته تغییراتی در فعالیتهای این اداره کل در سطح مدارس، مناطق و استانها و کشور به صورت آزمایشی انجام شد و با برگزاری جلسات متعدد به تحلیل و بررسی شیوه آزمایشی پرداختیم و پس از جمع بندی، تغییرات موثری در فعالیتها ایجاد و به صورت رسمی به تمام استانها ابلاغ شد بنابراین ضرورت دارد تا همکاران ما که در صف و مناطق آموزش و پرورش فعالیت میکنند با شیوههای نوین اجرای فعالیتها در مدارس و مناطق آشنا شوند.
وی ادامه داد: با توجه به سیاستهای معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی که بر اساس آن ۵ وظیفه تربیتی و ۵ فعالیت محوری برای رسیدن به اهداف ایمان، نشاط، امید، هویت و خردورزی تعریف شده است، این وظایف بر عهده مدیران مدارس سراسر کشور نهاده شده است و بیش از آن را باید از ظرفیت اولیا، دانش آموزان و… برای رسیدن به اهداف تربیتی استفاده کنند.
باقری یادآور شد: برنامه فراگیر پرورشی مدیران مدارس را از تعددگرایی و کثرت گرایی در انجام امور تربیتی منع میکند همچنین در حوزه ستاد نیز از ارسال بخشنامههای متعدد که باعث سردرگمی در اجرای برنامههای پرورشی و تربیتی در مدارس خواهد شد جلوگیری میشود و این مهم نیازمند تببین و روشنگری در میان کارشناسان در سطح مناطق است.
وی افزود: یکی از این ظرفیتهای دانش آموزی موجود در مدرسه، هیئتهای مذهبی دانش آموزی است که متولی اصلی آنها همکاران ما در ادارات قرآن، عترت و نماز و کارشناسیهای قرآن، عترت و نماز در مناطق هستند که به منظور تبیین این برنامه فراگیر پرورشی و استفاده حداکثری از دانش آموزان، معلمان و اولیاء از نظر کیفیسازی فعالیتهای قرآن، عترت و نماز، نیاز بود که به تبیین فعالیتهای مدرسهای و تبیین شیوه استفاده از ظرفیت دانش آموزان بپردازیم.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: مدتی است که سامانه پرورشی تحت عنوان نورینو در بستر سامانه my medu استقرار پیدا کرده است که این سامانه میتواند فعالیت پرورشی و به ویژه فعالیتهای قرآن، عترت و نماز مدارس را رصد و ارزیابی کند و یک کارنمای تربیتی برای دانش آموزان ایجاد کند و از آنجا که این سامانه جدید التاسیس است و هیچ آموزشی به همکارانمان ندادهایم یکی از اهداف دوره آموزش و تبیین سامانه جامع پروشی و ارائه و تبیین قابلیتها، ظرفیتها و نحوه استفاده از این سامانه است.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند فعالیتهای پرورشی باید جذاب باشد گفت: به منظور جذابسازی فعالیتها، در حاشیه جلسات عمومی این دوره سه کارگروه تخصصی در نظر گرفته شده است که با هم فکری و هم اندیشی کارشناسان مناطق به بحث و بررسی در مورد کیفیسازی فعالیتها خواهند پرداخت.
باقری اضافه کرد: یکی از کارگروهها، شیوههای جذابسازی فعالیتها در مدارس را به بحث و بررسی خواهند نشست تا در نتیجه بتوانیم خروجی این کارگروه را در مدارس سراسر کشور اجرایی کنیم.
وی ادامه داد: یکی دیگر از کارگروههای تخصصی در خصوص شناسایی موانع برگزاری نماز جماعت باشکوه در سطح مدارس است و کارگروه دیگر شناسایی کنشگرانی که خارج از آموزش و پرورش میتوانند برای تقویت نماز دانش آموزان در مدارس کمک کنند همانطور که میدانید در طرح پیوند مدرسه، مسجد و منزل، عوامل مدرسه، امام جماعت و هیئت امنای مسجد، کانون فرهنگی هنری مساجد و اولیای دانش آموزان در منزل ارکانی هستند که میتواند به این فرآیند کمک کنند، بنابراین ما دراین کار گروه به دنبال شناسایی شیوههای تقویت و ارتقای کمی و کیفی طرح پیوند مدرسه، مسجد و منزل هستیم تا بتوانیم با ایجاد هماهنگی لازم بین سه رکن اصلی طرح آن را باشکوهتر از گذشته برقرار کنیم.
وی در خاتمه گفت: یکی از مهمترین اقدامات و اهداف دوره مذکور موضوع تجربه گردانی است، زیرا ما در بین کارشناسان، همکاران خلاق و صاحب ذوق و سلیقهای داریم که در مناطق سراسر کشور در راستای کیفیسازی و ارتقای کمی فعالیتهای تربیتی در حوزه قرآن، عترت و نماز نقش بسیار مهمی ایفا میکند که این خلاقیتها موجب زودبازده شدن فعالیتها و راهی میانبر برای نیل به اهداف مهم تربیتی است و علاوه بر این برخی خلاقیتها موجب صرفه جویی در هزینهها و قابلیت اجرا با کمترین نیروی انسانی دارد که در این راستا از حدود یک ماه پیش فراخوانی به تمام کارشناسان مناطق دادیم تا آنها تجربیات موفق خود را که قابلیت اجرا در سراسر کشور را دارد را ارسال کنند و این فرآیند انجام شد و پس از داوری تجربیات ارزشمند و قابل انتقال و اجرا انتخاب شد که در این دوره صاحبان این طرح ها، طرحهای خود را ارائه خواهند کرد تا الگویی مناسب برای پیشبرد اهداف تربیتی قرآن، عترت و نماز در سراسر کشور باشد.