سازمانهای تعلیم و تربیت کودک:
ممنوعیت آموزش زبان خارجی در کودکستانها جدید نیست
بنا بر اعلام مدیرکل پژوهش، برنامهریزی و تبیین ضوابط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، آموزش زبان خارجی در دورههای بعد از ابتدایی شروع میشود و منظور از زبان خارجی فقط زبان انگلیسی و لاتین نیست بلکه زبان عربی را هم شامل میشود.
به گزارش ایلنا، مسعود تهرانی فرجاد درباره ممنوعیت آموزش زبان خارجی در کودکستانها اظهار کرد: طبق اسناد بالادستی نظام تعلیم وتربیت، آموزش زبان خارجی در دورههای بعد از ابتدایی شروع میشود و منظور از زبان خارجی فقط زبان انگلیسی و لاتین نیست بلکه زبان عربی را هم شامل میشود. ممنوعیت آموزش زبان خارجی در کودکستانها جدید نیست و مسبوق به سابقه است، اما از زمان تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به معنای مدیریت یکپارچه نظام تعلیم و تربیت کودک مطرح شد.
وی در رابطه با اهمیت هویت ملی و آموزش و یادگیری گفت: کودکانی که در مناطق دو زبانه هستند باید زبان معیار به آنها آموزش داده شود.
تهرانی با بیان اینکه آموزش زبان خارجی به ویژه زبان انگلیسی برای کودکان زیر ۷ سال و کودکان فارسی زبان الزامات خاص خودش را میخواهد، تاکید کرد: از لحاظ روانشناختی کودکان در بستر محیط هویتی ایرانی با زبان فارسی زندگی میکنند و آموزش زبان غیر به آنها از نظر رسمی شدن و سازوکار آموزشی محل تأمل است.
مدیرکل پژوهش، برنامه ریزی و تبیین ضوابط سازمانهای تعلیم و تربیت کودک یادآور شد: اینکه برخی کشورهای اروپایی زبانهای انگلیسی و فرانسوی و غیره را به کودکان زیر ۷ سال خود آموزش میدهند به دلیل اشتراکات پایهای آنهاست، اما زبان فارسی این اشتراک پایهای را با زبان انگلیسی ندارد و با زبان عربی اشتراکات فراوانی دارد.
وی، گفت: ما به عنوان متولی قانون نظام تعلیم و تربیت ملزم به رعایت و اجرای قانون هستیم و از طرف دیگر، مرکز و برنامه آموزشی تربیتی نیز باید همسو و هماهنگ با قوانین رسمی عمل کند در غیر این صورت یعنی غیرقانونی عمل میکند.
تهرانی، افزود: سازمان از سال ۱۳۹۹ طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی رسمیت پیدا کرد و امور تعلیم و تربیت زیر ۷ سال به آموزش و پرورش سپرده شد و طبق اسناد بالادستی و قوانین حاکم بر نظام تعلیم و تربیت کشور هم، آموزشها در دوره عوان کودکی (پیش دبستانی)، رسمی و غیراجباری شناخته شد.
مدیرکل پژوهش، برنامه ریزی و تبیین ضوابط سازمانهای تعلیم و تربیت کودک در برنامهای رادیویی ادامه داد: منظور از رسمی بودن آموزش در دوران پیش دبستانی این است که برنامه و اهداف و رویکرد و محتوا و نقش نیروی انسانی رسمیت دارد و تابع قوانین و ضوابطی است و غیراجباری بودن هم به این دلیل است که خانواده اولین محیط تربیتی کودکان است.
وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه کل تعلیم و تربیت زیر ۷ سال به سازمان ملی تعلیم و تربیت کشور (سازمان ملی کودک) سپرده شده است اظهار کرد: سازمان ملی کودک طی یک سال گذشته کل مجوزهای مهدهای کودک و پیش دبستانی را از سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش دریافت کردند و مجوزهای آنها مرحله به مرحله در این فرآیند تطبیق و احراز شرایط میشوند.