خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

هنوز هیچ‌گونه مجوز محیط‌زیستی برای کارخانه آسفالت سرخه‌حصار صادر نشده است

هنوز هیچ‌گونه مجوز محیط‌زیستی برای کارخانه آسفالت سرخه‌حصار صادر نشده است
کد خبر : ۱۴۰۵۹۰۳

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران گفت: هنوز هیچ‌گونه مجوز محیط‌زیستی برای کارخانه آسفالت سرخه‌حصار صادر نشده، البته شهرداری تهران طرح ارزیابی این کارخانه را به اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان ارائه کرده است.

«علیرضا مزینانی»، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا کارخانه آسفالت شماره ۴ که توسط شهرداری پایتخت در مجاورت پارک ملی سرخه‌حصار در حال احداث است، مجوز محیط‌زیستی دارد یا خیر، توضیح داد: هنوز هیچ‌گونه مجوز محیط‌زیستی برای کارخانه آسفالت سرخه‌حصار صادر نشده است.

وی ادامه داد: البته شهرداری تهران طرح ارزیابی این کارخانه را به اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان ارائه کرده و قرار است با کمک مدیران دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست و مسئولان دادستانی تهران این طرح را بررسی کنیم و تکلیف نهایی کارخانه آسفالت شماره ۴ مشخص کنیم. 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران خاطرنشان کرد: با توجه به این که کارخانه آسفالت شماره ۴ در مجاورت پارک ملی سرخه‌حصار قرار دارد، نگرانی‌هایی درباره انتشار آلاینده‌ها توسط خود کارخانه و تولید آلودگی هوا بر اثر افزایش میزان تردد کامیون‌ها برای انتقال مواد اولیه و خروج آسفالت از این کارخانه و تاثیر منفی انتشار این آلاینده‌ها بر طبیعت منطقه سرخه‌حصار وجود دارد.

مزینانی افزود: این موارد در کنار مسائلی مثل نحوه تصفیه پساب این کارخانه جزو مواردی است که در بررسی طرح ارزیابی ارائه‌شده توسط شهرداری تهران به آن پرداخته شده است، اما لازم است که خروجی آلاینده‌ها و پساب این کارخانه را آزمایش کنیم تا متوجه شویم که میزان آلودگی‌های محیط‌زیستی آن چقدر است تا در نهایت برای فعالیت یا عدم فعالیت آن تصمیم‌گیری کنیم. 

گفتنی است، پیش از این «مهدی پیرهادی»، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرده بود که «براساس قانون، شهرداری تهران حق ندارد که تا پیش از دریافت مجوز محیط‌زیستی، کارخانه آسفالت سرخه‌حصار را افتتاح کند و اگر مدیریت شهری بخواهد این کارخانه را بدون اخذ مجوز به بهره‌برداری برساند، قطعا اقدام غیرقانونی انجام داده است و در آن صورت، سازمان حفاظت محیط‌زیست باید براساس تکالیف قانونی خود، اقدامات قضایی لازم را انجام دهد.» 

البته «محمد آقامیری»، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نظر متفاوتی درباره کارخانه آسفالت شماره ۴ دارد و در گفت‌وگو با ایلنا توضیح داده است که «کارخانه آسفالت شماره ۴ در حال حاضر بارگذاری شده است، اما متاسفانه در زمینه صدور مجوزهای محیط‌زیستی برای این کارخانه که از قضا با همکاری شرکت‌های اروپایی و با استفاده از فناوری‌های روز دنیا در حال ساخت است، مانع‌تراشی‌هایی صورت گرفته است. میزان رعایت استانداردهای محیط‌زیستی و کیفیت فیلترهای مورد استفاده در کارخانه آسفالت سرخه‌حصار از سه کارخانه آسفالتی که در حال حاضر در تهران فعال هستند، بهتر است و سطح آلایندگی این کارخانه به‌مراتب پایین‌تر است.» 

آقامیری همچنین تاکید کرده است که «برآورد می‌شود میزان آلایندگی کارخانه شماره ۴، یک دهم میزان آلایندگی کارخانه آسفالت شماره یک باشد. این کارخانه از نظر انتشار آلودگی هیچ مشکلی ندارد، اما با این وجود، سازمان حفاظت محیط‌زیست چالش‌هایی را برای صدور مجوز بهره‌برداری از آن ایجاد کرده است که چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. وقتی استانداردهای محیط‌زیستی در حد مطلوبی در کارخانه آسفالت سرخه‌حصار رعایت شده است، سازمان محیط‌زیست نباید برای صدور مجوز این کارخانه بیش از حد سختگیری کند.» 

با توجه به مجموعه این اظهارات، به نظر می‌رسد برای تعیین تکلیف کارخانه آسفالت سرخه‌حصار که در حال حاضر بخشی از عملیات اجرایی آن بدون مجوز محیط‌زیستی توسط مدیریت شهری پایتخت انجام شده است، باید منتظر برگزاری جلساتی میان مسئولان شهرداری تهران، اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران، دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست و دادستانی تهران برای بررسی طرح ارزیابی ارائه‌شده توسط شهرداری تهران و اتخاذ تصمیم نهایی به‌منظور بهره‌برداری یا عدم بهره‌برداری از این کارخانه باقی ماند. 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز