خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت خبر داد:

بررسی شیوه‌های ارتقای فرایندهای بیمارستانی با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران

بررسی شیوه‌های ارتقای فرایندهای بیمارستانی با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران
کد خبر : ۱۴۰۵۱۴۸

کارگاه سه روزه ارتقای فرآیندهای بیمارستانی از طریق استقرار نظام طبقه‌بندی نقشه فرآیندهای بیمارستانی با مدیریت مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت و مشارکت بیمارستان‌های کاندیدای استان تهران جهت بحث و تبادل نظر پیرامون روش‌های ارتقای فرآیندهای بیمارستانی در حال برگزاری است.

به گزارش ایلنا، حسن واعظی - رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت برگزاری این کارگاه سه روزه گفت: این کارگاه با حضور ۷ بیمارستان کاندیدا و منتخب دولتی، خصوصی، تامین اجتماعی و وابسته به سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها و نیز ستاد معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح تهران برگزار می‌شود که با توجه به تفاوت‌های فرایندی موجود در نوع خدمات این بیمارستان‌ها به تفکیک عمومی و گرایش تک تخصصی به بررسی و بحث و تبادل نظر پیرامون شیوه‌های ارتقای فرآیندهای بیمارستانی می‌پردازند.

واعظی افزود: تفاوت در انواع  بیمارستان‌ها و فرایندهای جاری هر یک براساس ترکیب و سطح تریاژی بیماران ناگزیر است. اما نقاط اشتراک تمام بیمارستان‌ها باید در راستای حمایت از گیرنده خدمت و بیمار محوری باشد. موضوعی که در دولت سیزدهم و تولیت سلامت در وزارت بهداشت، با محتوای عدالت و تعالی جزو اهداف اصلی مطرح و مورد اجرا است.

وی افزود: ستاد وزارت بهداشت بر وحدت رویه در گردش کار، مستندسازی الکترونیک و در نهایت ارائه خدمات با کیفیت تاکید دارد و در بیمارستان‌ها نیز این موضوع مطرح و جزو نیاز بر حق گیرنده و ارائه دهنده خدمت است. به عنوان مثال در بحث طراحی بیمارستانی و معماری فرایندی فضاهای درمانی یکی از نکات مورد تاکید حذف مسیرهای متقاطع سیر دریافت خدمات توسط بیمار است؛ به طوری که در بخش‌های شلوغ و پرازدحام دریافت خدمات نیازمند اصلاح و به حداقل رساندن تردد مردم و همچنین کادر درمان در مسیرهای مشابه نباشد.

وی افزود: با گذشت زمان از یک سو قابلیت‌ها و از سوی دیگر نیازهای مراکز درمانی متفاوت می‌گردد. به عنوان مثال هم اکنون بیش از ۹۵ درصد نسخ همکاران پزشک به صورت الکترونیک صادر می شود و یا پرونده‌های بخش اورژانس بیمارستان بعد از دو دهه به روز رسانی و ابلاغ شد تا وحدت رویه‌ای با قابلیت به روز شدن مستندسازی و زمینه پرونده الکترونیک در اورژانس بیمارستانی ایجاد گردد.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ادامه داد: فرآیندهای اصلی، مدیریتی و پشتیبانی در این کارگاه مطرح تا با بهره‌مندی از تجربیات موفق اساتید این بخش و همگرایی و اشتراک نظرات، نکات اساسی و تاکیددار فرایندهای درون بیمارستانی با پیچیدگی‌هایی که در ارائه خدمات وجود دارد، احصا شوند تا بتوان در مسیر ارتقای فرایند تسهیل شده ارائه و دریافت خدمات درمان گام برداشت.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت افزود: امیدواریم در پایان این کارگاه ضمن مرور نکات فنی دستورالعمل ابلاغی موجود در این خصوص، به توسعه نتایج فنی و اجرایی در بحث فرایندهای مورد نیاز رسیده و یک مدل بیمارستانی در قالب شیوه‌نامه کشوری با کمک سه دانشگاه‌ علوم پزشکی تدوین گردد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی افزود: نتایج این کارگاه همچنین در تدوین سنجه‌ها و روئوس اعتباربخشی آتی نیز تاثیرگذار خواهد بود و در خودارزیابی و ارزیابی خارج سیستمی در راستای ارتقای فرآیندهای جاری مراکز و رضایتمندی مردم  نقش خواهد داشت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز