خبرگزاری کار ایران

کسب رتبه اول دانشکدگان کشاورزی دانشگاه تهران در بین دانشگاه‌های جهان اسلام

کسب رتبه اول دانشکدگان کشاورزی دانشگاه تهران در بین دانشگاه‌های جهان اسلام
کد خبر : ۱۴۰۲۱۰۹

سید محمد علی ابراهیم زاده موسوی گفت: در ۲ دهه گذشته این دانشکدگان در رتبه‌بندی علمی رتبه اول کشور را داشته و حدود ۱۵ سال است که رتبه اول جهان اسلام را در حوزه کشاورزی دارد ضمن اینکه رتبه ۵۶ حهانی را در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی دارد.

به گزارش ایلنا از راوابط عمومی دانشکدگان، «سید محمدعلی ابراهیم زاده موسوی»، با بیان اینکه هدف‌گذاری این دانشکدگان رسیدن به رتبه زیر ۳۰ جهانی است، اظهار کرد: دغدغه اصلی ما استفاده از علوم و دستاوردهای تولید شده در کشور است تا بخشی از مشکلات کشور را برطرف کند. 

وی خط مشی و راهبرد اصلی دانشکدگان در رفع نیازهای کشور را در حوزه نهاده‌ها امور زیربنایی دانست و گفت: در حوزه بذر از ۱۳ سال پیش به صورت جدی کار خود را آغاز کرده‌ایم که بعضی از تحقیقات به تولید صنعتی و تجاری رسیده است. 

ابراهیم زاده موسوی در ادامه به سابقه فعالیت دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران به عنوان اولین موسسه آموزش عالی کشور به خصوص در حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود: این دانشکدگان پیشینه علمی طولانی دارد که افتخارات زیادی را در حوزه کشاورزی کشور در طول ۱۲۳ عمر خود به دست آورده به طوریکه در ۷۰ سال اول فعالیت خود هیچ دانشکده دیگری به موازات این دانشگاه در حوزه کشاورزی نبوده است. 

وی اضافه کرد: بیش از ۹ هزار نمونه بذر گندم در بانک ژن دانشکدگان از ۱۱۰ سال پیش تاکنون جمع آوری شده است. 

ابراهیم زاده موسوی گفت: این دانشکدگان در طول عمر خود سه مرحله توسعه فیزیکی و کیفی را در زمان قاجار (آلمانی)، آمریکایی و پس از پیروزی انقلاب شاهد بوده است به طوریکه در این مجموعه تاریخی و ارزشمند شاهد معماری‌های اصیل و دیدنی دوره‌های مختلف هستیم. 

خودکفایی ایران تا چهارسال آینده در تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی

رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: با برنامه ریزی انجام شده و همت دانش بنیان‌ها، دانشگاه‌ها و همراهی بخش خصوصی، کشور تا چهار سال آینده در تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی به خودکفایی خواهد رسید. 

وی با اشاره به اینکه اکنون حدود ۹۸ درصد بذور هیبرید سبزی و صیفی در کشور از خارج وارد می‌شود، افزود: در تولید بذور غلات نزدیک به ۱۰۰ درصد به خودکفایی رسیده‌ایم ولی در تولید بذور هیبرید وابستگی زیادی داریم که با کمک محققان دانشگاه تهران در حال تولید این بذور هستیم. 

وی اظهار کرد: تاکنون سه رقم بذر هیبرید صیفی‌جات همچون ملون‌ها با کمک محققان دانشگاه تهران تولید و تجاری‌سازی شده و تا پایان سال جاری سه رقم بذر مزرعه‌ای گوجه فرنگی و خیار و تا تابستان سال آینده سه رقم بذر گلخانه‌ای هیبرید گوجه فرنگی و خیار نیز تولید و تجاری‌سازی خواهد شد. 

وی با اشاره به آب بر بودن تولید محصولات سبزی و صیفی، گفت: یکی از تحقیقات اصلی در تولید این بذور بالا بردن بهره وری آب و مقاوم بودن آن‌ها به تنش‌ها است به طوریکه یک نمونه بذر عدس در این دانشکدگان تولید شده که حتی تا ۲۵ درجه زیر صفر به سرما مقاومت نشان می‌دهد. . 

البرز به دره نهاده‌های کشاورزی تبدیل شود

ابراهیم زاده موسوی افزود: در همین راستا درصدد هستیم تا با ایجاد دره نهاده‌ها در البرز، این استان را به پشتوانه کشاورزی کشور در تولید نهاده‌هایی مثل سموم عالی و کودها و ریزمکمل‌ها تبدیل کنیم. 

وی به کشاورزی دانش بنیان مدنظر رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: معظم له بارها خواسته‌اند که اگر اقتصاد کشور بخواهد متحول شود نیاز به تحول در کشاورزی است که باید کشاورزی دانش بنیان شود. 

ابراهیم زاده موسوی بیان کرد: دانش بنیان شدن کشاورزی باید از دانشگاه‌ها آغاز شود که برای عملیاتی شدن آن در البرز با مدیریت و هدایت استاندار حدود یکسال است که قرارگاه امنیت غذایی و زیستی دانش بنیان البرز را تشکیل داده‌ایم که کارگروه‌های تخصصی که مسایل البرز را حل کند و الگو بدهد در بازه زمانی ۲ساله طراحی شده و تیم‌های آن تشکیل شده و بازیگران استان مشخص شده اند. 

عضو هیات علمی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ادامه داد: یکی از برنامه‌های این قرارگاه مطالعه و تحقیق بر روی مصرف آب کشاورزی است تا به کاهش مصرف آب کشاورزی به نصف میزان کنونی برسیم به طوریکه میزان مصرف آب به ۳۶ میلیارد مترمکعب برسد. 

وی یکی دیگر از برنامه‌های این قرارگاه را در حوزه محیط زیست و مهار ریزگردها و پوشش گیاهی بیابانی عنوان کرد و اضافه کرد: در حوزه زنجیره ارزش مواد غذایی نیز که مقام معظم رهبری با اعضای دولت در هفته‌های اخیر مطرح کردند کار می‌شود که خلاء اصلی و شکاف اصلی در حوزه کشاورزی بحث اختلاف از تولید تا مصرف است. 

ثروت اصلی کشور در زنجیره ارزش مواد غذایی ایجاد می‌شود

رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ثروت اصلی کشور در بخش زنجیره ارزش مواد غذایی ایجاد می‌شود، گفت: در کشور ما سالانه حدود ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شود ولی آنچه که به عنوان تولید ثروت در کشاورزی است در تولید محصولات خام کشاورزی است که نزدیک ۷۰ میلیارد دلار است و ۳۰ میلیارد دلار نیز در حوزه فرآوری محصولات است. 

وی ارزش مجموع تولید ثروت بخش کشاورزی را ۱۰۰ میلیارد دلار دانست و افزود: این عدد در مقایسه با کشورهای همسطح خودمان مثل ترکیه با همین میزان تولید غیرقابل مقایسه است به طوریکه کسب ثروت این کشوراز تجارت و تولید غذا ۳۴۰ میلیارد دلار است که حدود چهار برابر ایران است که همان شکافی است که رهبر فرمودند که در زیرساخت‌ها هدر می‌رود. 

وی تصریح کرد: رقم شکاف فعلی ۱۵۰ میلیارد دلار است که اگر یک سوم آن به زیرساخت‌های کشاورزی برگردد کشاورزی کشور متحول می‌شود که شکافی است که دانشگاه باید ورود کند و با ارایه روش‌های دانش پایه و معرفی فناوری‌های پیشرفته این خلاء را پر کند در عین حال که در بخش تولید هم دولت‌ها پس از انقلاب به افزایش بهره وری اشاره کرده‌اند به طور صحیح محقق نشده است. 

وی با تاکید بر اینکه در کشور ما با این مصرف انرژی بایستی ۳۵۰ میلیون تن غذا تولید شود که فقط ۱۲۵ میلیون تن تولید می‌شود، گفت: بحث بهره وری بسیار مهم است ولی مهمترین مساله برای اینکه کشاورزی را جهش دهد، دانش و بهره وری، ثبات و تولید در روستا و جلوگیری از مهاجرت در روستاها است. 

ابراهیم زاده موسوی با بیان اینکه کشاورزی در کشور ما از اهدافش عقب مانده، افزود: اقلیم ایران راهی به جز دانش بنیان کردن کشاورزی ندارد. 

وی همچنین به موضوع طرح الگوی کشت در کشور اشاره کرد و اظهار کرد: با رویکرد اینکه گندم استراتژیک است و از وابستگی خارج شویم نباید تمام کشور به سمت کاشت گندم برود که با چه نیاز آبی تولید شود و یا در چه شرایطی کشت شود. 

رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران تاکید کرد: برای تولید این محصول استراتژیک و همچنین دیگر محصولات کشاورزی باید یک بسته در پیکره واحد کشاوری دیده شود که با شرایط و اقلیم کشور منطبق باشد. 

وی با بیان اینکه راهی به جز دانش بنیان کردن کشاورزی با هم افزایی بخش اجرا و علمی نداریم، گفت: توسعه پایدارتا دانش بنیان نباشد محقق نمی‌شود.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز