خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

حذف ۳ هزار و ۸۰۰ کدرشته محل در آمایش دانشگاه جامع علمی کاربردی/ ۷۲ درصد فارغ‌التحصیلان جذب بازار کار می‌شوند

حذف ۳ هزار و ۸۰۰ کدرشته محل در آمایش دانشگاه جامع علمی کاربردی/  ۷۲ درصد فارغ‌التحصیلان جذب بازار کار می‌شوند
کد خبر : ۱۳۹۹۲۷۵

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت:‌ در نتیجه آمایش در دانشگاه علمی کاربردی ۳ هزار و ۸۰۰ کدرشته محل حذف شده است و این حذفیات با هدف نزدیک کردن دانشجویان به اشتغال بوده است.

«حسین بلندی» رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد تحولات در رشته‌های این دانشگاه و آمایش آن توضیح داد: در بدو ورود به دانشگاه جامع علمی کاربردی اولین کاری که انجام دادیم اجرای آمایش سرزمینی در کل کشور بود. نتیجه این آمایش بسیار قابل توجه است. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: در مهرماه سال قبل ۸ هزار و ۸۸۰ کدرشته محل داشتیم. در بهمن ماه ۱۴۰۱ اعمال آمایش و پذیرش صورت گرفت و رقم را به ۶ هزار و ۲۰۰ کدرشته محل رساندیم. 

او تصریح کرد: در واقع در بازه زمانی مهرماه ۱۴۰۱ تا بهمن ماه همان سال ۲ هزار و ۶۰۰ کدرشته محل از دانشگاه جامع علمی کاربردی کسر شد. 

بلندی ادامه داد: برای سال ۱۴۰۲ و سال تحصیلی جدید باز هم هزار و ۲۰۰ کدرشته محل را حذف کردیم یعنی در نتیجه آمایش در دانشگاه علمی کاربردی ۳ هزار و ۸۰۰ کدرشته محل حذف شده است و این حذفیات با هدف نزدیک کردن دانشجویان به اشتغال بوده است. 

او تاکید کرد: ما می‌خواهیم رشته‌هایی داشته باشیم که دانشجویان علمی کاربردی پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار مرتبط با تخصص خود شوند. ارزیابی‌هایی نیز روی این موضوع صورت گرفته تا ببینیم تا چه میزان نتیجه بخش بوده است. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اضافه کرد: اسفند سال ۱۴۰۱ ارزیابی انجام شد که بر اساس نتیجه آن ۷۲ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی جذب بازار کار می‌شوند. برخی می‌گویند این رقم اشتغال را نمی‌توان پذیرفت چرا که بخشی از دانشجویان علمی کاربردی شاغل هستند. البته که ما این اشکال را قبول نداریم. بر اساس بررسی‌هایی که انجام داده ایم؛ دانشجوی شاغلی با بهره وری ۱۰ درصد را جذب می‌کنیم و پس از آموزش به بهره وری ۹۵ درصد می‌رسانیم پس به نوعی شغل ایجاد کرده ایم. 

بلندی عنوان کرد: برای حدود ۳۰ درصد باقی مانده از آن ۷۲ درصدی که جذب بازار کار می‌شوند، طرحی برای سال ۱۴۰۳ داریم که عنوانش تضمین اشتغال است. به این معنا که همه مراکز جدید علمی کاربردی که در دوره مدیریت ما ایجاد شده‌اند که حدود ۱۰ مرکز هستند، به شرط تضمین اشتغال ایجاد شده‌اند یعنی باید اشتغال دانشجویان خود را تضمین کنند ضمن اینکه روی واحدهای قدیمی‌تر خودمان نیز کارهایی انجام داده‌ایم تا به هدف نزدیک‌تر شوند. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: هم اکنون ۶ هزار و ۵۱۸ ظرفیت برای تضمین اشتغال ساخته‌ایم و با دفترچه انتخاب رشته‌ای که منتشر کردیم، متقاضیان یا از ابتدای امر وارد بازار کار می‌شوند و همزمان درس هم می‌خوانند یا تضمین می‌شود پس از فارغ التحصیلی در حوزه مرتبطی مشغول به کار شوند. 

او افزود: کسانی که در آینده از ما مجوز می‌گیرند، باید با بستری در بازار مذاکره کنند، نیاز آن‌ها را احصا نمایند و ما برای آن بسترهایی که نیاز به متخصص دارد، نیرو آموزش بدهیم. در واقع با این روش جدید مراکز دانشگاهی علمی کاربردی به نوعی کاریابی تخصصی نیز انجام می‌دهند. 

بلندی گفت: تازه ما امسال به صورت پایلوت ۶ هزار و ۵۱۸ ظرفیت تضمین اشتغال را ایجاد کرده‌ایم و پیش بینی می‌کنم سال بعد به صورت قابل توجهی افزایش ظرفیت اشتغال داشته باشیم.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز