خبرگزاری کار ایران

در صحن شورای شهر تهران مطرح شد؛

توضیح سرپرست معاونت حمل‌ونقل درباره نهایی شدن قرارداد خرید ۷۹۱ واگن مترو از چین

توضیح سرپرست معاونت حمل‌ونقل درباره نهایی شدن قرارداد خرید ۷۹۱ واگن مترو از چین
کد خبر : ۱۳۹۸۰۰۹

سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران توضیحاتی را درباره نهایی شدن قرارداد خرید ۷۹۱ واگن مترو از چین و انجام اولین پیش‌پرداخت مربوط به این قرارداد و باز شدن «ال‌سی» آن ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن هرمزی امروز در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارش از آخرین وضعیت قرارداد تامین واگن برای متروی تهران با خرید از یک شرکت چینی گفت: قرارداد خرید ۶۳۰ دستگاه واگن در ۱۳ دی‌ماه سال ۹۷ منعقد شده بود و در دوره قبل مدیریت شهری هیچ اتفاقی برای نهایی شدن این قرارداد نیفتاد. در حال حاضر که بخش اول پیش‌پرداخت قرارداد به طرف چینی پرداخت شده است، اجرای آن تا ۶۰ ماه اینده طول خواهد کشید. 

وی افزود: در این قرارداد، شرکت چینی فاینانس را دنبال می‌کند و شرکت «سی‌آرسی» تامین قطعات را انجام خواهد داد. یکی از موضوعاتی که شهرداری تهران دنبال کرد، به‌ویژه برای اولین بار با توافق با چین، بخشی از فرآیند ساخت قطارها در داخل کشور و در شرکت واگن سازی تهران انجام خواهد شد. 

هرمزی با بیان این که با این اقدام، ایران وارد فهرست کشورهای واگن‌ساز خواهد شد و ساخت واگن مترو بومی‌سازی می‌شود، تصریح کرد: از سال ۹۷ به بعد، متاسفانه تامین ۱۵ درصد پیش پرداخت انجام نشد و یک خط اعتباری بین ایران و چین وجود داشت و می‌توانستند از ۸۵ درصد ظرفیت آن استفاده کنند، اما ظلمی به مردم صورت گرفت و ۱۵ درصد پیش‌پرداخت به عنوان رقم اولیه انجام نشد. 

سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر این که در سال ۱۴۰۱ خط اعتباری وجود نداشت و امسال خط اعتباری فعال و عملیات آغاز شد، خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم که ۱۵ درصد سهم را مصوب کنیم؛ این قرارداد ذی‌نفعان متعددی از جمله سازمان شهرداری‌ها، سازمان برنامه، بانک مرکزی، بانک کشاورزی و بانک شهر دارد و دولت به عنوان یک کار روی‌زمین‌مانده، به این موضوع ورود و برای حل مشکل همت کرد. 

این مقام مسئول در شهرداری تهران ادامه داد: قرار شد سهم ۱۵ درصد پیش‌پرداخت از محل حواله‌های نفت صورت بگیرد که پیگیری‌های آن توسط شهردای تهران انجام شد و وظایف سازمان شهرداری‌ها را نیز شهرداری تهران برعهده گرفت. هفته گذشته مسیر «ال‌سی» مربوط به این قرارداد باز شد و مدیرعامل شرکت در سفر هفته قبل خود به تهران اذعان کرد که انجام این پیش‌پرداخت اقدام بزرگی بود. 

هرمزی تاکید کرد: ما علاوه بر سهم ۱۵ درصدی، پرداخت ۲۵ درصد را نیز ابلاغ کردیم و ضمن توافق با طرف چینی، تعداد واگن‌ها از ۶۳۰ دستگاه به ۷۹۱ واگن رساندیم تا مشکل کمبود واگن در متروی تهران به شکل اساسی حل شود. قبل از این، بزرگترین قرارداد خرید واگن در تاریخ متروی تهران ۴۵۰ واگن بود، بنابراین قرارداد ۷۹۱ واگنی جدید، بزرگترین خرید تاریخ است. 

سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که در حال حاضر ال‌سی بارگذاری و تقدیم طرف چینی شده است، یادآور شد: قرار بود پس از انجام پیش‌پرداخت اولیه، ۱۸ ماه بعد اولین رام قطار به متروی تهران تحویل داده شود، اما براساس توافق جدید با طرف چینی، اولین رام قطار ۱۲ ماه بعد تحویل داده خواهد شد و مابقی به تدریج وارد خطوط می‌شود. 

وی در پایان به برنامه‌ریزی برای تولید ۱۱۳ دستگاه واگن در داخل کشور با میزان ۸۵ درصد بومی‌سازی، در کنار خرید ۷۹۱ واگن مترو از شرکت چینی اشاره کرد و گفت: برای تولید ۱۱۳ دستگاه واگن ملی، ۲۱ دستگاه بدنه داشتیم و کار هفت بدنه در شرکت واگن‌سازی به پایان رسیده است. در حال حاضر ۵۰ میلیون یورو در حساب موجود و در حال ابلاغ به پیمانکاران است. 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز