در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
خط قرمز سازمان مدارس غیردولتی ایمنی مراکز آموزشی است/ برگزاری پودمان ارتقای توانمندی ۱۷۵ هزار معلم
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: ۱۷۵ هزار نیروهای انسانی آموزش و پرورش غیردولتی برای اولین بار در سراسر کشور آموزشهای توانمندسازی میبینند که این امر با همکاری دانشگاه فرهنگیان، ستادهای حوزه و آموزش هم اکنون در حال اجراست.
«احمد محمودزاده» معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت مدارس غیردولتی در روزهای نزدیک به بازگشایی مدارس توضیح داد: ما برای مدارس غیردولتی، هیات امنایی و مناطق آزاد تجاری سعی میکنیم ساماندهی خوبی برای بازگشایی مدارس داشته باشیم و امسال بخشی از ساماندهی به نیروی انسانی برمی گردد.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برای ساماندهی این حوزه برای اولین بار اقدامات اساسی شکل گرفته و نحوه جذب نیروهای جدید در مدارس غیردولتی تفاوتی نسبت به گذشته به وجود آمده است. ۱۷۵ هزار نیروهای انسانی آموزش و پرورش غیردولتی برای اولین بار در سراسر کشور آموزشهای توانمندسازی میبینند که این امر با همکاری دانشگاه فرهنگیان، ستادهای حوزه و آموزش هم اکنون در حال اجراست و معلمان برای اول مهرماه با توانمندیهای دوچندان وارد مدارس خواهند شد.
محمودزاده افزود: برای ما مهم بود که هم از نظر جذب نیرو، هم به لحاظ افزایش صلاحیت عمومی و دانش تخصصی و تربیتی، معلمان رشد قابل توجهی داشته باشند. بر این اساس طرح توانمندسازی معلمان حدود ۶ پودمان دارد و خوشبختانه اولین پودمان آن شروع شده و در حال اجراست.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: موضوع شهریه مدارس غیردولتی نیز پیش از عید نوروز ۱۴۰۲ پیگیری شد و قول داده بودیم تا خرداد ماه شهریهها را اعلام کنیم که این کار را کردیم. اعتراضاتی در خصوص شهریهها وجود داشت که به آنها رسیدگی شد. در برخی مدرسهها میزان شهریهها کم بود و کفاف هزینههای مدرسه را نمیداد، در مواردی مردم گزارش دادند که مدارس بیش از میزان تعیین شده شهریه مطالبه کردهاند و ما در مورد آنها اقدام جدی کردیم و رصد و نظارت صورت گرفت و به اعتراضات تا جای ممکن پاسخ داده شد.
محمودزاده بیان کرد: در مورد تجهیزات و استانداردهای تعیین شده برای مدارس هم بخشنامهای را ارسال کردیم و میدانستیم در مورد برخی مدارس جابه جاییهایی رخ میدهد. با آیین نامههایی که در حوزه نوسازی شکل گرفت و در شورای نظارت استان، با همکاری مقام عالی وزارت، مصوباتی مبنی بر شرایط استقرار مدارس تعیین کردیم که ابلاغ شد. بر اساس آیین نامههای موجود، دانش آموزان و معلمان مدارس غیردولتی باید حضور موثری در کلاسهای درس داشته باشند و تحقق این نکته یکی از هدفهای اصلی ماست.
محمودزاده خاطرنشان کرد: برای روسای ادارات مشارکتهای مردمی هم جلساتی برگزار کردیم. همچنین شورای موسسان هفته آینده جلسه خواهند داشت. بحث آمادهسازی مدیران برای اجرای برنامههای ورود به مهر نیز شروع شده و ۱۳ استان برنامههای خود را به ما دادهاند و سایر استانها نیز این کار را پیش از سال تحصیلی جدید انجام میدهند. تا مهرماه نیازهای استانها برطرف میشود و امسال با آمادگی دوچندان وارد مهرماه میشویم. تحلیل کیفیت آموزش و پرورش در سال گذشته و برنامه ریزی برای اجرای آن هم مورد پیگیری است. فضای تربیتی و رویکردها و برنامههای پرورشی را نیز مورد تحلیل قرار داده ایم. باید سهم مدارس و مناطق و استانها در این برنامهها برای سال تحصیلی بعدی روشن شود که تحقق آن را با همکاری معاونت فرهنگی و پرورشی پیگیری میکنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: اسفند ماه سال ۱۴۰۱ بخشنامهای را به موسسان و مدیران مدارس غیردولتی از طریق منطقه و استان ابلاغ کردیم تا فرایند رسیدگی به فضای فیزیکی مدارس غیردولتی را طی کنند. اگر مدرسهای از نظر فیزیکی و فضا مشکلی داشت، باید از زمان ابلاغ بخشنامه فرایند اصلاح را آغاز میکردند. بخش اعظم مدارس غیردولتی از نظر فضای فیزیکی مشکلی ندارند. همان بخشنامه امسال فرایند کار بهسازی فضای مدارس غیردولتی را روانتر کرده است. ایمنی مدارس غیردولتی برای ما بسیار مهم است. هیچ زمانی راضی نیستیم دانش آموزان درفضای ناایمن حاضر شوند و به هیچ وجه چنین اجازهای به مدارس نمیدهیم. خط قرمز سازمان مدارس غیردولتی و آموزش و پرورش ایمنی فضای آموزشی است.
او در آخر اظهار کرد: ما آماده همکاری و تعامل با خانوادهها هستیم تا مدارس هرچه بیشتر استاندارد شود چرا که این تعامل را از ارکان تربیت میدانیم. جامعه باید نسبت به فرایند آموزش و پرورش دانش آموزان حساس باشد.