در پانزدهمین رویداد چهارسوق مطرح شد:
ماموریت در آموزش و پرورش باید مبنای تصمیمگیری و تعیین اولویتها باشد
وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: اولین مساله مهم در نظام تعلیم و تربیت، موضوع ماموریت در آموزش و پرورش است که دچار غفلت شدید نسبت به آن هستیم، ماموریت باید سنجیده شدن موفقیتها را بیان کند.
به گزارش ایلنا از دبیرخانه دائمی رویداد چهارسوق، «محسن حاجی میرزایی» وزیر اسبق آموزش و پرورش در پانزدهمین رویداد چهارسوق پیرامون ایدههایی برای تحول در آموزش اظهار کرد: مسایل امروزه آموزش و پرورش مسائل تازهای نیستند مسایلی هستند که بیش از ۷۵ سال روی میز هستند و برداشته نشده اند.
وی اظهار کرد: مجموعه تلاشهای نظام سیاست گذاری، نظام تعلیم و نظام اجرایی برای حل این مسایل کامیاب نبوده است و ما شاهد یک آشفتگی در حیطه نظر و عمل هستیم بنظرم خردمندانهترین راه برای اهتمام به مسایل آموزش و پرورش، رمزگشایی از گزارههایی است که چرا مسایل، مزمن میشوند و چرا تدابیر ما قادر به حل آنان نیست.
رئیس سازمان بهره وری ایران اشاره کرد: معتقدم یکی از مهمترین دلایل در نوع نگاه ما به مساله است، معمولا در ادبیات خود بین مساله و مشکل تمایزی قائل نمیشویم درحالی که این دو مفهوم مترادف نیستند مشکل، نتیجه و پیامد مسایل و بروز عینی قابل مشاهدهای است که نیاز به دانش تخصصی ندارد.
وی ادامه داد: مسایل نتیجه فرایندهای بسیار تدریجی هستند که لزوما کنار مشکلات نیستند فاصله زمانی و جغرافیایی با مشکل دارند ظرفیت مشکل برای جلب توجه بالاست برای شناختن مسایل نیازمند دانش تخصصی و عمیق هستیم و شناخت مسایل بدون فهم تخصصی از حوزه امکانپذیر نیست.
حاجی میرزایی گفت: یکی از مهمترین دلایل پایداری مشکلات این است که کارکرد مشکلات، ما را به سمت مساله نبرده است.
قائم مقام نهضت سوادآموزی بیان کرد: اولین مساله، موضوع ماموریت در آموزش و پرورش است که دچار غفلت شدید نسبت به ماموریت هستیم ماموریت باید سنجیده شدن موفقیتها را بیان کند بین سیاستهای اعلامی و اعمالی تفاوتهای زیادی است ماموریت وقتی موضوعیت پیدا میکند که مبنای تصمیم گیری و تعیین اولویتها باشد.
حاجی میرزایی افزود: اگر به ماموریت پاسخ درست ندهیم کیفیت ما مبهم میشود و امکان انسجام و تشخیص اولویتها را نخواهیم داشت و در نتیجه یادگیری اتفاق نمیافتد.
وی ادامه داد: ماموریت در بحران است و دقیق و مبنای عمل در درون دستگاه و تعامل با تعلیم و تربیت نیست؛ ماموریت شرط ضروری است اما کافی نیست نظام تعلیم و تربیت، متشکل از اجزا و ارکانی است که باهم در تعادل و تعامل هستند طراحی و معماری بهینه مناسبات درونی اجزای سیستم اهمیت دارد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: نقص طراحی با مدیریت جبران نمیشود اگر طراحی معیوب باشد مدیر نمیتواند موفقیت پایدار داشته باشد بخش مهمی از مشکلات امروز محصول طراحی معیوب است.
وی با تاکید براینکه نظام انگیزشی مهمترین موتور محرک یک مجموعه است گفت: با ایجاد انگیزه برای ارتقای صلاحیت، نیروی موفق خواهیم داشت نظام انگیزشی ما تهی شده است که این معماری قادر به خلق انگیزههای موثر نیست.
رئیس سازمان بهره وری ایران بیان کرد: برداشت من این است که نظام آموزشی اجتماع ارکان آموزشی است که مبنای مشترک این نظام برنامه درسی است و همه چیز باید حول این برنامه سامان بگیرد.
وی با اشاره به مفهومپردازی نقش حاکمیت ادامه داد: نسبت نظام حکمرانی در آموزش و پرورش موضوع بسیار مهمی است و معتقدم نظام حکمرانی نقشهای خود را به تامین ناقص منابع محدود کرده است اما باید بدانیم آموزش حق مردم و جز تکالیف قطعی نظام حکمرانی است.