خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

می‌خواهید آینده ایران را بدانید، بروید مدارس را ببینید

می‌خواهید آینده ایران را بدانید، بروید مدارس را ببینید
کد خبر : ۱۳۸۵۱۴۶

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش اگر اصلاح شود، کشور درست می‌شود. راهبرد اول در آموزش و پرورش یعنی دیدن آینده ایران؛ می‌خواهید بدانید آینده ایران چگونه است؟ بروید مدارس را ببینید.

به گزارش خبرنگار ایلنا «رضامراد صحرایی» وزیر آموزش و پرورش در نشست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: تکریم خبرنگاران از این جهت مهم است که نمی‌گذارد حقیقت پنهان بماند. اگر این کار با نیت بهبود و اصلاح انجام شود قدر و قیمت ندارد. خبرنگار با جسارت دنبال حقیقت مدیده‌ای می‌رود تا اصلاح کند در این حالت فرد به تمام معنا فداکار است. 

وزیر آموزش و پرورش یادآوری کرد: از سوی دیگر تکریم دانایی به عنوان یک حقیقت هر وقت و هرجا توسعه یابد رشد در آن جامعه بالا خواهد بود. دوست دارم در روز خبرنگار بررسی کنیم اگر خبرنگارها نبودند چه آسیب‌هایی می‌دیدیم. 

او افزود: یک بعد از سلامت سیاسی فرهنگی اجتماعی و اقتصادی جامعه ناشی از کار خبرنگارهاست دستگاهی که اجازه دهد. خبرنگاران راحت رفت و آمد در آن دستگاه داشته باشند نشان از اعتماد به نفس آن دستگاه است

صحرایی در ادامه گفت: همه ما در یک عشق اشتراک داریم؛ عاشق وطن و اعتلای آن هستیم. وجه اشتراک ما موجب جمع شدن کنار هم شده است. اگر ایرانی قوی می‌خواهیم مسیری جز آموزش و پرورش وجود ندارد. کشورهایی که توسعه یافتند علم را به ثروت تبدیل کردند از آموزش و پرورش گذر کرده اند. 

وزیر ادامه داد: آموزش و پرورش اگر اصلاح شود کشور درست می‌شود. راهبرد اول در آموزش و پرورش یعنی دیدن آینده ایران؛ می‌خواهید بدانید آینده ایران چگونه است؟ بروید مدارس را ببینید. 

او تاکید کرد: همه باید کمک کنیم آموزش و پرورش مسئله کشور شود. خبرنگاران باید آموزش و پرورش را مسئله اول وشور کنند هر چیزی که مسئله شود انرژی دستگاه‌ها روی آن متمرکز می‌شود حالا برای اصلاح آموزش و پرورش از کجاست؟ نقطه عزیمت اصلاح معلم است. بهترین محتوای درسی را داشته باشیم، ولی معلم حقوق نداشته باشد جواب مطلوب حاصل نمی‌شود. 

صحرایی با بیان اینکه خط جداکننده بین معلم و کتاب و محصل کشیده‌ایم و نباید اینطور باشد، گفت: باید ببینیم چگونه‌شان معلم سر جای خودش قرار می‌گیرد؟ من سال ۷۰ که وارد دانشسرای معلمی شدم، حقوق معلمان مثل امروز کم و حتی کمتر بود، اما شأن معلمان خیلی بهتر از امروز بود. 

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: دوران کرونا نشان داد شاید دانش در فضای مجازی منتقل شود، اما معرفت انتقال نمی‌یاید. آنچه دانش آموز از معلم می‌آموزد فقط از کتاب نیست، از منش و رفتار معلم است. لذا همه باید کمک کنیم معلم را گرامی بداریم. معلم به عنوان پدیده و عنصر بنیادین در نظام تعلیم و تربیت باید گرامی داشته شود. 

وزیر عنوان کرد: دو دهه پیش هر پیمایشی انجام می‌شد، معلمان در راس بودند، ولی امروز کسانی مرجعیت یافته‌اند که دانش و معرفت کم دارند. رسانه نباید اجازه دهد مرجع معرفتی جامعه عوض شود. در جهان جریان‌ها مرجع‌ها را عوض می‌کنند. مثلا بازیگری که زندگی خودش آسیب‌هایی دارد گاهی مرجع کودکان می‌شود و هرچه در مدرسه تلاش می‌کنیم نمی‌توانیم آن‌ها روند را اصلاح کنیم. 

صحرایی تاکید کرد: اشکالات آموزش و پرورش را حتی اشکالات کوچک را باید رفع کرد و هر چه کردیم باید مدرسه و معلم را ارج نهیم. 

او در خصوص تاسیس شعبات جدید کانون پرورش فکری در برخی نکات کشور عنوان کرد: تاسیس شعبه جدید برای کانون مقتضیات زیادی دارد یعنی یک منطقه باید بگوید به کانون برای تاسیس شعبه زمین می‌دهد و… بعد کانون برود آن منطقه شعبه راه اندازی کند. گسترش شعبات جزو سیاست‌های ماست، اما داشتن ساختمان لازمه این کار است، ولی منحصر به این مورد نیست و با فیلم و کتاب و… کانون می‌تواند به مناطق مختلف رفت حتی اگر مکان فیزیکی کانون در آن منطقه نباشد. 

او در مورد آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی و جلوگیری از انتشار آن بیان کرد: خیلی از آسیب‌های اجتماعی در همه جای دنیا محرمانه است. انتشار آسیب‌ها به صورت گسترده جزو اطلاعات محرمانه در خیلی از کشورهاست و آن در اختیار دیگران نمی‌گذارند و از این عوامل به عنوان نقطه ضعف سواستفاده می‌شود. فکر می‌کنم گفتن آسیب‌ها مشکلی را حل نمی‌کند. نباید برای خانواده‌ها و جامعه تشتت ایجاد کرد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز